• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Ljuvlig temp har jag aldrig sett på mina apparater det brukar vara i siffror celsius grader. Ligger den i solen kan det lätt bli bortåt 30 men i skuggan 14. Det är väl det jag upplever jobbigt här.
Kanske skulle dra till isla plana då, den 13jan så har vi varit här en månad och får det lägre priset.
Kanske Hasse hunnit fixa batterierna då och vi hunnit tvätta och fixa.
Bara 13mil inga problem men var kan man stå camping vad kostar det osv.
Tror Hasse hänger på om vi kan hitta en vettig plats.
Får försöka testa poolen här har inte varit där än, pratade lite med Martin sen såg han en bil han inte kände igen och stack snabbt iväg för att kontrollera. Vi bor på ett mycket säkert område ibland hör man någon av vakterna kör förbi och kontrollerar mitt i natten.
Man får inte glömma att en del av priset vi betalar här är för vår egen säkerhet.
Martin tyckte det var trevligt med att svenskarna var vänner och tog hand om varandra vi är ju som en koloni här fast jag kanske är lite utanför eftersom jag är ensam men inget jag lider av har ju åsa och hasse som jag uppskattar mycket.
Martin är en mycket social och omtänksam man en sån man inte träffar ofta känns lite av far fast han är betydligt yngre, men nu ser han nästan jämngammal ut efter att han skaffat skägg, han verkar ha lyckats med sitt nyårslöfte förra året och gå ner i vikt.
En fantastisk fin människa vilket hela personalen är, jag känner mej alltid välkommen och möts av ett leende precis som hemma.
Även om vi har delade meningar om nödvändigheten av hund, vilket säkert hela campingen och min bror har emot mej.
Men envis som jag är så tycker jag en bra kvinna är mycket bättre än en hund om jag fick välja.
Fast jag tror det kan vara lättare att hitta en hund, men vem har sagt att det ska vara lätt och den som söker han finner en gammal fattig man med krämpor och negativt tänkande....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ljuvlig temp har jag aldrig sett på mina apparater det brukar vara i siffror celsius grader. Ligger den i solen kan det lätt bli bortåt 30 men i skuggan 14. Det är väl det jag upplever jobbigt här.
Det har inte jag heller men samtidigt bär jag inte med mig termometern överallt. Vet bara att det var 19 gr i skuggan som mest idag och ljuvligt varmt och skönt i solen. Det räcker för mig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det du har Hasse har jag inte haft och kan nog knappast få i mitt liv. Att se den kärleksfulla blicken du får är en lisa för själen och ger en hopp om mänskligheten.
Sitter och planerar lite för att flytta på oss om vi kan hitta ett bra ställe i isla plana ser fint ut där kanske vi kan få lite tips från surtecruiser.
Vi har 10dagar att tvätta tanka tömma fylla testa poolen och sen ut på nya äventyr. Ska laga cykelmotorn om det går.
Men känner mej lite less här och det år ju inte långt att köra, vill ha ett ställe med närhet till bra restauranger själv har jag ju allt i bilen men dusch och toalett är inte fel.
Tror Rossi skulle bli glad att få varva upp motorn lite också.
Att man är här är ju mycket tryggheten och alla svenskar runt om kring.
Hade man ju hemma också Har ju träffat fina människor från andra ställen också främst från holland ska kanske boka hårklippning innan vi åker kostar ju inte mycket så ser man skaplig ut ett bra tag.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi har ju inte tänkt att flytta på ett tag, åtminstone inte innan februari månad ut. Vi trivs bra här. Vi fick ju en kanonplats när tvätt disk och toa och med sol hela dagen.
Vi måste ju ha en handikappdusch och hundar måste vara tillåtna.
Vi får ta en diskussion om hur vi gör.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Under dem åren vi bodde i Spanien, Sol kusten, följde jag vädret noggrant.
Och generellt upplevde vi, att hade vi fint väder härnere var det sämre i Sverige, och tvärtom, samt att det
generellt, skilde under "normala" väderförhållanden cirka 13 grader plus, mellan Spanien och Sverige, till solkustens fördel. Med Sverige menar jag då södra delarna som jämförelse.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade väldigit trevligt idag, köpte joggingställ som passar perfekt byxor och jacka 15 eu 160 kr billigt hemma. Skönt att ha och gå och skrota i .
Vi åt fin middag idag beställde samma som sist på samma ställe i februari och åsa och hasse och rossi hängde på. blev avslutning i baren och väldigt trevligt samspråk.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag ska forska om campingen verkar lite roligare miljö där och förhoppningsvis billiga restauranger. Har pratat med personalen här och åker jag iväg ett tag och kommer tillbaka kan jag tillgodoräkna mej dagarna här, Ganska billigt efter en månad men kommer jag tillbaka blir det ändå billigare då kan jag få priset för 2 månader.
