• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Om du ser TV via SVTplay kan du minimera surfmängden per timme. Testa det om du inte redan gjort detta. Normalt brukar inte wifi-nät på campingplatser acceptera streaming av bild.

Hej Thomas!

Hur gör jag det på min lapptopp?

Jag har inte sett någon "knapp" på svt play som är relevant. Inte heller när jag går in på Dator eller Kontrollpanelen.
Du gör det här Inställningar
Ställ om så du har begränsad video
Med vänlig hälsning, Rosberg

Tack Rosberg för länken. Nu är det gjort.

Skall bli intressant att se vad det medför.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 76 del 2.

Tog en tidig promenad på förmiddagen i den här byns bakgator. För att se hur det ser ut, när man har tid att undersöka.

Ounagha 001.JPG Ounagha 002.JPG

Dessa fyra bilder tog 11 min att ladda ner.
Ounagha 003.JPG Ounagha 004.JPG

Jag förstår inte varför jag ibland får två bilder bredvid varandra och ibland under varandra.

Nu till Hotellet på huvudgatan / genomfartsgatan.

Nu vill datorn inte längre ladda upp flera bilder.

Får återkomma med de två bilderna som jag hade tänkt att ladda upp nu.

När jag kommer tillbaka hem så tar jag ut solstolen mm ur garaget och sätter mig i den kraftiga blåste men ändå i solen kanske 10 till 12 grader men känns svalt. Kokar the och gör en dubbelmacka till fm mellis.

Jaha, ja nu gick det att ladda upp Hotellet. Namnet på orten tror jag är det ordet längts till höger i bilden.

Jag vet ju inte var jag är någonstans, lite mera exakt. Men jag bryr mig inte.

Ounagha 006.JPG

Här är skylten som talar om var man kan hämta sedlar , "ur väggen". Förutsätter att man hjälpligt förstår franska.

Ounagha 007.JPG

Tänkte även fota allt kött som hänger i luften på huvudgatans trottoar, men jag avstod eftersom det var människor som tittade på mig. Alla vill inte fastna på en bild.

Igår läste jag ut boken om Sveriges historia. Började på en bok som jag fick av en svensk i Mazagon för en tid sedan. Den heter Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris. Boken "är en roman som bygger på den sanna historien om Lale och Gita och deras kärlek - som tillsammans med dem överlevde koncentrationslägret Ausschwitz."

En mycket intressant bok men även med hemska sidor. Hur grymma och hänsynslösa soldater kan bli när deras överordnade befäl ger order. Fy f-n!

Denna text och bilder tog 55 min att göra. Tur att man kan ta ett sent em - mellis och lösa sudoku under väntetiden som det tar att ladda upp bilder som ibland blir avbrutna med texter "error".

Men vad gör det - tiden finns ju till för att förbrukas! Eller hur?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Hej Thomas!

Hur gör jag det på min lapptopp?

Jag har inte sett någon "knapp" på svt play som är relevant. Inte heller när jag går in på Dator eller Kontrollpanelen.
Hej Gösta. Ledsen att jag inte svarat tidigare. Har varit utan bredband i två dagar då jag uppgraderat fiberanslutningen.
Rosberg har svarat hur man minimerar surfmängden genom att välja lite sämre kvalité på bilden. Hoppas detta hjälpt dig. Ha det bra på resan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 77 lördag 11 / 1


Går upp vid 6 tiden. 10 + grader ute enl min temp. Har 87 % av batteriet kvar, efter gårdagskvällens förbrukning. Efter en timme har jag 86 % kvar. Det är ju fortfarande mörkt, så måste ha armaturer tända.

Jag köper ingen extern el. Behövs ju inte eftersom jag har solceller på taket. Har stått stilla här nu i fyra dygn.

På morgonen surfar jag runt lite på närmaste stan, Essaouira. Ser att det skall finnas en HB parkering i närheten av första rondellen. Finns en lång strand, några stora livsmedelsbutiker.

Skrollar ner kartsidan till Agadir. Finns tre campingar i norra delen, alldeles i närheten av det stora vägen. Läser några recentioner.

Fortsätter ner till Tanzit och Sidi Ifni.

Vet ju inte när jag har Wifi nästa gång.

Idag blåser det ganska mycket. Fm - mellis blir därför innomhus.

Går ut vid 9 - tiden och sätter mig och läser. Det blåser fortfarande men solen värmer en del. Men jag har både skjorta och tjocktröja, långbyxor och strumpor på mig.

Vid 11 - tiden avtar blåsten. Så tjocktröjan kunde tas av.

