• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hur slitstarkt är dipping-ytan? På YouTube dippade dom fälgar & då kan man fråga sig vad som händer när man skall tvätta dom rena från smut & bromsdamm. Dipping-ytan kan nog inte vara mer än några hundradelar tjock.

Bennie
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Verkar vara ungeför som man lackerat.
Ålänningen hade bl.a. dippat sin mobiltelefon (skalet) och visst kunde man se ett visst slitage men då använder han grejorna hårt.
(Bilmeck o gummigubbe som kör offroad helst i djupaste lerhålet)

Men visst är det lite jippoartat och gissar att de som tex dippar sina fälgar i leopardmönster eller liknande säkert byter både bil o hjul innan året är slut.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hoppar över till fönsterhissarna nu:
Bror kanske hittar monteringsanvisningen. Annars blir det nog lite svårt.

Bild1: Lätt att förstå hur de skall användas. Vet dock inte hur man sätter fast dem i dörrarna.
IMG_20171027_113347.jpg

Bild 2:
Är tydligen drev som skall sättas på axeln där veven satt.
IMG_20171027_113837.jpg

Bild 3:
Förstår jag inte ser ut som delar till styrservon.
IMG_20171027_114031.jpg

Bild 4:
Något slags verktyg som jag inte vet användningen av.
IMG_20171027_114129.jpg

Bild 5:
Ingen aning.
IMG_20171027_114245.jpg

Bild 6:
Hållare för manöverknapparna och borrmallar.
IMG_20171027_114441.jpg

Bild 7:
Ingen aning.
IMG_20171027_114710.jpg

Bild 8:
Kablar som förbinder manöverknappar och motor.
IMG_20171027_114850.jpg

Bild 9:
Långa kablar med genomföringsskydd för matningen.
IMG_20171027_114921.jpg

Bild 10:
Kontakter för flatstift. Kanske skall sitta mellan dörr och stolpe
 

Bilagor

  • IMG_20171027_114554.jpg
    IMG_20171027_114554.jpg
    2,7 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Trodde att jag skulle få mängder av tips om hur prylarna skall användas men det är kanske inte så många som har installerat elfönsterhissar.

Bror kanske får syn på det här snart.

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

God Morgon Alve,
hittar inte någon beskrivning nu men måste finnas ibland alla papper någonstans.
Tror att det finns bilder på installationen på vår bil men söker vidare efter beskrivningen.
Ha det gott
Hälsnibgar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har inte börjat med installationen ännu. Har inte bestämt mig för hur jag skall börja. Ta in 12V i dörren först kanske. Vet inte heller hur mycket ström motorerna tar.

:cool:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har kopplat för att provköra fönsterhissystemet obelastat. Vill kolla att jag kopplat rätt, att polvändningen fungerar, att jag kan styra båda hissarna från förarplats etc. Inväntar ev synpunkter innan jag strömsätter. Kan visserligen inte se hur mycket ström motorerna förbrukar vid belastning men vill kolla att jag kopplat rätt. Bror har lovat assistans.
 

Bilagor

  • IMG_20180104_132355[1].jpg
    IMG_20180104_132355[1].jpg
    1,5 MB · Visningar: 29

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Elektriskt fungerar det hela precis som jag väntat. Nästa steg nu blir att trycka ihop kontakter med brytare rätt vända. Vill ha klart dessa småsaker för att underlätta monteringen. Brytarna som manövrerar fönstren är som vanligt av vipptyp. Då uppstår frågan, hur får jag fönstret att gå upp vid tryck på främre delen av kontakten och ner vid tryck på bakre delen? Handlar alltså om motorns rotationsriktning. Om man kan montera motor och överföring vända som man vill så kan man ju vänta med att bekymra sig om rotationsriktning.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Inväntar mildare väder innan montering i dörrar.
Googlar lite på däck under tiden. Skall byta samtliga 6 däck och tycker mig se att det handlar om c:a 6.000 kronor för hög kvalitet. Vill ha mjuka däck. Tacksam för synpunkter.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Nu är renoveringsårstiden inne igen. Tänkte försöka få lite fart på vindrutetorkarna och har tänkt ge mer ström genom att gå över relä och grövre kablar. Någon som har spontant tips?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Förra vintern monterade jag fönsterhissar i den gamle. Nu ger jag mig snart på instrumentbrädan igen. Jag har flyttat GPS och backkamera lite hit o dit och inget är snyggt längre. Min gamla TOMTOM Gps skrotar jag. Behöver ingen fast längre tycker jag. Finns APP:ar gratis som duger i Sverige. Stigande ålder har placerat mig i Sverige nu. Saknar dock Italien.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu är renoveringsårstiden inne igen. Tänkte försöka få lite fart på vindrutetorkarna och har tänkt ge mer ström genom att gå över relä och grövre kablar. Någon som har spontant tips?

Hejsan, jag vet inte om du redan hunnit fixa torkarna, eller om det jag skrivit om ny koppling och reläer funkar på just din torkarmotor, men om du läser från inlägg 24 en bit ner (eller från början om du vill) så får du en variant som funkar bra om man kommer åt kablarna vid själva torkarmotorn.
Kopplingsschema torkarmotor Ducato 1988

Lycka till. M.v.h. JANKRO
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Hejsan, jag vet inte om du redan hunnit fixa torkarna, eller om det jag skrivit om ny koppling och reläer funkar på just din torkarmotor, men om du läser från inlägg 24 en bit ner (eller från början om du vill) så får du en variant som funkar bra om man kommer åt kablarna vid själva torkarmotorn.
Kopplingsschema torkarmotor Ducato 1988

Lycka till. M.v.h. JANKRO
Har inte börjat med torkarna ännu. Blev lite kallt väder. Jobbar inne i bilen tills vårvärmen kommer. Återkommer då.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har inte börjat med torkarna ännu. Blev lite kallt väder. Jobbar inne i bilen tills vårvärmen kommer. Återkommer då.
Har börjat med instrumentbrädan nu. Återkommer med frågor och bilder. Vet nu i alla fall att man skall försöka placera GPS och backskärm så att man kan byta ut dem utan att riva hela brädan. Prylarna åldras nämligen och skall inte bakas in i brädan av estetiska skäl.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har börjat med instrumentbrädan nu. Återkommer med frågor och bilder. Vet nu i alla fall att man skall försöka placera GPS och backskärm så att man kan byta ut dem utan att riva hela brädan. Prylarna åldras nämligen och skall inte bakas in i brädan av estetiska skäl.
Så här såg det ut då jag hade gjort klart och kände mig nöjd för några år sedan. Men det fungerade inte bra då det kom till kritan. Solljuset släckte för det mesta båda skärmarna. Då jag behövde bilden från backkameran var jag tvungen att luta mig till höger. Inte bra. Då man backar vill man kunna utnyttja båda ytterbackspeglarna och skärmen samtidigt, bara genom att flytta blicken. Dessutom var inbakningen i brädan utan tanke på att man skulle behöva byta någon gång.Instrumentbrädan.JPG
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Så här ser instrumentbrädan ut nu. Den pryl som skall dit måste jag placera i någon typ av låda med uppstickande kanter för avbländning. Var ett tag inne på att montera den vridbar men det blir nog för svårt. Försöker placera den vinklad. Har inga idéer om hur jag skall göra. Tacksam för alla tips.
 

Bilagor

  • IMG_20200309_123118[1].jpg
    IMG_20200309_123118[1].jpg
    1,7 MB · Visningar: 93
  • IMG_20200309_123349[1].jpg
    IMG_20200309_123349[1].jpg
    1,4 MB · Visningar: 92
Toppen