Hasse stannar här och det är förståeligt men jag själv är ju ganska autonom har ju allt som behövs i bilen.
Ska göra lite service på allt innan jag åker även om det bara är 12 mil.
Inte stor mening att surra cykeln på hållaren bara att lyfta in i bilen tar bara några sekunder.
Så klippning här byta gasolflaskan byta luftfilter tvätta byta sängkläder.
Det vanliga tömma och fylla.
Har en vecka drygt att fixa allt sen känns det som väldigt bra med en paus från svenskbyn.
Vill gärna se lite av det riktiga spanien.
Klarar av att stå på en friplats ett antal dagar allt finns ju i bilen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej bengtic ! du är välkommen till isla plana som är en fin camping ! men de tar inte emot hundar så det utesluter tyvärr åsa o hasse med rossi ! sen är denna dyrrare än bahia med acsi betalar du 18 euro ! stannar du mer än 70 dag kommer du ner till 14.45 euro ! minium är tre dag ! du har inte ett sånt närverk med svenskar som på bahia ! du har längre att gå till resturanger och färre ! men här finns annat som inte bahia har ! men därom råder det delade menigar om så man ska nog ta reda på sånt med egna ögon !
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Bengt: klart att du skall se dig om i världen.
Självklart ska du köra runt och se dig om, vi gjorde ju det förra vintern så i år känner vi att det är skönt att stå still länge. Vi tänker köra hemåt via lite vingliga vägar i början av mars kanske. Spanska höglandet, Normandie, och sen Bryssel och hälsa på Åsas syster.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Bra tänkt Bengtic, komma ut och se sig omkring i Spanien, utanför "skyddad verkstad" och kanske tom få använda sitt kroppsspråk eller försöka sig på spanska emellanåt. Ibland förstår jag inte folk som skall utomlands och tjatar om "att där och där pratar dem bra engelska och man gör sig förstådd" men tänk på det omvända istället, dem som kommer till vårt land. Nä man får ta seden dit man kommer. Men visst....enkelt är det ju, och i vissa situationer extra viktigt (sjukvård ex)
mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Jajag glömde pallen köpte en hopfällbar på kinesen här som sprack som den förra ganska fort trots att det stod 120kg på den.
Ja jag är kvar här och blir nog det ramlade på mitt bord baklänges och skivan lossnade slog i högra njuren har ont men röntgen och urinprov visade att inga större skador uppstått.
Hasse har hjälpt mej fantastiskt mycket, kroknade ordentligt ett tag och fick hemlängtan. Men inget bra läge att köra hem mitt i vintern.
Jag har haft med vänners hjälp orsak att begrunda en del saker i mitt liv som inte stått rätt till. Har tagit avgörande beslut, ingen mer alkohol, säljer bilen när jag kommer hem eller byter till en personbil.
Jag är mätt på detta liv vill pröva på något annat känner också att åldern och krämpor börjar ta ut sin rätt.
cykeln har jag inte mekat med men fått råd om vad felet är, den sk reedventilen.
Haft en del problem med avloppet tanken övefylldes till badrumsgolvet.
Bytt med hjälp av Batista gasflaska den gamla räckte över 20 dagar men nu i jan. är det kallare nätter än hemma gasen kostar ju mindre än halva priset hemma och det blir tystare och jämnare värme än med min lilla fläktkamin 600 watt som ger för mycket värme.
Förra året körde jag hem 1mars tog 8dagars körning men kom hem till snö och kyla, tänker vänta ut våren härnere. En dags körning norrut och man har betydligt kallare, sen fattar inte jag varför man vill stå vid ett blåsigt hav mitt i vintern.
Har hört motorer startas vid 7 tiden på morgonen och det kan bero på att värmen inte räcker till max 10A och kanske ingen gasol förmodligen dålig isolering på tex franska bilar.
Jag har tittat på väderkartor och ser inte ut som att det är varmare söderut, den värme som man önskar sej finns på kanarieöarna med ljumma nätter.
Har tydligen fått problem med pollenallergi som jag inte visste att jag haft hemma ögonen rinner.
Efter att jag stått bredvid en mur ett tag ser jag en tankbil med gas som fyller en tank som finns bakom muren på flera kubik, känns inte särskilt tryggt, men egentligen farligare för raden nedanför om det skulle läcka. Sanitetsbyggnaden bredvid är gammal sliten och dåligt underhållen, om jag står och diskar utanför damernas dusch eller toa ser jag rakt in genom stora hål i muren man använder som fönster.
Beror förmodligen på min längd när det byggdes för korta spanjorer.
Att gå på en toalett mitt i natten med en temp på kanske 2 grader är ingen höjdare liksom att torkapparaten inte fungerar. Överväger att försöka byta plats, de är mycket vänliga och kommer hjälpa mej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen