• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ifall jag skaffar en Tesla och vill ladda den billigt hemma,
då behöver jag väl en rejäl batteribank att ta kräm ifrån på natten, och som förhoppningsvis laddas upp av solpaneler på dagen, eller?

Då är man ju inte hemma :(
Helt feltänk!
Eftersom elen som produceras med egna solceller och säljs via elmätaren dagtid till ett högre pris än den man använder på natten är det lämpligast att ladda nattetid. Laddaren behöver inte ge hög effekt eftersom laddningen sker under lång tid. Någon batteribank behövs inte!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Helt feltänk!
Eftersom elen som produceras med egna solceller och säljs via elmätaren dagtid till ett högre pris än den man använder på natten är det lämpligast att ladda nattetid. Laddaren behöver inte ge hög effekt eftersom laddningen sker under lång tid. Någon batteribank behövs inte!

Ok,
Ska kolla med grannen vid tillfälle hur han löst det, han satte solpaneler på taket, och köpte en Tesla3.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ladda gratis hemma. Det är samma logik som gubben som aldrig rest längre på sin semester än att han kunde sova första natten hemma. De blev ju billigast så.
BBa
Det är den logiken som gäller för dem som skaffar elbil.
Man laddar hemma över natten vilket innebär ca en krona per kWh om man inte har egna solceller. Med elbil på långresa har man i regel avtal och som Knut nämner laddar till ett betydligt lägre pris om man inte hittar gratis laddpunkter på köpcentra.
Idag får man 10-20% när man handlar matvaror vilket kan innebära minst 100 kr i rabatt, imorgon kan det innebära att ladda fullt om man handlar för minst 500 kr hos ICA/COOP.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Helt feltänk!
Eftersom elen som produceras med egna solceller och säljs via elmätaren dagtid till ett högre pris än den man använder på natten är det lämpligast att ladda nattetid. Laddaren behöver inte ge hög effekt eftersom laddningen sker under lång tid. Någon batteribank behövs inte!


Vad jag vet så får man sälja elen till ca. halva priset mot vad man får betala för el när man själv behöver den. Kanske alla de jag känner som säger att det går aldrig att räkna plus på en villaanläggning har fel och taskiga avtal bara.....
Har man dessutom en elbil med hyresbatteri i så betalar man ju runt 1000:-/månad bara i hyra för batteriet för att slippa en prischock när det går sönder.... Så 12.000:- om året i "bränslekostnad" per år utan att åka en mil med bilen.
Alla vinklar vi ju saker åt det håll vi tror på men, men menar du verkligen i ett tidigare inlägg att Tyskland förväntar sig storförsäljning av elbilar och snabbt och utan bli idiotförklarade av befolkningen skall byta ut ca. 50.000.000 bilar på ett litet kick, och sedan ladda dem med ca. 55% eldad kolkraft, som högst troligt måste öka i procent för att räcka till bilarna också.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det har ju skrivits så mycket negativt om el-fordon, bl.a underdimensionerade nät, el-ibrist & då import av kolkraft, kort räckvidd, laddning via 10A uttag hemma laddar inte fullt över natten, glest mellan laddstationer i hela riket, dyrt på vissa laddstationer & nu batterihyra på ca.12000:- per år mm. Är verkligen allt detta fel & osanning? Att vissa ivrar nästan fanatiskt för el-fordon tyder ju på fullständig övertygelse vilket måste vara en skön känsla & detta skall man acceptera, men har dom rätt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vad jag vet så får man sälja elen till ca. halva priset mot vad man får betala för el när man själv behöver den. Kanske alla de jag känner som säger att det går aldrig att räkna plus på en villaanläggning har fel och taskiga avtal bara.....
Har man dessutom en elbil med hyresbatteri i så betalar man ju runt 1000:-/månad bara i hyra för batteriet för att slippa en prischock när det går sönder.... Så 12.000:- om året i "bränslekostnad" per år utan att åka en mil med bilen.
Alla vinklar vi ju saker åt det håll vi tror på men, men menar du verkligen i ett tidigare inlägg att Tyskland förväntar sig storförsäljning av elbilar och snabbt och utan bli idiotförklarade av befolkningen skall byta ut ca. 50.000.000 bilar på ett litet kick, och sedan ladda dem med ca. 55% eldad kolkraft, som högst troligt måste öka i procent för att räcka till bilarna också.

M.v.h. JANKRO.
Nej!
Vattenfall betalar mellan 40 öre till en krona mer för försåld el än förbrukad!
I mitt fall är det 40 öre!
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det har ju skrivits så mycket negativt om el-fordon, bl.a underdimensionerade nät, el-ibrist & då import av kolkraft, kort räckvidd, laddning via 10A uttag hemma laddar inte fullt över natten, glest mellan laddstationer i hela riket, dyrt på vissa laddstationer & nu batterihyra på ca.12000:- per år mm. Är verkligen allt detta fel & osanning? Att vissa ivrar nästan fanatiskt för el-fordon tyder ju på fullständig övertygelse vilket måste vara en skön känsla & detta skall man acceptera, men har dom rätt?
Allt detta är osanning framfört av klimatförnekare eller av människor i fossilbranschen.
Eftersom vi inte får dryfta politiska åsikter här, lämnar jag dem.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Nej!
Vattenfall betalar mellan 40 öre till en krona mer för försåld el än förbrukad!
I mitt fall är det 40 öre!
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå.
Sitter just nu och väljer vem jag skall sälja min solcellsproducerade el till och intygar att det stämmer. Dock så är det denna höga ersättning under begränsad tid, så man får väl byta köpare då och då.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det har ju skrivits så mycket negativt om el-fordon, bl.a underdimensionerade nät, el-ibrist & då import av kolkraft, kort räckvidd, laddning via 10A uttag hemma laddar inte fullt över natten, glest mellan laddstationer i hela riket, dyrt på vissa laddstationer & nu batterihyra på ca.12000:- per år mm. Är verkligen allt detta fel & osanning? Att vissa ivrar nästan fanatiskt för el-fordon tyder ju på fullständig övertygelse vilket måste vara en skön känsla & detta skall man acceptera, men har dom rätt?
Har du hört det negativa om elbilar från de som vet? Jag tänker alltså på alla de som faktiskt idag kör elbilar.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag får ca 110öre för el som säljs och betalar ca170 öre för det som köps. Vattenfall har inte längre sitt erbjudande på +40öre. Andra elbolag kan ge upp till 25öre om man letar. Mitt pris är utan något tillägg.

