• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande värmesystem, någon mer som haft liknande?

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
En släkting till oss har läckage på sitt vattenburna värmesystem i sin husbil, det är en Kabe 750B 2012 ( uttagen 2013 ).
Förra året hade de problem med sprucket expansionskärl, läckande cirkulationspump samt fuktande gummislang mellan cirkulationspump och golvslinga. Dessa problem har de fått lösa själva utan hjälp från försäkringsbolag, det blev mycket arbete men det löste sig till slut.

Tråkigt nog har de nu fått nya läckage igen och det är i princip alla gummislangar mellan panna/cirkulationspump och golvslingor, de ”svettas” och det rinner droppar på utsidan av dem.
Till skillnad mot dessa slangar så är det inga sådana symtom på gummislangarna till konvektorerna.
Det verkar som att det är 2 helt olika typer av gummislangar, förutom då att de är av olika storlekar ( slangarna till golvvärmen är av mindre dimension ).

Tycker väl att slangarna skall hålla mer än 7 år utan att strula, verkar som att det kanske är produktions/materialfel i slangarna.

Nu till frågan:
Är det någon/några i klubben som varit ute för detta/liknande problem, hur gick ni vidare med detta?
Är det helt enkelt bara att bita i det sura äpplet och åtgärda på egen bekostnad, eller kan det finnas andra vägar att gå för att få hjälp/ersättning ( förutom försäkringsbolaget som redan nekar )?

Som det är nu kan de inte använda bilen pga läckaget, eftersom det läckt/läcker ut glykolvätska så luktar det så mycket/starkt att man knappt kan vara i bilen korta stunder.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hej, vi har en Kabe TM 750T 2012 uttagen 2013. Vi har också haft problem med "svettande" slangar och läckage. Vid Jokkmokks marknad 2019 slutade golvslingan fram att värma och värmemattan i bildelen blev inte varm. Då hade jag bytt glykolen själv och tyckte jag fick till det riktigt bra, men tyvärr blev det en luftficka (som jag trodde då) i golvslingan fram. Efter många försök att lufta tog jag kontakt med Alde i Förslöv och fick lite tips. Men jag beslutade att åka till Kurts husvagnar i Ludvika där dom tryckte i ny glykol och tog bort luftfickan (trodde vi), efter bytet av glykolen provkörde vi värmen och det kom faktiskt lite värme men inte mycket. Åkte hem men det blev inte bättre. Beställde ny tid och då tömde dom hela systemet och blåste och sög golvslingorna. Döm om förvåning när dom fick en hel fem liters hink med "pepparkaksdeg" ut ur golv slingan.
Alde och Kabe kontaktades, ingen förstod någonting. Kabe tog alla kostnader för byte av slangar och ny glykol, jag är också lovad att systemet ska spolas rent och ny glykol ska i systemet till våren innan vi börjar resa till medelhavet.
De nya slangarna "svettas" de också men inte lika mycket. Strypbrickorna togs bort i golvslingorna (på uppmaning av Alde) och detta verkar fungera bra.
Vi har haft lite strul med vår bil genom åren men alltid fått hjälp antingen av Kabe eller Kurts i Ludvika.
Vi har fått utan betalning efter garantitidens utgång nytt duschgolv, nytt elblock, värmen fixad, utbyte till hårdare framfjädring så nog är vi nöjda trots besvären vi haft.
Ha de gott.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Hej, vi har en Kabe TM 750T 2012 uttagen 2013. Vi har också haft problem med "svettande" slangar och läckage. Vid Jokkmokks marknad 2019 slutade golvslingan fram att värma och värmemattan i bildelen blev inte varm. Då hade jag bytt glykolen själv och tyckte jag fick till det riktigt bra, men tyvärr blev det en luftficka (som jag trodde då) i golvslingan fram. Efter många försök att lufta tog jag kontakt med Alde i Förslöv och fick lite tips. Men jag beslutade att åka till Kurts husvagnar i Ludvika där dom tryckte i ny glykol och tog bort luftfickan (trodde vi), efter bytet av glykolen provkörde vi värmen och det kom faktiskt lite värme men inte mycket. Åkte hem men det blev inte bättre. Beställde ny tid och då tömde dom hela systemet och blåste och sög golvslingorna. Döm om förvåning när dom fick en hel fem liters hink med "pepparkaksdeg" ut ur golv slingan.
Alde och Kabe kontaktades, ingen förstod någonting. Kabe tog alla kostnader för byte av slangar och ny glykol, jag är också lovad att systemet ska spolas rent och ny glykol ska i systemet till våren innan vi börjar resa till medelhavet.
De nya slangarna "svettas" de också men inte lika mycket. Strypbrickorna togs bort i golvslingorna (på uppmaning av Alde) och detta verkar fungera bra.
Vi har haft lite strul med vår bil genom åren men alltid fått hjälp antingen av Kabe eller Kurts i Ludvika.
Vi har fått utan betalning efter garantitidens utgång nytt duschgolv, nytt elblock, värmen fixad, utbyte till hårdare framfjädring så nog är vi nöjda trots besvären vi haft.
Ha de gott.