Det blir så småningom mulet. Då går jag in och lagar lunch, som intages inne.

Därefter går jag ut i byn för att handla. Ägg kostar 1 dirham st. apelsiner 4 d per kg och äpplen 10 d per kg.

Nu på em är det behaglig värme drygt 20 i skuggan och 30 i solen. Så de flesta plaggen kan tas av. Fortsätter att läsa och lösa sudoku.

Jag fricampar helst. Har inte så stor vana vid att ligga stilla i flera dagar på en liten campingtomt. Igår gick några personer på min tomt för att slippa att gå en något längre sträcka på vägen. Idag stod två personer på min tomt och pratade en stund innan de gick.

Jag har aldrig tidigare sett något sådant beteende.

Ni som brukar campa - är det vanligt att göra så?

Personligen har jag aldrig genat över en annans tomt. Hur gör ni?

Ikväll är det dåligt Wifi. Så jag skriver i word så länge. Får avvakta med publiceringen.

Har gjort vegansk glass ikväll.

Imorgon åker jag vidare. Det blir fem nätter här. Avgiften är 100 dirham första natten, 90 för nätterna 2 till 4 och 80 för 5 till 7. Så för mig blir det att betala för fyra nätter men stå fem. El kostar 25 per natt men det behöver jag inte.

Förutom en NL och två CH reggade HB är det bara F. Med stor sannolikhet beroende på att befolkningen talar flytande franska här. Eftersom det tidigare har varit en fransk koloni.


Dag 78 söndag del 1

Går upp vid 5,30 tiden. Det är 7 grader ute.

Nu vid frukostbordet startar jag lapptoppen för att möjligen kunna publicera det som jag skrev här ovan. Svårt att komma ut på nätet.

Men efter ca en halvtimme går det.

Stannar kanske i Essaouria någon dag. Innan jag fortsätter till en camping i Agadir. Där jag förhoppningsvis kan få ett hyvsatt Wifi.

Må väl därute. Jag mår utmärkt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Spännande att följa din resa i Marocko. Blir sugen på att åka dit också. Vet inte hur det funkar med att ha hund med sig dit. Är det handikappvänligt? Åsa åker ju rullstol när hon inte går med rollator.
Ha en fortsatt bra resa!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Spännande att följa din resa i Marocko. Blir sugen på att åka dit också. Vet inte hur det funkar med att ha hund med sig dit. Är det handikappvänligt? Åsa åker ju rullstol när hon inte går med rollator.
Ha en fortsatt bra resa!

Hej Hasse!

Det är många som har hund med sig till Marocko. På denna camping har jag sett en som satt i rullstol. Men det är många höga trottoarer och även en hel del höga kanter på denna campingen. Skall försöka att se efter i fortsättningen hur det ser ut.

I gatukorsningarna är det nedfasade trottoarer, med tanke på rullstolar, så där är det bra förhållanden.

Jag kommer tillbaka till Spanien omkring 20:e feb. Vi kanske kan ses. Skall vara i Sverige första veckan i april. Hur länge stannar ni i Spanien?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hur länge stannar ni i Spanien?
Vi stannar här på Bahia minst någon månad till sen vet jag inte vart det bär hän. Har du vägarna förbi här vore det mycket trevligt att ses!
Får kolla upp hur det är med försäkringar och vaccinationer på hunden. Kanske vi åker över nästa vinter. Du får utforska hur det ser ut med handikappduschar och sånt nu när du är på plats. Är ju lite si o så även i Sverige.
Här är ju en dusch men är ingen värme så kallt som f@n om man går dit för tidigt på dan.
Kör försiktigt!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 78 söndag 12 / 1 del 2

På fm gör jag mig i ordning för att lämna campingen. Kör till Essaouira. Söder om stan finns en stor parkering. På en skylt står det att det är tillåtet att parkera mellan kl 06 och 20.00.

Kör in och går ner till stranden. En enorm stor sandstrand. Många är ute i vattnet och surfar.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 011.JPG

Här finns många kameler som man kan få rida på liksom fyrhjuliga mc.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 004.JPG Essaouira Fric Parkerin Adadir 005.JPG

En man kommer fram och hälsar och frågar om jag vill rida. Nej tack säger jag. Går vidare fram till havet. Har kameran med mig för att ta några bilder. Får se om jag kan ladda upp de. När tillfälle ges.


Ser en HB långt borta. Går över stranden och fram till den. Den står utefter gatan på markerad plats.
Essaouira Fric Parkerin Adadir 016.JPG

Jag tänker att även jag kan stå där idag och i natt.


Nu tar jag med mig en termometer för att återigen gå till havet. Har bytt om till kortbyxor för att kunna gå ut en bit. Det är 17 grader i havet. Lite väl kalt för en simtur.
Ser en info - skylt på strandpromenaden. Det är tydligen en handikappvänlig strand.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 018.JPG


Går tillbaka hem och hämtar min bil. Kör in i stan utefter strandgatan. Vid några övergångsställen är halva gatan avstängd för där målas det nya vita övergångssträck.


Vid ett sådant arbete ser jag en MC - polis komma med blå - röda ljuset tänd. Jag stannar i god tid och inväntar polisen. Ingen idé att tränga sig före trots att det var polisen som hade sin gathalva avstängd. När han kommer i jämnhöjd gör han tummen upp till mig. Känns ju bra. Det visade sig att det var ett helt koppel av svarta polisbilar efter MC polisen. En karavan av höga dingnetärer förmodligen.


Jag fortsätter gatan fram. Snart finns en skylt som förbjuder HB att köra vidare utefter havet. Svänger av till höger och ytterligare till höger för att vända. Tänker att jag stannar i närheten av den andra HB:n.


När jag har parkerat men ej hunnit att stänga av motor kommer en civilklädd man fram och vill ta upp parkeringsavgift. 40 dirham (DM) vill han ha för att stå 24 tim. Då åker jag vidare mot Agadir. Har ingen lust att betala för att stå på en vanlig trafikerad gatan.


Kör landsvägen utefter kusten. Men ser inget hav de första tio milen.


Vid två tillfällen ser jag en skylt som hänvisar till en strand. Men jag har ingen lust idag att köra dit. Dels vet jag ej hur långt det är, dels är det en smal ej asfalterad väg. Samt att jag har bestämt mig för att åka till stan Agadir. För det mesta så brukar jag köra på sådana vägar för att komma till havet. Men idag avstod jag. Det vore skillnad om jag hade sett havet och andra HB ifrån stora vägen.


Vägen är asfalterad. Men så smal att bilen precis får plats i bredd. Sen blir det ofta en stor nivåskillnad utanför asfalten.

Vid ett tillfälle får jag ett möte med en cykel / modped/ mc. Bakom kommer även en vanlig stor buss. Bussen saktar inte ner utan svänger över den målade mittlinjen för att kunna köra om. Utan hänsyn till mig. Jag var innanför mittlinjen på min sida men nu blev jag tvungen att snabbt köra ut i gruset till höger om asfalten för att undvika att bli påkörd.

Här gäller det tydligen att vara extremt uppmärksam!!!!!

När det är mellan sex och sju mil kvar till Agadir övergår vägen till att bli en "sepentinväg" med många hårnålskurvor i både uppför och nerför. Vid en hårnålskura till vänster är det ett område stort nog att kunna parkera på. Så jag stannar för att kunna ta lite foton ner i dalen eller snarare över dalen.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 025.JPG Essaouira Fric Parkerin Adadir 029.JPG



Efter ytterligare någon mil ser jag en massa HB till höger om vägen en bit ner. Tänker att det är nog en camping så jag bestämmer mig för att köra ner dit. När jag kommer fram till en bom kommer en man fram och frågar om jag vill veta vad det kostar. Svarar ja. Han går tillbaka för att hämta ett papper.

Campingen heter Atlantica Beach. Kostnad de första tio dagarna är 140 DM per dag, dag 11 - 60 130 DM efter det blir priset 120 DH. Allt för en person. En ev person nr två kostar 40 DM per dag och el 25 DM per dag samt djur 5 DM per dag.

Jag ber att få gå in och titta. Han öppnar bommen så att jag kan parker inne på området.

Jag går en sväng. Det är fina dusch och WC rum. Det finns både stora och små tomter, som är lediga. Ser en tyskreggad HB där paret är utanför bilen. Stannar och pratar en stund. De säger att det är långt att gå för att kunna handla. Att gå på landsvägen i denna trafik är inget vidare.

Vi pratar en stund innan jag tackar för mig och lämnar området.

Tycker att 140 är lite väl högt pris. Förra campen kostade 100.

Kör vidare. När det är två till tre mil kvar till Agadir ser jag några HB på en stor öppen grusplan mellan vägen och havet. Jag kör in. En man kommer fram och frågar om jag skall parkera. Ja, säger ja. Då vill han ha 10 DM för dagen (kl var 16) och 10 för natten.

