• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag bor 7 km från Barsebäck där det nu finns ett stängt kärnkraftverk. När verket var igång var jag aldrig rädd för någon olycka. Men hur man än bygger och gör kan man aldrig garantera något till 100%. Jag röstade ja till kärnkraft när omröstningen var och det skulle jag även gjort idag.
Om jag inte minns fel var det närheten till Köpenhamn som gjorde att det stängdes på dansk begäran.
Det kvittar hur säkert ett kärnkraftverk än blir, kostnaden är alldeles för hög med påföljd att elpriset blir groteskt. Dessutom tar det minst 15-20 år innan det är färdigt att leverera elström. Helt onödigt när vi kan bygga vind- och solkraft för en bråkdel av pengarna, det sistnämnda med ett minimum av underhåll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En stilla reflektion:
Trådens emfatiska engagemang för vår fortsatta möjlighet att leva på denna jord både teoretiskt och praktiskt ger i vart fall mig följande undran: Varför har Miljöpartiet inte större andel av väljarkåren än strax över riksdagsspärren? Alltså, VAD är det som gör att partiet inte får större förtroende?.
De flesta politiska partier är nog ense i denna fråga som tur är. I Sverige och utomlands!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kina planerar att bygga 2000st kolkraftverk till.
2st av deras stora kolkraftverk motsvarar Sveriges klimatpåverkankane utsläpp.
Jag säger lycka till med ert miljöarbete :D
Menar du att Sverige skulle bygga kolkraftverk?
Och att kommande generationer får skylla sig själva över val av föräldrar.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om jag inte minns fel var det närheten till Köpenhamn som gjorde att det stängdes på dansk begäran.
Det kvittar hur säkert ett kärnkraftverk än blir, kostnaden är alldeles för hög med påföljd att elpriset blir groteskt. Dessutom tar det minst 15-20 år innan det är färdigt att leverera elström. Helt onödigt när vi kan bygga vind- och solkraft för en bråkdel av pengarna, det sistnämnda med ett minimum av underhåll.

Danska ville stänga det, men det var i slutändan ett politiskt beslut. Reaktorerna togs ur drift 1999 och 2005 som en del av en energipolitisk uppgörelse mellan socialdemokraterna, centerpartiet och vänsterpartiet.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
”Gretaeffekten” är i mina ögon en mängd människor som vägrar läsa själv. De använder hennes lobbyifierade miljövandring som ett manus för hur jävla usla vi vanliga människor är. Istället för att komma med konstruktivt tänkande så stjälper de löpande ur sig floskler som inte ger miljön ett smack. Allt för att få ännu en ”tummenupp” eller ännu ett ”gilla” på nätets alla sociala medier. Det är min åsikt om Gretaeffekten. En effekt som Greta förövrigt låtit CO2:n flöda fritt. Om hon och hennes vuxna lobbyister åtminstone levde som de lärde!

Förutom det är jag glad ;) hahahaha. Ett ämne som skapar debatt däremot :D
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ni som ivrigt slår ner på det mesta som de som inte anammar hysterin tycker ,tänk på en sak vi har inte en susning om vilka kunskaper var och en har, man blir inte profet och expert på dessa frågor genom att man låtit montera några solfångare på taket eller åker elbil !!!!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ni som ivrigt slår ner på det mesta som de som inte anammar hysterin tycker ,tänk på en sak vi har inte en susning om vilka kunskaper var och en har, man blir inte profet och expert på dessa frågor genom att man låtit montera några solfångare på taket eller åker elbil !!!!
Är det sant???? Men husbil måste man väl ändå ha?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vattenkraft är magasinerad sol- och vindkraft!
Det är därför vattenkraften får stå för fiolerna när vind och sol tryter och omvänt.
Jag har en känsla av att alla inte förstår sambandet.

Det är du som envisas att ständigt återkomma med ett påstående som i praktiken skulle innebära att samtliga vattendomar revideras och en gigantisk effektutbyggnad av vattenkraften skulle genomföras.

Detta förefaller lika omöjligt som att etablera en vindkraftpark på Klädesholmen för att vindförhållanden är gynnsamma. Jag har en känsla av att det är du som inte förstår.
BBa
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Intressant läsning angående hur miljövänligt elbilen är just nu med vår teknik.
Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting

Helt klart genererar battertillverkning miljöpåverkan, men samtidigt som du hänvisar till artikeln borde du jämföra den med miljöpåverkan för oljeutvinning. På nyheterna häromdagen sas det att norrmännen var oroliga över att koldioxidutsläppen från enbart oljeindustrin var 25 % av Norges totala koldioxidutsläpp, i Sverige är Preemraff ett av landets 2-3 enskilt största utsläppare av koldioxid. Vi har ju heller inte glömt Lundin Oils människorättsbrott i Sudan eller de av olja förstörda vattendragen i Afrika som lett till svält och massförflyttning av invånare.
Det skulle vara intressant att jämföra LCA-analyser där batterier kontra fossilt bränsle analyseras. Det skulle ge helt andra resultat än vad som anges i artikeln.

Förövrigt skall man nog i det här sammanhanget kanske inte ta Gillberg på helt allvar. Klart han vill gynna metanoltillverkning som han är ägare/delägare till. Har haft en del att göra med honom i samband med koncessioner/miljöprövningstillstånd och han är duktig på att framföra sina åsikter men ibland slirar han lite på sanningen för att få det att låta bra och för att dra fördelar, detta är ju ganska välkänt inom branschen och vissa gillar det och andra ogillar det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten oppdatering. Det finnes 2 veldig forskjellige kilder til Lithium - den søramerikanske fra saltsjøer og malmutvining. Fra saltsjøer så benyttes det helt rett store mengder vatn i utvinningen. Malmutvinning bruker ikke vatn. West Australia alene har mer Lithium enn søramerika, og det ligger store mengder ferdig for levering så endel gruver har stoppet brytingen da de ikke har mer lagringsplass. Malmbryting foretas og noen steder i Europa og kunne skje i Sverige - det er identifisert utvinnbar lithium et par steder. Selv cobolt som benyttes i mange batterityper finnes i Sverige og Norge - på 1800 tallet var det gruvedrift etter cobolt for blåfarge til glass i begge land og de sto for 80% av verdensproduksjonen av blåfargen.

Om en ser på dagens CO2 debatt så starten den faktisk i Sverige i 1895 med publikasjon av en avhandlig av Svante Arrhenius en fysiker som i 1903 fikk Nobelprisen i kjemi for et arbeid innen elektolyse.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är du som envisas att ständigt återkomma med ett påstående som i praktiken skulle innebära att samtliga vattendomar revideras och en gigantisk effektutbyggnad av vattenkraften skulle genomföras.

Detta förefaller lika omöjligt som att etablera en vindkraftpark på Klädesholmen för att vindförhållanden är gynnsamma. Jag har en känsla av att det är du som inte förstår.
BBa
Läs på Svenska Kraftnäts hemsida så kanske du förstår bättre!
Där kan man se att vattenkraftsuttaget minskar när det blåser och vice versa.
Just nu:
D58ACFB3-54B2-4C45-A901-257C91E79E63.png

Sveriges export är inte större än efterfrågan!
 
Toppen