Hej
Gott att höra att ni fått hjälp av Kabe med detta, då finns det ett litet hopp om att även vår släkting kan få lite hjälp.
De väntar fortfarande på återkoppling från Kabe, men det kommer nog snart hoppas vi.

Tack för svar
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Vilken glykol är använd?? ALDE;s G13 som är rosa till färgen eller någon annan glykol som är blå från t.ex Biltema. Jag kan inget om kemin på olika glykoler men ALDE säger att om man använder deras glykol räcker det med att byta vart 5 år. All annan glykol rekommenderas 2 års bytesintervall. Kanske finns det någon/några husbilstillverkare som inte följer ALDE;s rekommendationer
Knut nämner i inlägg nr 7 att golvvärmen med tillhörande gummislangar kanske inte är ALDE orginal. Kanske är dessa gummislangar av sämre kvalitet.
Jag har själv låtit ALDE byta min glykol i min Frankia och det gick åt 25 liter. Det är inte lätt att få ut den gamla glykolen och sedan få in den nya.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gäller för Kabe husbil 2013:
GLYKOLBLANDNING Värmesystemets vätska ska vara glykolblandad som skydd mot korrosion och isbildning. Glykolblandningen ska vara 40% (motsvarande -26°C).
Vid risk för lägre temperatur ska glykolhalten ytterligare höjas (max 50%).
Vätskan i värmesystemet ska bytas med 2-3 års intervall (se garanti- & serviceboken).
Rätt typ av Glykol är av typ monoetylenglykol med korrosionsinhibitor (t.ex. BS 6580).
Följande exempel på godkända glykolprodukter finns att tillgå hos återförsäljare och bensinstationer: Sverige: Anti Freeze (Statoil),
Havoline XLC+B (Preem),
Coolelf Auto Supra (Elf)

Finland: Zero, GlykoShell (Shell),
Jäädytinneste (Neste),
Mobil Anti Freeze(Esso)

https://www.kabe.se/documents/manuals/Instruction_2013_motorhomes-se.pdf

Lägg märke till "Glykolblandningen ska vara 40% (motsvarande -26°C)" och detta i en bil som sägs vara en vinterbil, = Småländsk snålhet.
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
-26° borde räcka i både Småland och Skåne där Alde pannan kommer ifrån. Vad du missade Michael var att fortsätta läsa vad som mer står

Vid risk för lägre temperatur ska glykolhalten ytterligare höjas (max 50%).
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Vilken glykol är använd?? ALDE;s G13 som är rosa till färgen eller någon annan glykol som är blå från t.ex Biltema. Jag kan inget om kemin på olika glykoler men ALDE säger att om man använder deras glykol räcker det med att byta vart 5 år. All annan glykol rekommenderas 2 års bytesintervall. Kanske finns det någon/några husbilstillverkare som inte följer ALDE;s rekommendationer
Knut nämner i inlägg nr 7 att golvvärmen med tillhörande gummislangar kanske inte är ALDE orginal. Kanske är dessa gummislangar av sämre kvalitet.
Jag har själv låtit ALDE byta min glykol i min Frankia och det gick åt 25 liter. Det är inte lätt att få ut den gamla glykolen och sedan få in den nya.


Husbilen har alltid servats hos återförsäljaren där den köptes, som är en auktoriserad återförsäljare och serviceverkstad för Kabe.
Glykolen är rosa och ”Aldes”, i allafall enligt serviceverkstad.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll vilken glykol , en slang som svettas, läcker är något fel.skulle vara intressant vad som är orsaken . Kan vara sprängning pga frysning. Varken alde eller kabe gör slangarna eller. Glykol byten vart andra år. Är det fel på alde grejer eftersom det ska bytas så ofta? För varför byts det inte på bilen. Kan det har blandas fel i fabriken så det har fryst?
Tycker det är konstigt, synd om ägarna till en bra bil.
Mats
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll vilken glykol , en slang som svettas, läcker är något fel.skulle vara intressant vad som är orsaken . Kan vara sprängning pga frysning. Varken alde eller kabe gör slangarna eller. Glykol byten vart andra år. Är det fel på alde grejer eftersom det ska bytas så ofta? För varför byts det inte på bilen. Kan det har blandas fel i fabriken så det har fryst?
Tycker det är konstigt, synd om ägarna till en bra bil.
Mats

