• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nej, biogas är en knapp resurs men däremot spelar sopförbränning en stor roll med både fjärrvärme och elkraft som resultat.
Hushållssopor får som bekant inte längre deponeras av miljöskäl.


Biogas är en produkt som skulle kunna ha mycket större betydelse som drivmedel än det har i dag Bara i Skellefteå produceras biogas motsvarande 500 000 liter diesel per år Växjö har också anläggning för biogas produktion. I Skellefteå kan man tanka biogas för ett dags pris motsvarande 12,90 kr/l diesel, Googla Biogas Skellefteå och se hur det kan se ut när man tar miljö och klimat ansvar på riktigt.
BBa
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kanske dags att ta av sig skygglapparna och lita på forskningen?
Livet har lärt mig att de flesta, för att inte säga alla, forskarna har en egen agenda, så jag har svårt att förutsättningslöst tro på allt som läggs fram. Flera forskningsrapporter har lagts fram där det i efterhand visat sig att fler borde reagerat som jag.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej !
Du har helt rätt i dina funderingar. Det blir värme vid användning av diesel och bensin vid förbränningen i en kolvmotor det är endast 25-30 % av energiinnehållet som nyttjas för framdrivningen av fordonet resten är förluster. En del av "förlusterna" används för att värma cup'en , resten går ut till kylaren.
BBa
Och då måste en elbil använda högkvalitativ batteriel för att värma cup'en.......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I Tyskland är det stora rabatter på kvarvarande lager av fossilbilar i väntan på omställningen till eldrivet senare i år.

A5C2C758-CBF7-40CF-98D4-E63439BF84A1.png
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025

Alla kan nog inte läsa artikeln, kopierade in texten från Bytbil nedan /GB

Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil

Laddningsnätverket Ionity för elbilar chockhöjer sina laddpriser.
Varje kilowattimme i Sverige kommer att kosta 8,70 kr.
Det innebär att ladda fullt batteri kan kosta uppåt 700 kr – och att elbilen kostar över 20 kr milen enbart i elförbrukning vid motorvägskörning.

Ionity är ett samarbete mellan BMW, Mercedes, Ford, Audi, Porsche och Volkswagen som tillsammans bygger upp laddstationer längs vägarna för att konkurrera med Teslas superchargers.

Företaget har precis gått ut med en ny prisstruktur för hela Europa. De nya priserna baseras helt på en rörlig kWh-taxa innebär en mindre chock för elbilsägare i Sverige som använder Ionity och inte har någon rabatt från sitt bilmärke.

Det svenska priset hamnar på 8,70 kr per kWh som laddas på Ionitys stationer längs med svenska vägar. Många elbilar drar över 2 kWh per mil vid snabbare långkörningar. Till exempel får en Audi e-tron en milkostnad enbart för elektriciteten på över 20 kr när den laddas enligt Ionitys nya taxa. Vid lite snabbare körning blir det ännu dyrare. En mindre och snålare elbil hamnar på omkring 15 kr per mil.

– Det har alltid varit Ionitys:s mål att bygga ett enhetligt och sammanhängande nätverk för att göra sömlös, snabb hastighet, långdistans elektrisk rörlighet över hela Europa till verklighet. Förse kunder med enastående servicenivåer är nyckeln till vår verksamhet. När det gäller den snabba utvecklingen av elektronisk mobilitet för vårt nya prissättningssystem erbjuder den en livskraftig och transparent prisstruktur i Europa. Våra kunder har friheten att välja det lämpligaste schemat som finns tillgängligt, säger Ionitys vd Michael Hajesch i ett uttalande.

Den nya prisstrukturen ska gälla från 31 januari och ett flertal svenska elbilsägare har reagerat negativt och skrivit på sociala medier att de nu lämnar Ionity för att ladda hemma eller hitta andra lösningar.
– Avbryt!! Är ni helt under isen?? Vad håller ni på med IONITY??? skriver en användare.

Som en jämförelse kan nämnas att Tesla efter prishöjningen förra året tar 2,56 kr per KWh för att ladda på sina superchargers för bilar som inte har fri laddning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Då får man ladda gratis hemma eller nyttja de andra laddstationerna varav en del är utan avgift.
Ett sätt att locka kunder under tiden de laddar några kWh på diverse köpcentra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som mangler i den svenske artikkelen er at dette er for de som ikke har avtale, en avtale har en månedspris og gir drastisk lavere pris pr kWh. Men ikke så lavt som Tesla sin for de som ikke har fri ladning på sine Tesla. Dette kan gi kraftig fordel for Tesla i det Europeiske markedet. Om jeg husker rett fra en annen artikkel jeg har lest så dreier det seg om en månedsavgift på rundt 200 kr for å få den lavere prisen.

Noe annet er at disse ladestasjonene hovedsaklig ligger langs motorveier.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Då får man ladda gratis hemma eller nyttja de andra laddstationerna varav en del är utan avgift.
Ett sätt att locka kunder under tiden de laddar några kWh på diverse köpcentra.

Ladda gratis hemma. Det är samma logik som gubben som aldrig rest längre på sin semester än att han kunde sova första natten hemma. De blev ju billigast så.
BBa
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
16A trefas och en smart laddbox räcker väl för att ladda Teslan över natten även om det skulle vara helt tomt i batteriet.
Vad som behövs i praktiken är väl sedan helt beroende på hur mycket effekt du behöver till annat på natten, typ uppvärmning av huset etc.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall jag skaffar en Tesla och vill ladda den billigt hemma,
då behöver jag väl en rejäl batteribank att ta kräm ifrån på natten, och som förhoppningsvis laddas upp av solpaneler på dagen, eller?
 
S

Sören-6830

Guest
Har goda vänner som liksom jag är pensionärer, då går det oftast utmärkt att ladda på dagen då även eventuellt monterade solceller gör bäst nytta.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
16A trefas och en smart laddbox räcker väl för att ladda Teslan över natten även om det skulle vara helt tomt i batteriet.
Vad som behövs i praktiken är väl sedan helt beroende på hur mycket effekt du behöver till annat på natten, typ uppvärmning av huset etc.
Sen är det väl också så att just Tesla laddas i deras egna system, där den här prishöjningen inte sker. Priset där lär vara betydligt lägre, se inlägg tidigare (2,56kr) och som lägst ingår laddningen i priset på bilen. Dvs du laddar utan att betala för det. Bra va?
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Min måg har en ny v60 hybrid och dom bor i radhus med gemensamma garage som ägs av föreningen men där det förbjudet att ladda. Det är nu en tjänstebil till det facila priset på 550000 men han säger att han aldrig skulle drömma om att köpa en sådan bil privat trots att både min dotter och måg är höginkomsttagare.
 
Toppen