• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har lagt order på 16kw solpaneler till villan och kommer att dra ett litet strå till stacken när kärnkraften stängs ned.
Dessa dagar i januari har varit gynnsamma för vind och vattenkraft, men kikade man på Sveriges elproduktion under julafton var läget inte lika gynnsam som Knarreviks dagsaktuella bild visar.
Jag är trots min egna satsning på solenergi fortsatt proaktiv till kärnkraft. Kärnkraft skapar ett oberoende av kol och olja vid belastningstoppar. Rädslan för kärnkraft är för mig som teknikdriven ingenjör omöjlig att förstå.
Framtidens elbilar kommer att skapa ny utmaning för våra elnät och det handlar inte om totalvolym utan effekttoppar.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I sin senaste systemutvecklingsplan (sid 13) gör Svenska Kraftnät (SVK) bedömningen att elenergiöverskottet kommer att minska från nuvarande 20 TWh till 10 TWh år 2040.

SVK säger också så här (sid 17): "Utmaningen med risk för effektbrist hör ihop med att den oplanerbara elproduktionen inte med lika hög säkerhet kommer att producera el när det är som mörkast och kallast. Erfarenheten visar att den traditionella planerbara elproduktionen kan förväntas leverera 90 procent av sin maxeffekt under de perioderna på året medan vindkraften endast förväntas leverera 9 procent (och el från solpaneler levererar ingenting)."

Visst kan man spara vatten i magasinen när det blåser, men det finns ju en maximal installerad effekt på befintliga vattenkraftverk. För några år sedan var det ca 16.000 MW. Vi bygger i stort sett inga nya vattenkraftverk däremot görs det förbättringar på befintliga kraftverk som ger lite ökad effekt. Den installerade effekten räcker inte till för att kompensera för vindstilla kalla dagar när vindkraften är ytterligare utbyggd och kärnkraften nedstängd. Jag förmodar att det dessutom finns vattendomar som bestämmer lägsta och högsta flöde nerströms ett kraftverk.

Är det riktig kallt och vindstilla i Sverige är det sannolikt samma väder i våra grannländer så det är nog ganska osäkert om de kan exportera något till oss. Elbolagen håller på och installerar elmätare som skall kunna läsa av förbrukningen varje kvart. Det finns förstås ett syfte med detta. Idag betalar den som har rörlig pris ett pris som baseras på genomsnittet per månad. Räkna med att det i framtiden blir i vart fall olika pris för olika timmar på dygnet och en kall vindstilla vinterdag kommer det att kosta multum att förbruka energi. Samtidigt kommer det förstås att finnas bättre styrning av elförbrukarna i hemmet så i bästa fall kan du undvika en del av den dyra energin.

/CG
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Detta innebär att var och en av oss sannolikt får anpassa vår elförbrukning likt när vi är ute och campar. En batteribank på hemmaplan kommer nog bli allt vanligare hemma i villan för att hantera dygnets olika eltariffer. Mtp att Sverige haft ett av världens mest stabila elnät är det trist att nedmontera kärnkraften som varit lösningen på att hantera effekttopparna.
Missförstå inte min ambition. Jag gillar ny teknik och anpassar mig så snart möjlighet finns. Elhybriden tuffar på, solpaneler beställda, värmepumpar sparar energi och mer kommer nog, men att montera ned svensk industriell välfärd gör ont.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Har lagt order på 16kw solpaneler till villan och kommer att dra ett litet strå till stacken när kärnkraften stängs ned.
Dessa dagar i januari har varit gynnsamma för vind och vattenkraft, men kikade man på Sveriges elproduktion under julafton var läget inte lika gynnsam som Knarreviks dagsaktuella bild visar.
Jag är trots min egna satsning på solenergi fortsatt proaktiv till kärnkraft. Kärnkraft skapar ett oberoende av kol och olja vid belastningstoppar. Rädslan för kärnkraft är för mig som teknikdriven ingenjör omöjlig att förstå.
Framtidens elbilar kommer att skapa ny utmaning för våra elnät och det handlar inte om totalvolym utan effekttoppar.
Du förstår inte rädslan för kärnkraft? Nä, som sagt det är ju osannolikt att nåt skulle kunna hända etc.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Du förstår inte rädslan för kärnkraft? Nä, som sagt det är ju osannolikt att nåt skulle kunna hända etc.
Jo, jag är väl medveten om de risker våra energislag innebär.
När det gäller kärnkraft så kan vi krasst konstatera att uppbyggnaden av svenska kärnkraft skiljer sig avsevärt från ex Tjernobyl. Detta innebär att om det osannolika skulle hända att en härdsmälta skulle uppstå så är denna innesluten i reaktorn.
I dagsläget med rådande situation med kolkraft och olja så dör vi lite varje dag fast det inte märks på samma sätt...
 
R

RobbeS

Guest
Så är det. Norrbottningarna har under många år haft landets dyraste nätavgifter. Lite intressant då Knarreviks diagram visar att vattenkraften står för 46 % av elproduktionen.

OBS. Svar på detta inlägg.