Jag har Truma Aquatherm vattenburen värme i golven och sängen, där är rekommenderade glykolbytet 2år.
Tror dock aldrig det skett något byte, på 15år.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Spelar ingen roll vilken glykol. Kan vara sprängning pga frysning. Varken alde eller kabe gör slangarna eller. Glykol byten vart andra år. Är det fel på alde grejer eftersom det ska bytas så ofta?
Mats

Byte vartannat år är ju bara till för att servicefirmorna och ALDE skall tjäna pengar naturligtvis. Särskilt som ALDE ibland framhåller att de har en alldeles speciell egen glykol i sina system och vill sälja den dyrt. Om de nu skulle ha egen blandning så verkar den ju sämre än vanlig bilglykol eftersom den aldrig tar kol på gummislangar i bilar.
Numera är ju de flesta motorer av aluminium och kylare och element är också av aluminium med plastgavlar, så skillnaden på materiel mot en värmeanläggning i ett campingfordon är minimal.
Och som sagt hur många bilar som rullat i evighet utan byte av glykol funkar inte fortfarande utan problem. Det är ju inte kylskyddet som försämras utan korrosionsskyddet och det kan man ju bättra på med en liten flaska emellanåt.
Enligt ALDE skrifter skall det ju vara etylenglykol av longlifetyp i systemen av G12 eller G13 typ d.v.s. "vanlig" rödfärgad glykol (eller deras egna). Att behöva byta longlifeglykol redan efter två år verkar ju också märkligt eftersom den är just longlife.
Jag är ju motor och bilintresserad men rätt slö med onödiga arbeten så med tanke på att det är just korrosionsskyddet som avtar i glykolen så brukar jag hälla i amerikansk PEAK lifetime glykol i mina bilar, som alltså påstås ha korrosionsskydd som varar i evighet, och glömmer sedan bort nya byten så länge som jag behåller bilen.... Vet ej om det är optimalt men har hittills fungerat utan synbara problem, och rätt bekvämt.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Glykol byten vart andra år. Är det fel på alde grejer eftersom det ska bytas så ofta?

Byte vartannat år är ju bara till för att servicefirmorna och ALDE skall tjäna pengar naturligtvis.

Nej inte alls, detta är ett öppet system som utsätter glykolen för syre = oxidation.
Detta i motsats till motorers helt slutna system där inget mer syre kommer åt glykolen än den lilla mängd som finns i expansionstanken och vattnet man blandar med.
Bägge dessa källor till syre tar slut i en motor kort efter glykolen värmts till drifttemperatur.

Att behöva byta longlifeglykol redan efter två år verkar ju också märkligt eftersom den är just longlife.
Det behöver man inte, long life har 5 års intervall.
Frågor och svar | Alde
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag hittade detta på nätet i våras, och frågade Alde om orsaken till det inträffade.
Aufbau; Heizung (fick byta HELA värmesystemet)
(Jag har publicerat detta i tidigare tråd här på forumet)

Svaret från Alde var:
Hej

Det är tyvärr så att många missar vad som står i Aldes bruksanvisning.

" Glykolbalndningen bör bytas vartannat år,
då egenskaper som t.ex. korrosionsskydd
försämras. Används Alde Premium Antifreeze
kan bytesintervallet förlängas till
max 5 år vid normal drift."

Detta är inte bara för att Alde ska sälja sin egen glykol utan det är så att detta är ett öppet system jämfört med bilars system, så det påverkas av syre som kommer in och vilket vatten och glykol, tillverkarna av husbilarna har i systemen när systemen fylls från början. Har man inte bytt glykol på länge eller fyllt på någon annan glykol eller vanligt vatten - då kan det inträffa att det blir korrosion. När glykolen har blivit för gammal blir det kristaller och påväxter i rören vilket till slut kan göra att det går hål på rören.
Därför är det viktigt när man köper en produkt att läsa igenom skötselanvisningar så att man kan försäkra sig om ett system som fungerar felfritt i många år.
Det är extra viktigt när man köper begagnat med att kontrollera detta
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag tror att en bra kompromiss är att tappa ur och hälla på en liter glykol varje år
Då spär man på korrosionsskyddet och slipper luftningsproblematiken
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det behöver man inte, long life har 5 års intervall.
--------------------------------------
Ja som vanligt finns det ju olika bud. Frågan är väl vad man kan lita på. Inte om man själv tar ansvaret och struntar i ev. garantier, utan när eller om man får på nöten vid garantiärenden.

I husbilstillverkares handböcker (som gärna vill ha jobb) kan det stå. Byte med 2 till tre års mellanrum, och inget nämns om glykolkvalité kontra åren. Samt alla är väl från början fyllda med longlife.

Eller

ALDEglykol-400.jpg
Sorry liten text. Fem år med longlife eller två år med "sämre kvalité" enl. en ALDE skrift
----------------------------------------------

"Detta är inte bara för att Alde ska sälja sin egen glykol utan det är så att detta är ett öppet system jämfört med bilars system........"

