• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel på vintern

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Även tyska tidningar ägnar sig uppenbarligen ibland åt reportage som mest är reklam för den ena eller andra leverantörens närmast "oumbärliga" produkt . För min del tar jag det med en stor nypa salt.

Paraffinering i sommardiesel/eldningsolja vintertid är ett problem som funnits långt innan biodieseln. Förr tillsatte man fotogen i bränslet vintertid, hur oljebolagen gör idag vet jag inte.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Miljödiesel kan få bilen att stanna | SvD
Miljödiesel kan få bilen att stanna
Miljödiesel slammar igen bränslefiltret på sju bilmärken – och Bil Sweden slår fast att det är en säkerhetsrisk. Nu skyller bilbranschen och bränslebolagen på varandra. I mitten står kunderna som i de flesta fall får stå för kostnaderna.

Bengt drabbades av "kolasmet" i tanken
Bengt drabbades av svart sörja i traktortanken
När du tankar diesel på macken får du med dig en andel förnyelsebara drivmedel i tanken. Det är inget som ska påverka den som kör regelbundet och som har en relativt stor omsättning på bränslet. Men för den som kör sällan kan det bli en mardröm.

Problem med Dieselbränsle - NCH Europe
Föroreningar
Vax & Slam och vatten


Vax & slam orsakar svåra starter & bränsle som blir som gelé, igentäppta injektorer & filter, söndriga pumpar och höga utsläppsvärden. Vattenföroreningar leder till rost & korrosion, vatten som fryser, bakterietillväxt, bildande av syra och igentäppta injektorer & filter. Det orsakar också dålig förbränning och förstör pumpar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det beror på att jag använder dieselbiocid vet jag inte men jag har aldrig haft några problem. När man pratar om sörja & kolaliknande i tanken så undrar jag om man inte fått bottenskrapet från mackens tank när man tankat. Avlagringar & beläggningar består ju av sådant som sjunkit till botten. Att tanka på välbesökta tappar minimerar nog risken att tanka förorenad diesel.
 
R

RobbeS

Guest
Är problemet egentligen så stort? Här uppe så kör i princip nästan alla med dieselbilar och det är sällan man hör att motorer " slammar" igen eller drabbas av andra problem trots perioder med många minusgrader. Visserligen så används bilarna mestadels dagligen så dieseln omsätts och blir inte liggande i tanken långa perioder. Själv tankar jag blankdiesel i husbilen då den står garagerad hela vintern och veckovis under barmarksperioden.
Men som sagt om problemet hade varit omfattande borde man ju ha någon i bekantskapskretsen eller grannskapet som drabbats.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns två (minst) sorters "slam" i dieselbränsle.

A, Det ena är bioligisk tillväxt i skiktet mellan vatten i botten på tanken och bränslet.

B, Det andra är parafinering av bränslet, parafin löst i bränslet fäller ut vid låga temperaturer. Hur låg temperatur som krävs och omfattningen beror på bränslet.

Det är endast "B"ovan som endast inträffar på vintern. (naturligtvis)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det här var något som uppstod när man började blanda i biodisel. Problemet var störst på maskiner som stod stilla längre perioder och där bildades kondensvatten i tanken; tillväxt uppstod i zonen mellan diesel och vatten. Den sortens inblandning upphörde för flera år sedan.

Ändå längre bakåt i tiden användes sommar- resp. vinterdiesel i pumparna. Lantbrukare som hade sommardiesel som inte var förbrukad när vintern kom blandade i lysfotogen för att parafinering inte skulle uppstå.

Idag duger dieseln som säljs i Sverige året runt oavsett temperaturer. Antagligen väldigt gamla uppgifter någon journalist hittat för att få till bra rubriker. = Lurendrejerier!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Efter att ha läst ett antal inlägg, här på forumet och på sociala medier, om påväxt och vatten i bränslet bestämde jag mig idag för att fylla på lite additiv jag fått i samband med köpet av bilen.

När jag öppnar tanklocket kommer en lång pys av övertryck från tanken som är halvfull
Nu undrar jag hur fukt kommer in om det är tryck i tanken
Bilen har inte varit startad på över 2 månader
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En intressantare fråga är hur du fått övertryck i tanken.
Kolsyra från jäsningsprocessen djupt nere i tanken?:blabla:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Hos oss här är vinter dieseln troligen utan tillsatsämnen för den ska klara - 30/40 grader.
 
R

RobbeS

Guest
Hos oss här är vinter dieseln troligen utan tillsatsämnen för den ska klara - 30/40 grader.

Jag tror Sverige är ganska ensam om den så kallade miljödieseln. Har många bekanta som tankar i Finland dels då det är lite billigare men också för att finsk diesel ger mer mil för pengarna.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Är det inte vaccum i tanken som utjämnas när du öppnar tanktocket? Det tycks det bli i vår Ducato -06 när man kört lång sträcka och ska tanka (nästan tom tank).
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Efter att ha läst ett antal inlägg, här på forumet och på sociala medier, om påväxt och vatten i bränslet bestämde jag mig idag för att fylla på lite additiv jag fått i samband med köpet av bilen.

När jag öppnar tanklocket kommer en lång pys av övertryck från tanken som är halvfull
Nu undrar jag hur fukt kommer in om det är tryck i tanken
Bilen har inte varit startad på över 2 månader
Jag gissar att utetemperature var högre när du öppnade locket än tidigare. Luften expanderade då och pyste ut.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ingen åtgärd behövs i Sverige.
Oljebolagen ser till att rätt diesel finns i pumparna för vinterbruk.
Jo det stämmer säkert, men när jag vinterkonserverar bilen och tankar upp den i oktober så är det troligen sommardiesel på mackarna..

Är det någon som VET när mackarna i södra Sverige börjar med vinterdiesel?
 
Toppen