• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
"Enligt de nya beräkningarna släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut någonstans mellan 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet." ur IVL´s rapport:
Ny rapport om elbilsbatteriers klimatpåverkan

Om man då jämför en Vw Golf och den nya ID3 som har ett 58kWh stort batteri så får jag följande:
Golf 150hk har ett CO2-utsläpp på 123g/km (motsvarar 0,55 liter/mil).
ID3 har ett CO2-utsläpp vid tillverkning av batteriet på 58kWH * 80kg Co2 = 4,640kg CO2
(räknar med snittet av 61-106 kg)

4640 / 0,123 = 37.723km

Betyder att batteribilen måste gå 3772 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2 om elen producerats i Sverige.

Om bilen går på tysk elmix så blir CO2-fördelen inte så stor:
1 kWh tysk el kostar 329g/Co2 just nu när jag skriver detta.
Live CO2 emissions of electricity consumption

ID3 ska dra 0,178kWh/km vilket blir 0,178 * 329 = 59 g CO2/km

4640/(0,123-0,059)= 72.500km

Betyder att en elbil i Tyskland måste gå 7.250 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2.
 
F

Fd.47585

Guest
Det har ju skrivits så mycket negativt om el-fordon, bl.a underdimensionerade nät, el-ibrist & då import av kolkraft, kort räckvidd, laddning via 10A uttag hemma laddar inte fullt över natten, glest mellan laddstationer i hela riket, dyrt på vissa laddstationer & nu batterihyra på ca.12000:- per år mm. Är verkligen allt detta fel & osanning? Att vissa ivrar nästan fanatiskt för el-fordon tyder ju på fullständig övertygelse vilket måste vara en skön känsla & detta skall man acceptera, men har dom rätt?

Med 10 Amp 230 volt så kan man ta ut 2,3KW/timme och de flesta bilar står väl på parkeringen minst 12 timmar, så 12 * 2,3 KW = 27,6 KW. En typisk elbil (eller laddhybrid för den delen) drar 1,5 KW per mil. 27,6 KW delat med 1,5 ger 18,4 mil. Hur många kör mer än 18,4 mil per dygn? Laddstolpar och laddboxar behövs bara när man skall åka längre sträckor på en gång (eller om man dagligen åker mer än dessa 18 mil).
Debatten om elbilar är väldigt snedvriden, då man alltid räknar med att batteriet kör tomt eller nästan tomt innan man laddar vilket för de flesta inte stämmer. De flesta tankar ju inte bensin/diesel varje/varannan dag för det skulle behövas om man räknar med att elbilen alltid behöver laddas från tomt batteri. De flesta elbilar går ju 35 mil eller mer innan batteriet är tomt så två dagar a 35 mil ger 70 mil och dags att tanka bensin/dieselbilen som väl ofta går så långt på en tank (cirka).
Jag kör min laddhybrid på bara el ca 80% av mina resor och jag kommer 5,8 mil på el. Har ingen laddbox utan laddar i vanligt uttag (schuko) och vid tomt batteri tar det ca 3 timmar till det är fullt igen.
Jag har ca 3 mil till närmsta köpcenter. Där laddar man bilen gratis när man handlar. Handlar jag 1,5 timme så har jag laddat tillbaka all ström det gick åt att åka dit och jag kommer utan problem hem på elen igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Miljöpåverkan kan vara positiv och negativ i ett inledningsskede och många inlägg handlar om detta. Det vi alla skall vara medvetna om att skatteintäkterna från bränslebilar som byts ut mot elbilar kommer att sjunka dramatiskt. Min enkla kalkyl är om en bränslebil förbrukar 1.000 liter bränsle under 1 år , där ca 10:- per liter, är skatter i olika former, ger det 10.000:- i förlorade intäkter för staten för endast 1 bil!
10 bilar 100.000:- 1.000 bilar 1.000.000:-. Vi har mer än 3.500.000 bilar! Det är mycket stora belopp som staten säkert kommer att kompensera sig för! Min bedömning är att vi på något sätt kommer att få betala för detta genom avgifter. Kan vara elskatter, km skatter, vägskatter etc. Att vi skulle komma undan och köra billigt med elbilar kan vi nog glömma.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
För klimatets skull verkar det kvitta om man har en el eller en fossilbil, men kanske eldrift är att föredra när det är dags att förnya sig. kostnaden för elbilar sjunker och snart blir väl grannarna sura om man kör fossilt. En global övergång till eldrivna fordon borde innebära att oljepriset sjunker kraftigt så våra styrande får parera med skatter. Den del av befolkningen som kör runt i 5-10 tusenkronorsbilar får nog vänta en tid på att köra batteridrivet.
Att det blir X hundra tusen bilarbetare som får se sig om efter andra arbetsuppgifter får vi acceptera.