Enligt andra ALDE skrifter skall det ju vara etylenglykol av longlifetyp i systemen av G12 eller G13 typ d.v.s. "vanlig" rödfärgad glykol eller deras egna. I andra skrifter skall det vara just ALDE's röda glykol.

Det bästa är nog att ta egna vettiga beslut i frågan för uppmaningarna spretar lite väl mycket kan man tycka.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Lite off kanske, men borde man inte kunna göra på samma sätt med ALDE systemet för att undvika att få in luft som man gör när man "spolar" en automatlåda så att i det närmaste all olja blir bytt.
Man lossar returen in till lådan på kylslingan och låter den slangen gå ner i en helst genomskinlig dunk, helst genom en extra genomskinlig slang så man ser färgen på oljan.
Utan detaljer så tömmer man först tråget på lådan och byter filter och fyller på lagom med olja där. Sedan startar man motorn i intervaller och fyller ny olja i lådan vartefter och låter den pumpa ut den gamla oljan genom slangen ner i dunken. När oljan som går ut i dunken börjar bli fin så är det klart och det mesta bytt.
----------------
Om man i ALDE systemet leder returen som går in i expansionskärlet till en dunk, byter vätska i exp.kärlet och sätter igång cirkulationspumpen som då tar ur expansionskärlet, och sedan fyller på i kärlet med ny blandning vartefter nivån sjunker så kommer det ny glykolblandning in i systemet.
Man kan ju inte byta färg på glykolen för att se när det är bytt eftersom man skall ha röd glykol hela tiden och den gamla är väl knappast missfärgad som automatoljan. Men om man har ungefär lika mycket ny glykolblandning som det ryms vätska i systemet så borde väl det mesta ha blivit bytt även inne i pannan och den gamla hamnat i returdunken.
Man kanske även kan trycka genom ny blandning med en trycksatt dunk i stället för pumpen med nya glykolblandningen i.
Har man även golvvärme i systemet så bör man kanske tillfälligt under bytet strypa olika flöden så det blir flöde genom alla ledningar.

Bara en idé.... kanske :) för att undvika att få in luft i systemet men ändå få det mesta bytt.

M..v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns 3 kriterier på glykol.
  • Korrosionsskydd.
  • Köldskydd
  • Får inte vara aggressivt på systemet
Uppfyller glykolen dessa kriterier så kan man använda vilket fabrikat som helst.
------------------------------------------

Ja absolut eftersom även ALDE själva föreslår det.... Men bara i en del av skrifterna, i andra står det ALDE's egna, montro om den som skrivit det mest har tänkt på försäljningen.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oavsett hur man byter glykol, så är det ett öppet system som 100% av tiden har kontakt med omgivande luft.
Därav den kortare livslängden jämfört med i en motor. Motorer har slutna system utan kontakt med luften.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Oavsett hur man byter glykol, så är det ett öppet system som 100% av tiden har kontakt med omgivande luft.
Därav den kortare livslängden jämfört med i en motor. Motorer har slutna system utan kontakt med luften.
--------------------------------------

Hejsan, ja det är jag fullt medveten om. Inlägget ovan om byte för att undvika luftfickor har ju bara att göra med att slippa tråkiga luftfickor som hindrar cirkulationen och värmen att funka bra vid byte av vätskan. Inte för att undvika syresättning i själva vätskan.

Det jag har reagerat på för övrigt är ju bara ALDE's skiftande upplysningar om att i vissa skrifter hänvisa till vilken klassning av glykol man kan köpa för att fylla systemet (etylenglykol av longlifetyp G12 eller G13) och i andra skrifter bara framhålla sin egna vätska, troligen bara beroende av vem som skrivit pappret och vill sälja dyra flaskor med ALDE etikett på.
När sedan en del husbilstillverkare föreslår en egen och kortare bytesintervall så reagerar jag ännu mer.

Å andra sidan sett så skall man väl helst byta longlife även i en sluten bilkylare vart femte år om man skall följa en del rekommendationer.

Det jag inte gillar och reagerar på är när tillverkare, återförsäljare och verkstäder m.m. ger olika intervaller på byten och service samt hur det skall ske, många gånger beroende på egen vinning på serviceintervaller.

De kära vida skiftande intervallerna på byte av kamrem hör väl till de mest omskrivna och skiftande uppgifter som finns.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan aha, jag tänkte nog inte ens tanken att någon tillverkare skulle vara så sniken och fylla med något annat än longlife när de fyller sina nya husbilar, men att de ändå propsade på att byta i förtid.
Att fylla i en sämre sort som inte varar så länge återgår väl i så fall också till att nästan köra upp de som köper nya bilar och skapa fram onödig och dyr service till firmornas fördel.

(Fördelen är väl i så fall att man ser på färgen när all vätska är bytt i systemet.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen