• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nä nä, jag fick tag i den för rätt pengar för några år sedan. Orenoverad, dryga 1000 mil har den gått sedan 1974. Ser nu på blocket och Tradera att priserna är helt hysteriska. Har haft riktigt roligt med mina mopeder på olika rallyn. Rullar du bakåt i tråden så ser du en del som jag skrivet om. Det som är bra är att alla som kommer på rallyn är lika välkomna om man kommer på en för 2000 eller en för 65000 kronor.
 

Bilagor

  • 20171125_131441.jpg
    20171125_131441.jpg
    5 MB · Visningar: 59

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
När jag ändå hade smeten blandad så tog jag en tank till. Kan vara bra att veta att på en grundsats så kan man lätt göra tre mopedtankar, kanske fler. Att tanken ligger i plastpåse är därför att jag inte får tag i KREEM paint mask längre. Så istället för att måla tanken så blev det plastpåse, men det fungerade bra det också.
 

Bilagor

  • IMG_4541[1].JPG
    IMG_4541[1].JPG
    297 KB · Visningar: 88
  • IMG_4542[1].JPG
    IMG_4542[1].JPG
    2,6 MB · Visningar: 86
  • IMG_4543[1].JPG
    IMG_4543[1].JPG
    2,2 MB · Visningar: 89
  • IMG_4544[1].JPG
    IMG_4544[1].JPG
    1,2 MB · Visningar: 85
  • IMG_4552[1].JPG
    IMG_4552[1].JPG
    1,6 MB · Visningar: 82

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej! Ok. Stämmer säkert, hade han inte någon annan efter den?

Hälsningar Sanddammaren

Jo, en Kreidler, det var en ganska ovanlig modell här, den såldes i Tyskland som 80cc motorcykel men i Sverige fick man den godkänd som moped med 50cc cylider. Det var i samband med att han gick i pension så han tyckte att det räckte med en moped. Han ökade dock effekten till 2-3hk, inte för att köra snabbare utan för att den var allt för trött i uppförsbackar, det är inte helt okomplicerat att sätta en 50cc cylinder på en 80cc motor och det var antagligen det som medförde att den var tröttare än en vanlig moped i uppförsbackar men efter justeringen så gick den utmärkt. Han körde 11000 tusen mil med den utan minsta problem.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Jo, en Kreidler, det var en ganska ovanlig modell här, den såldes i Tyskland som 80cc motorcykel men i Sverige fick man den godkänd som moped med 50cc cylider. Det var i samband med att han gick i pension så han tyckte att det räckte med en moped. Han ökade dock effekten till 2-3hk, inte för att köra snabbare utan för att den var allt för trött i uppförsbackar, det är inte helt okomplicerat att sätta en 50cc cylinder på en 80cc motor och det var antagligen det som medförde att den var tröttare än en vanlig moped i uppförsbackar men efter justeringen så gick den utmärkt. Han körde 11000 tusen mil med den utan minsta problem.

Hej! Ja förstår att det blev åtskilliga mil. Han körde en runda då och då. Alltid trevlig att snacka med en stunden tror inte han kände igen mig när jag flyttat till Sanddamm. Fullt förståeligt eftersom jag bott 20 år i Tvååker emellan.
Gott Nytt År o ha de Gött

Hälsningar Sanddammaren
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Tillbaka efter en lång paus från renoveringsjobbet.
Har jobbar i 30 dagar med att översätta nästa version av vårt forum från engelska till svenska.
Det finns ett språkregister som omfattar 20 700 termer. Några tusen av dessa är till för administratörer och moderatorer och är inte översatta men resten är det.
Uppgraderingen lanseras i mitten av februari.

Nu är julen över och det börjar bli dags att ta sig an hjulen.
Så här är läget just nu. Rengöring och lite puts på pakethållaren.
IMG_2353.JPG
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De som en gång i tiden jobbade med asbest 8h om dagen i sverige, tog det ca.10år för att utveckla asbestos,
så det blir många slipningar av gamla bromsbackar.
Men Sjöbergs förslag var riktigt bra.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ju bromsrengörings spray bara spruta på och torka av brukar göra ordentligt rent har fungerat på bilen när det kommit bromsolja på backarna fick rådet av en volvomekaniker det behövs ingen slipning har testat och det har faktiskt fungerat på min bil.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Du behöver nog slipa bort det "keramiska skiktet" med slippapper, bromsrengöringsspray biter nog inte på det hårda skiktet. På min rallybil är slipning/ ruggning det enda som hjälper och jag står alltid ute med andningsskydd för att inte andas in asbesten. Får testa Sjöbergs förslag nästa gång
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är väl bara gamla veteraner som man inte bytt backar på som har asbest i bromsbeläggen, det var ju väldigt många år sedan man förbjöd asbest.
Vet att jag köpte asbetsgarn till min pump där man sa att de inte fick sälja det redan i mitten av 70-talet. Tror knappast en gammal moped har muskler till att bränna sönder ytskiktet speciellt om det är asbest som ju användes just för värmetåligheten.
Risken är att man måste köra in beläggen igen och att de kan nypa speciellt otrevligt på framhjulet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Tur man har kompisar, kontaktade Stefan i MC-Veteranerna Kba med en efterlysning av en kula 5,6mm.
Han hade inga själv men han kontaktade sina kompisar och samma kväll meddelande han att han lagt några kulor i min brevlåda. Ett bevis på gott samarbete bland klubbens medlemmar/renoverare.
IMG_2356.JPG

Läget just nu.
På gång: Fixa bromsbackarna på ett betryggande sätt och återmontera alla delar i framhjulet.
Det går framåt om än långsamt.
IMG_2357.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Ser ut som nitade originalbelägg garanterat asbest men de går ju nästan på nitarna har nog varit med en massa mil. Förmodligen svårt att få tag på möjligen att min bekante mopedexpert kan ha något nytt liggande var nog samma till en lång rad olika märken från samma tidsepok.
Blir väl inte så många mil på den så det håller väl ett tag till.
 
Toppen