Ett globalt förbud att producera nya fossildrivna fordon om något år skulle kanske innebära att jordens bilpark blev äldre, som på Kuba, innan nytillverkningen av elbilar täcker behovet, men globala överenskommelser är svåra att få till stånd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
[QUOTE="JonasS, post: 1030588, member: 16970"Betyder att en elbil i Tyskland måste gå 7.250 mil innan den hunnit ikapp fossilbilen vad gäller CO2.[/QUOTE]
ID3s tillverkning är koldioxidneutral, gäller både batteri och övriga bilen!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ett globalt förbud att producera nya fossildrivna fordon om något år skulle kanske innebära att jordens bilpark blev äldre, som på Kuba, innan nytillverkningen av elbilar täcker behovet, men globala överenskommelser är svåra att få till stånd.
Det behövs inget förbud, de flesta tillverkarna har slutat tillverka fossilbilar, bl.a. Volvo.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det behövs inget förbud, de flesta tillverkarna har slutat tillverka fossilbilar, bl.a. Volvo.
Om man räknar bort laddhybrider så har väl Volvo ingen elbil ännu förutom Polestar. Är det som du säger så löser marknaden det hela, fast jag läste i något inlägg att marknaden i Norge förändras, mera mot fossilt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Man får ju storhandla var och varannan dag så man hinner "tanka" full :spinny:
Tanka fullt gör man hemma eller på arbetsplatsen någon gång i veckan till en kostnad av 40-50 resp. gratis.
Vid köpcentrum räcker det med att resan blir betald, för min del 8 mil.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om man räknar bort laddhybrider så har väl Volvo ingen elbil ännu förutom Polestar. Är det som du säger så löser marknaden det hela, fast jag läste i något inlägg att marknaden i Norge förändras, mera mot fossilt.
XC 40 kommer senare i år för närmare 700000 kr, tillverkas i Belgien.
I Norge är det tillgången som spelar in, de får inte längre så stora kvoter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej!
Vattenfall betalar mellan 40 öre till en krona mer för försåld el än förbrukad!
I mitt fall är det 40 öre!
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå.
----------
Men snälla du hur länge tror du man kan fortsätta med lockpriser som går med förlust eller bara jämnt upp för att tillfälligt locka kunder till olika saker. Priserna som inte gynnar kunden är väl ändå de rätta som kommer att gälla alla så småningom.
Redan när miljöbilar började komma fick man på många ställen parkera gratis vilket lockade en del till bilköp..... Hupp så många det helt plötsligt blev som får parkera gratis.... Vi avslutar den förmånen, vi förlorar för mycket intäkter på P-autumaterna. O.s.v.
Sverige lär inte klara sig utan bilskatterna och bränsleskatterna så samma sak kommer säkert att hända för att kompensera även de guldkalvarna när det ev. blir för få högbeskattade bränslebilar.
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå (/QUOTE)... att långt ifrån alla inte delar din och Gretas uppfattning att allt går jättelätt och enkelt och dessutom snabbare än uppbyggnaden av energisamhället tog, och inte heller vill helt plötsligt de flesta sitta hemma i ett hörn och stilla förtvina i sinnet när vi redan är bland de renaste i världen, och om vi begår kollektivt massjälvmord så kompenserar Kinas utbyggnad av sitt energibehov med bl.a. 500 nya kolkraftverk Sveriges död på tre månader.
Dessutom kan vi inte spy galla över dom, för utan deras energi och fabriker så skulle vi just nu inte kunna bygga varken elbilar eller all annan teknik som vi vill ha.

En sann miljöentusiast borde sluta att använda allt som innehåller kinadelar för att visa sin goda vilja och minska deras energibehov lite tycker jag...... D.v.s. nästan allt i hemmet utom den gamla pinnstolen från farfars far och möjligen toan om den är från Gustavsberg. Om det nu inte sitter ett gummimembran från Kina i den..

Och ja, jag bor inte i en stubbe ute i skogen utan har vänner som har både solceller och elbilar och har insett att allt som går på el glimmar inte, ökar inte innehållet i plånboken eller går så långt som man har behov av, särskilt inte när det är kallt ute.
Jag ser också med förundran på alla underliga nya påhitt som hela tiden kommer upp till ytan och presenteras av entusiastiska nyhetsuppläsare på TV utan att någon ifrågasätter verklighetsförankringen i alla påfund.
Experimentlustan är enorm och vi vanliga dödliga får betala dyrt innan misstagen i besluten gör att experimenten självdör.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Och ja, jag bor inte i en stubbe ute i skogen utan har vänner som har både solceller och elbilar och har insett att allt som går på el glimmar inte, ökar inte innehållet i plånboken eller går så långt som man har behov av, särskilt inte när det är kallt ute.
Jag ser också med förundran på alla underliga nya påhitt som hela tiden kommer upp till ytan och presenteras av entusiastiska nyhetsuppläsare på TV utan att någon ifrågasätter verklighetsförankringen i alla påfund.
Experimentlustan är enorm och vi vanliga dödliga får betala dyrt innan misstagen i besluten gör att experimenten självdör.

M.v.h. JANKRO.
Funderar du aldrig över varför ca 100.000 väljer solceller på sitt tak i år och då inte bara vid nybyggnation?
Eller varför alla stora biltillverkare slutat tillverka fossilbilar till förmån för elbilar?
Experimentlustan är stor tack vare att vi och kommande generationer kan se fram mot en bättre miljö trots att det går långsamt.
Tänk om vi också kunde få bort alla psykopater på styrande poster vars största nöje är att starta krig!
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Funderar du aldrig över varför ca 100.000 väljer solceller på sitt tak i år och då inte bara vid nybyggnation?
Eller varför alla stora biltillverkare slutat tillverka fossilbilar till förmån för elbilar?
Experimentlustan är stor tack vare att vi och kommande generationer kan se fram mot en bättre miljö trots att det går långsamt.
Tänk om vi också kunde få bort alla psykopater på styrande poster vars största nöje är att starta krig!
Kan du verifiera att alla stora biltillverkare har redan slutat tillverka fossil drivna bilar eller är detta som vanligt ett inlägg från dig utan större verklighetsförankring. Har för övrigt läst samma artikel som Bennson om Norsk elbilsutveckling avstannade.
 
Senast ändrad:
Toppen