Bara för att parkera försöker jag. Erbjuder 10 DM men han säger nej. 20 DM skall det vara - ok inte mycket att bråka om. Så jag betalar 20 och kör in och parkerar med havsutsikt genom vindrutan.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 035.JPG Essaouira Fric Parkerin Adadir 038.JPG


Går ut och fotar området och havet naturligtvis. När jag kommer upp på plan igen så ser jag att en av bilarna är NL märkerad. Ett par sitter och solar sig. Går fram och snackar en stund. Paret hade kommit dit någon timme före mig. De hade varit på Gotland i somras.
Essaouira Fric Parkerin Adadir 043.JPG

Jag tar fram min solstol och boken om Afrikas djurliv och sitter en timme och läser innan det blir för kallt.


Vid 19 tiden blir det solnedgång - så ut igen med kameran.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 058.JPG
Därefter blir det denna text, på word, för senare publicering.

Körde 17,5 mil.



Dag 79 måndag 13 / 1


Tidig morgon hör jag havets kraftiga brus. Tänkte inte så mycket på det i går. Kan ju bero på att det var även andra ljud då. Men nu på morgonen är det ju inte så många som är vakna. Ingen är ute i mörkret. Förutom jag som försöker att ta några foton. Blir endast mot vägbelysningen i byn längre bort, på andra sidan viken.


Innan det blir ljust ute, någon gång mellan 8 och 8,30 så läser jag lite samt ett par sudoku och en patiens.

Solen tittar fram över bergskammen.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 070.JPG


När det är helt ljust börjar SUP - arna att dyka upp. Vid tiotiden räknar jag till över 20 st som ligger på sina brädor i Atlantens höga vågor. Det verkar vara svårt för de flesta att komma upp på fötterna. Några lyckas verkligen att stå en lång stund på brädan och surfar bra så länge som det "vita" havet inte kommer ifatt dem.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 079.JPG Essaouira Fric Parkerin Adadir 083.JPG


Jag sitter ju skönt i min stol och inmundigar en kopp gott kryddat the med en dubbelmacka till fm - mellis.

Det blir i stort sett vad som jag gör hela dagen ute i solen.

Före lunch tar jag på mig jackan och tar fram en väska samt en tom äggkartong. Kommer inte ihåg vad ägg heter på franska. Så jag tänker att om jag visar en bild på äggen så kanske expediten förstår.

Nu gäller det bara att hitta en affär. För utanför p- latsen / fricampingen så finns det endast ett fåtal hus. Jag går upp på vägen. Har turen att första huset är någon typ att affär, ser det ut som. Om det inte är ett fik förstås.

Nåväl när jag kommer in ser jag en trave med ägg. Jag tar fram min kartong och pekar på äggen och räcker fram min tomma förpackning. Han lägger i 12 st medelstora ägg och begär 15 DM. Ett bra pris. Visserligen betalade jag bara en DM / st häromdagen i Ounagha.

Många säljare kommer fram och pratar. Av en köper jag ca 129 g färska stora hallon för 10 DM. Han begärde 15 först. Men det lärde jag mig för länge sedan att de blir irriterade om man accepterar utgångspriset. Det skall alltid förhandlats fram ett lägre pris.

Andra vill sälja matbrödskakor, baguetter, kaffebröd, nötter, kanderade mandlar,fisk. gummi till vindrutetorkarna.

På sen em, när jag började att lasta in stolen mm i garaget kommer det fram en man som vill sälja armband. Jag säger att jag inte vill ha. Han vill att jag skall köpa till min fru. Svaret blir att jag inte har någon fru.


Va! ingen fru! Jag kan ordna en från Sahara. Är du ifrån Algeriet frågar jag. Nej jag är Marockan. Jag menar att jag kan ordna en Marockansk Saharafru åt dig. Nej Tack! Jag är inte intresserad.

Då vill han köpa saker av mig. Framförallt barnsaker. Men hallå! Jag är ensam här. Har inga barnsaker i bilen. Har du inget annat som jag kan köpa. Nej, det jag har behöver jag.

Som ni kanske förstår så kunde denna man ifrån Marocko ganska bra engelska. Annars hade jag inte kunnat konversera så länge, med honom.

Vid niotiden måste jag ha ordentligt med kläder på mig trots att jag sitter i solen. För på morgonen är det bara 12 grader ute, som stiger med solens hjälp under fm. Efter lunch blir det så pass varmt att nästan alla kläder kan tas av.

För mellan 13 och 16 är det ca 26 grader i solen 20 i skuggan.

Går in vid 17 tiden eftersom det börjar att bli kyligt i blåsten.

När jag har varit inne en stund knackar det på dörren. Det är parkeringsvakten som vill ha 20 DM för idag och kommande natt.

