• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ska kolla vevhusventilationen det kan vara den som spökar jag fick ju fylla på en del olja på väg ner men jag blev nervös när det blev under hälften med varm motor den brukar aldrig ta något. Fick sånt där turbo ryck ett par gånger förmodligen drog den i sej olja då.
Bakhjulet är precis svart av sot och en stor del av sidan är riktigt smutsig. Den fick jobba hårt.
Man blir ju lite orolig det är ju inte bara en motor det är ju hela ens boende ens liv som havererar och jag har nog den äldsta bilen av alla runt 450 platser här. Har faktiskt inte sett någon i samma ålder sen jag körde hemifrån.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du ska aldrig kolla oljan direkt efter stopp. Vänta 20-30min kolla sedan. Att fylla på när man är i närheten av översta strecket är inte bra överhuvudtaget. Leder oftast till problem.
Hade en Volvo amazon en gång som skulle skrotas, så jag provade att köra med för mycket och för lite olja för att se vad som hände. Vid för mycket, ca 1cm ovanför övre strecket, tryckte den ut olja vid packboxarna och vid för lite, 1cm under strecket hände.... ingenting.
Krockade den i ett träd så kylaren sprack. Då gick den i 30min innan den värmenöp.
Dagen efter startade den igen så då tömde jag ut all olja och körde igen då gick den nästan 10min till innan den skar.
Så gamla motorer tål mycket mer än vad man tror.
Fast du har ju Citroën.....
Undermedel för tätande av torra, läckande packningar har jag provat på två bilar, funkade inte alls.
Min cheva impala drar+läcker 1-2 liter olja per tank (100liter). Tar man bara förvana att kolla oljan med jämna mellanrum är det inga problem.
Finns ett gammalt ”ordspråk”: Lär känna din bil!
Du vet var det läcker, hur ofta du behöver fylla på o.s.v.
Har en gammal Isuzu. Den har snart gått 80 000mil (t.o.r. Månen)!
Den drar lite olja, oljetrycket får man vänta några sekunder på osv. Men jag känner bilen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Hade en 2.5 liters fiat som också läckte vid packboxar när jag körde med halvsyntet 10w-40. Efter lite koll på vad som stod i pappren från fiat så gick jag över till mineral 15W-40. Tvättade rent och nu läckte det inte mer. Kollade med nuvarande ägaren förra året och det var fortfarande ok, och jag sålde denna bil 2014! Traktorer har gått på sådan olja i decennier. Kör du med mineraloljan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Du ska aldrig kolla oljan direkt efter stopp. Vänta 20-30min kolla sedan. Att fylla på när man är i närheten av översta strecket är inte bra överhuvudtaget. Leder oftast till problem.
Hade en Volvo amazon en gång som skulle skrotas, så jag provade att köra med för mycket och för lite olja för att se vad som hände. Vid för mycket, ca 1cm ovanför övre strecket, tryckte den ut olja vid packboxarna och vid för lite, 1cm under strecket hände.... ingenting.
Krockade den i ett träd så kylaren sprack. Då gick den i 30min innan den värmenöp.
Dagen efter startade den igen så då tömde jag ut all olja och körde igen då gick den nästan 10min till innan den skar.
Så gamla motorer tål mycket mer än vad man tror.
Fast du har ju Citroën.....
Undermedel för tätande av torra, läckande packningar har jag provat på två bilar, funkade inte alls.
Min cheva impala drar+läcker 1-2 liter olja per tank (100liter). Tar man bara förvana att kolla oljan med jämna mellanrum är det inga problem.
Finns ett gammalt ”ordspråk”: Lär känna din bil!
Du vet var det läcker, hur ofta du behöver fylla på o.s.v.
Har en gammal Isuzu. Den har snart gått 80 000mil (t.o.r. Månen)!
Den drar lite olja, oljetrycket får man vänta några sekunder på osv. Men jag känner bilen.
Bara en kommentar, varför ska man inte kolla olja direkt efter stopp?

Oljan rinner ned direkt annars skulle det ta slut i tråget när man kör!
 
F

F.d. 22252

Guest
GTV6 förstör inte min tråd det är ganska viktigt jag vet att du har en gammal alkovbil med samma motor men du tillför inget här. Vet inte ens om du kört den på senare år.
Det finns en del tunga namn som jag gärna vill få svar från sabotera inte det.
Visa liksom jag respekt för de som har kunnandet och kompetensen och hoppas på att de vill dela med sej av sina kunskaper. Jag har flera gånger fått ovärderlig hjälp och jag tillåter inte troll att förstöra den möjligheten inte Admin heller.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Hur ska jag kolla det? Jag skulle säga att det ör en gammal historia som ej stämmer,och kan du ej förklara varför så är det ett kvitto på det.

