• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora husbilar

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tillverkaren ;)

När tillverkaren kallar bilen för en "liner" så är det en "liner". Någon fastlagen definition finns inte.
Alternativ: större än 8m lång, mer än 5.5 ton totalvikt, mer än 3 miljoner i pris.

Men egentligen, spelar det roll? Man köper väl den bil man vill ha, och anser sig ha råd med, oavsett vad den kallas i reklamen.

MVH
Hans
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Lite svårt att svara då vi kör en Carthago Liner de Luxe (enligt tillverkaren) OBS! vi är super nöjda :)
Precis som tidigare svar en Liner är vad tillverkaren säger !
(personligen så tycker jag att längd och vikt inte spelar någon större roll
snarare material/ elsystem/byggnation samt isolering spelar större roll.
Därav ett högre pris (lite typ man får för vad man betalar) ingen glömd i dags läget byggs inga dåliga bilar
bara skiftande kvalité på inredning/utrustning etc
/ Bengt
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Enligt mig... ett rambygge i en enda nivå, alltså byggd med golvet i en enda nivå, men det är min tolkning, tillverkaren har säkert en annan. Min är 9m 5,5t och klarar inte av kravet iaf.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kul att läsa alla dessa olika uppfattningar om när en husbil börjar att kallas för en Liner.
Har sett en del filmer på youtube från mässor och liknande där ordet Liner används när husbilen i fråga är lite större än de flesta andra och lite mer krom utvändigt.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
För mig är en Liner en mycket lyxig husbil som väger över 7,5 ton med en längd på 9,5-12,0 meter, t.ex. en Concorde, Morelo eller Phoenix och andra ännu dyrare husbilar, t.ex. tyska VarioMobil.
Utan att veta kan jag tänka mig att ordet Liner kommer från bussbranschen - den tyska busstillverkaren av turistbussar Neoplan har kallat/kallar sina modeller för City Liner, Star Liner och Mega Liner.
 
S

Sören-6830

Guest
Enligt mig... ett rambygge i en enda nivå, alltså byggd med golvet i en enda nivå, men det är min tolkning, tillverkaren har säkert en annan. Min är 9m 5,5t och klarar inte av kravet iaf.
Min Arto har golv i samma nivå i hela bilen men kan knappast kallas Liner:)
 
S

Sören-6830

Guest
Kanske det, det finns betydligt längre Artos än min korta (7,5 m). Men vem vet exakt vad en Liner är?
 
C

chiva

Guest
Men jag har en Knaus Sunliner från 2001, 6.40 lång, väldigt lyxig med en lounge! :wink:

Loungen syns här till vänster i cykelkorgen!
 
Senast redigerad av en moderator:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Liner är ett hitt på ord för att lura folk att det är kvalitet. Det Behöver inte kvalitet bilar göra , för dem säljer pga kvalitet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mener Liner begrepet ble startet for husbiler i Europa av N+B da de bygget de første Clou Liner (helintegrerte) en gang på 1980 tallet. Før dette var Clou alkovebiler. Men for Flair serien brukte de ikke Liner begrepet da disse serieproduserte bilene kom i 1994. Liner var forbeholdt Clou helintegrerte så lenge disse ble bygget frem til 2006. Hva produsentene legge i Liner begrepet i dag varierer sterkt.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Matsmari, du traff spikeren med stekpannan! Helt korrekt det du sier. Jeg har ingen "Liner", men dog en ordentlig skikkelig kvalitets , guess what; en KABE:eek:, "say no more"....:confused:
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Något som en Liner har gemensamt med en vanlig husbil är att även de har kylskåp och panna som kan krångla.
Jag har kollat lite på de ”stora” Liner bilarna, de har ju en hel del delar gemensamt med vanliga husbilar.
Takluckor/takfönster, handtag, bodelsdörr, wc-stol, framstolar, värmesystem, kylskåp, fönster, vvs-armaturer, belysningsarmaturer ute och inne, el-central (el-block), ja listan kan nog göras längre om man tänker till lite mer.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vad en Liner är får man nog väldigt olika svar på beroende på vem man frågar. Många jämställer det med en HB av viss storlek och tyngd men "liners" finns i många olika storlekar. För min del har jag aldrig tänkt så mycket på det men jag har helt enkelt förknippat det med en extra välutrustad HB oavsett storlek.
 
Toppen