Efter att jag har gett honom det så skriver jag här,

Eftersom jag inte har någon Wifi eller egen internettuppkoppling så blir det att läsa, lösa sudoku och lägga patiens resten av kvällen, Med avbrott för lite mat.

Startade ej bilen idag
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 80 tisdag 14 /1

Idag kör jag vidare till Agadir. Tar in på den kommunala internationella campingen i början av stan.

Stannar bilen på gata strax före entrén. Ser en polis vid entrén. Går fram och frågar om det är ok att parkera här. Nej, det är det inte. Men där borta står några st personbilar, försöker jag. Nej. Men jag skall se om campingen kan ha någon ledig plats. Skall du stanna på campingen. Blir svaret ifrån polisen. Det vet jag inte. Måste se efter först hur det ser ut och om de har en ledig stor plats.

Kan jag få stå här en halvtimme? OK. Tack säger jag. Polisen kan lite engelska.
Sen frågar han om jag kommer ifrån Sverige. Det såg han väl på regg-skylten antar jag.

Sen börjar han att tala om Zlatan och Henrik Larsson. Så det blir en lite privatchat. Sen är vi kompisar.

Jag går in. Frågar om jag får kolla läget på campen. Visst klart du får.

Det är en stor camp, som har fått dåliga recentioner på sociala medier. Men det är den enda i stan. Jag träffar en svensk man som berättar att duschar har bara kallt vatten och WC är inget vidare.

Vattentrycket är dåligt. Men fördelarna är närheten till stranden och centrum med restauranger, butiker mm.

Jag fortsätter ser flera (S) märkta HB. Så jag bokar in mig. För 100 DM inkl el per dygn. Ett hyvsatt pris för läget men inte för kvalitén.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 133.JPG Essaouira Fric Parkerin Adadir 116.JPG

Strax efter att jag har parkerat på min tomt kommer svenskar som bor mittemot och säger: jaså du fick plats. Ja inte är tomten spec stor.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 134.JPG

Nu äntligen är det dags för ett sent fm - mellis med godkryddat the och macka. Som jag inmundigar i min solstol framför bilen.

Essaouira Fric Parkerin Adadir 136.JPG
Flera svenskar kommer och snackar. Skall du inte koppla in el, säger en. Tyvärr har jag ingen adapter som passar i el-skåpet säger jag. Jag har en som du kan få låna säger mannen och går hem för att hämta en. Så nu har jag kopplat in el. Det blir även tal om det dåliga Wifi som de flesta campingar har. Skaffa ett abonnemang på Orange säger en.

Jag fortsätter med mitt mellis. När jag nästan har ätit färdigt får jag höra att en svensk skall promenera in till centrum för att posta ett brev. Hon kan visa dig var butiken Orange ligger. Följ med vet ja.

Ja, det här blev ju en stressig start - men bäst att passa på. Vill ju ha bra uppkoppling.

Vi går in till centrum, tog kanske 15 min.

Jag går in i butiken och visar min lapptopp. Jag vill köpa ett abonnemang säger jag. Vi har inte något sim eller usb sticka som passar säger expediten. Alltså samma svar som i Kenitra, för några dagar sedan.

Men det finns en möjlighet får jag veta. Om du köper en router så behöver du endast 220 v så är du ute på nätet. OK vad skall jag göra. Jag måste väl köpa en router då om det funkar.

Hon tar fram en. Säger åt mig att flytta till ett annat bord. Om tio min skall det gå. Jag väntar, väntar kollar klockan. Det har säkert gått en halvtimme nu. Hon kommer fram och kollar på routern. Tar ur sladden och sätter i den igen. Samma visa. En man kommer fram och kollar. Ingen internet på lapptoppen men på telfon funkar det.

Jag skickar ett meddelande till Lottie på Whats App. Hon svarar. Så där är det tydligen ok. Nu tillkallas en andra man som börjar att kolla inställningarna i min lapptopp. Texten är på svenska, naturligtvis, så jag får hela tiden översätta.

Till slut så lyckas vi tillsammans få igång lapptoppen. Så jag fick betala 699 DM ca 730 sek för router och 200 GB i en månad. Från dagens datum. Så fram till alla hjärtans dag har jag detta abonnemang och uppkoppling. Sen vet jag ej hur det går.

Körde 2,2 mil idag.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Gösta!
Jättekul läsning! Jag skulle aldrig våga åka runt ensam på det sätt du gör, men du verkar ha full koll på vad du gör, och hur du ska bete dig :)

Ha en fortsatt fin resa.
Nu är det inte så lång tid kvar innan vi "amatörer" startar upp vår säsong :p:p

//Jocke
 
Toppen