• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hoppas ni är medvetna om att Renogy 50A endast laddar med 25A per ingång. Dvs. max 25A solpanel och 25A generator, summa 50A! Så då behövs inga 1060W solpanel om man inte har ytterligare regulatorer utan det räcker med 350W ungefär....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det stämmer inte riktigt,
Den laddar max 50A eller 660W.
Matar man den med mer från båda laddkällorna, så begränsas de till 25+25A.
Man ser det även i filmen tidigare i tråden.
Men jag kan ha fel.

Screenshot_2020-01-18-20-37-50-145_com.android.chrome.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Høres ut som en kul lader, en MPPT på 50A og 2 likerettere for inngangene, den sterkeste vinner er enkleste mulige løsningen på dette. Skulle normalt være solpanelene som gir mest da de har høyest spenning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du har allerede godt balanserte celler, hva er lade strømmen nå - det er litt tap i ledningene fra lader til batteri og litt tap i selve ladeprosessen. Du kan ved å benytte forskjellen i batteri spenning ved start og nå regne ut hvor lenge det vil ta før du når din ønskede spenning og hvor mange A du effektivt tilfører batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Laddaren ska ge 3,65V / 5A.
Den har inte växlat till grönt ännu,
teoretiskt har jag nog fyllt på ca. 1000Ah nu.
Borde jag avbryta laddningen och mäta vilospänning på cellpaketet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
3.51 - 3.28 = 0.23 V og 1600Ah*0.23V=368Wh i løpet av 8*24=192 timer. Et snitt på 1.92 W hvilket vil si en effektiv lading på rundt 0.5A. Det du ser er veldig nær hvilespenning, men det skader ikke å koble fra og måle virkelig hvilespenning. Selv ville jeg koblet ferdig og satt på en kraftig 12V lader - BMS123 burde klare resten av jobben. Med den lille laderen vil det ta minst en uke til før du er oppe på dine 3.65V - det du opplever er den stigende lademotstand over 80% SOC. Ved kraftig lading klarer en 0-80% på 20% av tiden til 100% i følge endel teorier som delvis er bekreftet i praksis. Dette kommer av den lille spenningsforskjellen mellom batteri og lader.

Jeg burde advart deg mot denne effekten:D

Har rettet opp tallene.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gode LFP ladere gir opp når strømmen kommer under en grense - så ja det er helt som det skal være. Virker som laderen er innstillt på 3.5 volt og ikke på 3.65 som du trodde tidligere.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Snart dax att börja gräva i alla elkablar till/från batteriboxen.
Är det enklast för mej att skippa laddning från EBL119 koppla bort 230V från den och dra kabeln från startbatteriet direkt til dc/dc-laddaren?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Snart dax att börja gräva i alla elkablar till/från batteriboxen.
Är det enklast för mej att skippa laddning från EBL119 koppla bort 230V från den och dra kabeln från startbatteriet direkt til dc/dc-laddaren?
Nu har jag inte så kraftiga prylar. Men köpte Votronic laddbooster deras beskrivning var kapa det som kom från startbatteriet till EBL. Koppla direkt till DC/DC laddaren sen vidare till batteriet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Snart dax att börja gräva i alla elkablar till/från batteriboxen.
Är det enklast för mej att skippa laddning från EBL119 koppla bort 230V från den och dra kabeln från startbatteriet direkt til dc/dc-laddaren?

Fick min DCC50S idag... och den blev inkopplad i kväll :).... så imorgon om solen tittar fram får jag se om allt är rätt kopplad, :rolleyes:.... en sak som jag inte kunde hitta i manualen är ... nu när jag satt den på lithium laddning kommer den då att ladda start batteriet utefter denna inställning.... eller laddar den startbatteriet som ett bly batteri???
 
Toppen