" Hej! Ja om du visste hur rätt du har Montreal, passerade under 4 års tid flera ggr i veckan vindkraftsparkerna mellan Varberg o Falkenberg och endast 2 dagar snurrade alla verken och kalla vinterdagar stod samtliga stilla. Om elen ska även ska räcka till bilparken måste det till en rejäl miljökollaps så Sverige i snitt får 20 graders temperatur.
Efter att danskarna fått till en stängning av Barsebäck så steg elkostnaderna i södra Sverige rejält. Men eftersom Stockholm hamnade i annan zon så var det väl ingen som brydde sig.
Hälsningar Sanddammaren"
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jo, jag är väl medveten om de risker våra energislag innebär.
När det gäller kärnkraft så kan vi krasst konstatera att uppbyggnaden av svenska kärnkraft skiljer sig avsevärt från ex Tjernobyl. Detta innebär att om det osannolika skulle hända att en härdsmälta skulle uppstå så är denna innesluten i reaktorn.
I dagsläget med rådande situation med kolkraft och olja så dör vi lite varje dag fast det inte märks på samma sätt...
Som sagt ännu mer osannolikt med andra ord. Bra att det aldrig kan hända olyckor med svenska kärnkraftverk...,
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det bor visst en Tage Danielsson i dig också.....
Jag tillhör de som har större förtroende de för svensk kärnkraft än alternativet med fossila bränslen som används globalt.
Har alltför många gånger besökt Polen vintertid där kol används dagligdags för att klara deras välfärd och det är ingen vacker syn. Fast det är ju ingen som dör av den här och nu....
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det bor visst en Tage Danielsson i dig också.....
Jag tillhör de som har större förtroende de för svensk kärnkraft än alternativet med fossila bränslen som används globalt.
Har alltför många gånger besökt Polen vintertid där kol används dagligdags för att klara
deras välfärd och det är ingen vacker syn. Fast det är ju ingen som dör av den här och nu....
Det är nog många som dör av utsläpp från förbränning av både kol o olja. Vad har det med kärnkraftens farlighet att göra? Måste man gilla utsläpp från kol o olja för att få tycka att kärnkraft mycket väl ännu en gång kan drabbas av en olycka?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste her om dagen en rad artikkeler fra 1912 om det store overforbruket av kull i verden og de problemene som det medførte. Blandt annet om påvirkningen av klima grunnet CO2, dette siste ble dokumentert med arbeider av en svensk forsker - Svante Arrhenius! Popular Mecanics hadde en lang artikkel i mars nummeret 1912 om dette, uten å nevne svensken. En Australsk avis skrev om det i juli 1912 og en New Zeelandsk i august 1912.
 
Senast ändrad:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det är nog många som dör av utsläpp från förbränning av både kol o olja. Vad har det med kärnkraftens farlighet att göra? Måste man gilla utsläpp från kol o olja för att få tycka att kärnkraft mycket väl ännu en gång kan drabbas av en olycka?
Du behöver inte gilla någonting.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vattenkraft är magasinerad sol- och vindkraft!
Det är därför vattenkraften får stå för fiolerna när vind och sol tryter och omvänt.
Jag har en känsla av att alla inte förstår sambandet.

Hur vattenkraften används bestäms i vattendomar, där det fastslås inom vilka gränser som flöden och nivåvariationer i magasinen tillåts. Det är uppenbart att du inte känner till detta.
BBa
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Gillberg är en inbiten motståndare till Kärnkraft. Han vet att vi behöver komma över till en fossilfri framtid. Så det han skriver kommer aldrig att bli argument för en satsning på Kärnkraft. Han vill att Sverige ska satsa på bränslecell drift för att nå målet med en fossilfri värld.. Här har ni hans argument för det. ”Skogen kan på sikt driva alla våra bilar” - DN.SE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg ikke tar feil så er mesteparten av svensk vatnkraft fra elver i motsetning til den norske som hovedsaklig er fra magasinering i store dammer. Elvekraft kan ikke i samme grad skrus helt av og på, de små reguleringsdammene må holdes innenfor visse nivåer - er det for mye vatn innefor dammen så renner det over. For lite og en må redusere elproduksjonen.

Kjernekraft fra Uran er veldig kostbar å bygge ut - og ikke billig i drift, men bygges av den grunn med meget lang brukstid (kostbart å avvikle også). Kjernekraft fra Thorium har endel fordeler fremfor Uran. Punkt 1 er vesentlig mindre farlig avfall, og et som blir har kort halveringstid så en lagring i 100 år gjør avfallet enkelt å håndtere. At et Thorium verk også kan forbrenne litt avfall fra Uran verkene gjør de fristende for endel land. Tligjengeligheten av Thorium er vesentlig større enn for Uran og prisen på utvinning burde være mye lavere, det er ikke behov for anrikning på samme måte som for Uran. Det siste og ikke uvesentlige fordelen er at en termisk runaway som i Tjernobyl er teoretisk umulig i et rent Thorium verk. Årsaken til dette gjør at en heller ikke kan lage våpen av Thorium.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo, jag är väl medveten om de risker våra energislag innebär.
När det gäller kärnkraft så kan vi krasst konstatera att uppbyggnaden av svenska kärnkraft skiljer sig avsevärt från ex Tjernobyl. Detta innebär att om det osannolika skulle hända att en härdsmälta skulle uppstå så är denna innesluten i reaktorn.
I dagsläget med rådande situation med kolkraft och olja så dör vi lite varje dag fast det inte märks på samma sätt...

Så du menar att om en härdsmälta skulle uppstå i en svensk reaktor så stannar härdsmältan kvar i reaktorn :wideeyed: tror du verkligen själv på detta :swoon:
 
Toppen