Det finns nackdelar med ebilar såklart. Men pessimismen från de som inte tror på elbilen är ju enorm. Vad det än är så kommer det inte att fungera är argumentet. Varför denna pessimism? Jag har själv ingen elbil men nästa gång vi byter så blir det troligen en med helt eldriven.
Varför, jo det finns många fördelar. Den som jag tror blir den viktigaste är ekonomin, den är redan nu billigare att köra och skillnaden kommer de närmaste åren att öka. 400.000 tyska bilarbetare kommer att bli arbetslösa, orsaken är att det är enklare att bygga en elbil eftersom den har färre delar. El från ex.vis. Vindkraft och sol är billigare är bensin och diesel. En elbil har mycket lägre servicekostnader.
Sammantaget gör detta att ett skifte till elbilen inte går att stoppa hur mycket det än gnälls över alla nackdelar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
De man pratar med och känner som har elbilar verkar inte ha några problem. Visst, en jag känner åker ibland elbil ca 40 mil Oslo in i Sverige. Det skulle nog gå att köra hela vägen om man vill, men eftersom en rast ändå behövs brukar det samtidigt bli påfyllning av el. Problemen verkar, om de finns, vara rätt konstruerade och hur som helst möjliga att leva med, utan några större uppoffringar. (Det där med att hyra batteri är väl nåt man tar med i kalkylen, då man köper bilen, och samtidigt förhåller sig till?)
Och du läste säkert artikeln om de som drog husvagn med elbil i Norrland och tydligen inte upplevde några jättestora problem. Dom borde ju veta, kan man tycka.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sak som jag aldrig har sett att det skrivs om... Det är att vi just nu har ungf. 1.1 miljard fordon varav elbilar är ca 4 miljoner på vår stackars planet.... Under tiden alla dessa fordon rullar och släpper ut en himla massa CO2 så byggs det fler och fler elbilar. Under tillverkningen av elbilen batteri så släpps det ju ut mer CO2 än vad ett fossilt fordon gör på minst 10 000 mil. Detta innebär ju att under tiden vi tillverkar en massa elbilar så släpper vi ut en himla massa CO2 i förtid... Så denna förtida utsläpp skall ju läggas till det CO2 utsläpp vi har i dag och för många år framöver. Så man kan ju undra när är vi tillbaka till den mängden CO2 utsläpp vi hade innan vi började tillverka elbilar... Som det är ju nu så ökar vi kurvan för CO2 utsläpp brant upp..... :swoon: och då påskyndar vi ju den globala uppvärmningen :eek: med tillverkning av elbilar.. Eller hur..
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B
Det kommer knappast att ske en sån omställning över en natt och när det finns behov så brukar de fria marknadskrafterna se sina möjligheter.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B

Haha.... Tänk så mycket mat vi då kommer att ha i kyl o frys :twitcy: om vi skall ladda våra elbilar varje gång på ett köpcentrum
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B

Om du tittar lite tidigare i denna tråd så försökte jag göra en beräkning av om det går att ersätta fossil energi med skogsråvara i Sverige samt om det går att använda el istället.
Elbilar klimat av Björn Gillberg

Min beräkning visade tydligt att det skogen inte räcker till ens för Sveriges eget behov av transporter, och än mindre om övriga världen ska börja odla biobränsle för att ersätta bensin och diesel.
Elöverskottet som nu finns i Sverige skulle redan nu räcka till att driva hela landets transportbehov.

Hoppas att någon som är kritisk till mina beräkningar själv tittar på dom och ser om jag räknat fel eftersom jag själv blev mycket förvånad över resultatet, trodde tidigare att biobränsle skulle kunna ersätta mycket av de fossila bränslena.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nej!
Vattenfall betalar mellan 40 öre till en krona mer för försåld el än förbrukad!
I mitt fall är det 40 öre!
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå.

Att sälja en produkt för halva inköpspriset tror jag inte ens att ett statligt företag gör.
Jag tecknade elavtal med vattenfall i fredags och jag får ca 0,4kr per kWh för min överskotts-el. Ersättningen följer spotpriserna för elleveranser i Norden, detta gäller generellt. Om du köper din anläggning via Vattenfall erbjuds ytterligare ersättning med 0.4 kr/kWh för det första årets el-leveranser.
Vinsten ligger i stället i den el som man förbrukar direkt från sin anläggning som ju inte omfattas av vare sig nätavgifter eller skatter.
BBa
 
Senast ändrad:
Toppen