däremot är det inte fel att kontrollera olja efter 30 minuter eller 30 dagar:)
Om du nu är så att de flesta vet av egna misstag, som undertecknad, har upplevt detta så kanske du skulle tänka lite innan du misstror oss andra. Kan ta ett exempel, åkte tidigare motorcykel och när jag hade en BMW R1150GS så gjorde jag misstaget att kolla oljan när jag just slagit av motorn. Mätglaset sitter på vänster sida om motorn, döm av min förvåning när jag inte såg någon olja alls. Fyllde upp mellan mitten och övre kant. Dan efter innan jag startade så kollade jag oljenivån och hela mätglaset var ”fullt”... tappade ur en skvätt innan jag startade motorn..... fast Du misstror väl det här oxå
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet allt det där men under en jobbig resa med backar och mycket vind såg jag vid en tankning en lägre nivå än förväntat och tog höjd för att det kanske skulle gå åt mer olja än förväntat och ingenstans att stanna och kolla. Anlände alltså med en nivå efter att bilen stått några dagar strax över märket på stickan handlar kanske om ett par dl.
Det är ju alltså inte detta det handlar om utan om en packbox på vevaxeln om någon missat detta.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om du nu är så att de flesta vet av egna misstag, som undertecknad, har upplevt detta så kanske du skulle tänka lite innan du misstror oss andra. Kan ta ett exempel, åkte tidigare motorcykel och när jag hade en BMW R1150GS så gjorde jag misstaget att kolla oljan när jag just slagit av motorn. Mätglaset sitter på vänster sida om motorn, döm av min förvåning när jag inte såg någon olja alls. Fyllde upp mellan mitten och övre kant. Dan efter innan jag startade så kollade jag oljenivån och hela mätglaset var ”fullt”... tappade ur en skvätt innan jag startade motorn..... fast Du misstror väl det här oxå
Ja, du vet oljan som pumpas upp rätt snabbt måste rinna ned lika snabbt annars tar oljan i tråget slut och det är inte bra.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag är absolut ingen expert men som jag ser det spelar ett litet oljeläckage ingen roll om inte oljan hamnar på kamremmen. Blir kamremmen indränkt av olja eller för den delen glykolblandning så kuggar den tyvärr snart över. Så om du har möjliget att inspektera remmen så gör det, det brukar ju finnas någon kåpa som är lätt att lossa.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag vet allt det där men under en jobbig resa med backar och mycket vind såg jag vid en tankning en lägre nivå än förväntat och tog höjd för att det kanske skulle gå åt mer olja än förväntat och ingenstans att stanna och kolla. Anlände alltså med en nivå efter att bilen stått några dagar strax över märket på stickan handlar kanske om ett par dl.
Det är ju alltså inte detta det handlar om utan om en packbox på vevaxeln om någon missat detta.
En packbox läcker av en anledning, men ramlager glappar inte föränn dom är tokslut och det är inte dina. Däremot har man för mycket olja i motorn, för tunn eller för aggresiv så kan det läcka, men normalt så sitter det en bricka för att skydda kamdrevet.

Sluta leta fel som inte finns och oroa andra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är absolut ingen expert men som jag ser det spelar ett litet oljeläckage ingen roll om inte oljan hamnar på kamremmen. Blir kamremmen indränkt av olja eller för den delen glykolblandning så kuggar den tyvärr snart över. Så om du har möjliget att inspektera remmen så gör det, det brukar ju finnas någon kåpa som är lätt att lossa.
Ja det finns en kåpa men inte lätt att komma åt tror inte remmen har fått olja på sej, behövs en varmkörning och under och lysa med ficklampa för att se om allt är ok.
Känner mej lite lugnad av det jag läst här, har ju Hasse också som kan mycket mer än mej. verkstäderna har ju rimliga priser också, problemet är ju att min bil år min bostad annars skulle jag inte var orolig.
Avaktar de sluge om de dyker upp, skulle gärna se att ni som skriver undviker att svara GTV6 som inte har någon nyttig information utan vill ha konfrontation som spärrar mina kontakter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjenner litt til den game gode PSA 2.5 Dieselen. Maks streken på peilepinnen stemmer bra med pakkboksene i enden av veiven, for mye og det siver ut litt. Viktigere er luftingen av veivhuset, fisk ut stålullen og vask denne med bensin før du setter den inn igjen.

Og fyll ikke på mer olje uten at det nærmer seg minimum streken på stikken når motoren er kald. Aldri over maks. Med regelmessig bytte av olje så holder den motoren 50 til 100 tusen mil - eller som en dieselspesialist sa det da han tittet på min bil med PSA motor: Den motoren burde holde mer enn bilens levetid.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för ditt svar Knut nu känner jag mej lite lugnare och förstår problemet.
Jag byter ofta olja och filter, men förstår inte riktigt övertrycksventilens fuktion i filtret.
Har ju haft bilar där det varit en backventil som ibland inte fungerat med slammer i motorn vid start.
Jag ska göra precis som du säjer men vet inte riktigt var vevhusventilationen sitter men får leta lite, har ju autodata på datorn.
Hoppas du har det bra har varit orolig för bränderna i närheten, hoppas inte ditt livsverk blir förstört.
Otroligt att sån katastrof händer, är det lugnt och bra på alla sätt händer alltid något som förstör, i Sverige börjar det likna krig vilket ingen kunde tänka sej, fred i många hundra år. I spanien är det mer säkert än hemma men spanjorerna blir som galna bakom ratten på en bil eller motorcykel.
Inte lätt för dej att återvända till Norge med sitt dåliga väder, förstår varför sverige inte behöll Norge sparade många problem, för dyrt att åka dit hade tänkt på trollstigen men blir dyrt. Har bara varit i Norge 2 gånger den första och den sista bara regn hela tia.
Men har Odin fonder och de går bra.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Angående oljeläckaget. Det hjälper inte att byta olja o filter, däremot hjälper det att justera ner nivån under Max strecket. Oljenivån ska kontrolleras med avstängd motor i minst 5 min på en absolut plan yta för att vara korrekt. Felet du gjort är att köra med för HÖG oljenivå. Fyll aldrig mer än till 25% under Max strecket så är du på den säkra sidan. Det är en ganska stor reparation att byta p-boxen, innebär ju att kamrem ska bort o bytas samtidigt om den fått olja på sig. Men är nog inte nödvändigt om det bara fuktar lite, håll koll bara. Sänk nivån genom att suga ur via oljesticksröret eller lossa oljefiltret o töm ur det. Ett tips är o sätta dit ett nytt o torrt filter isf så blir det lättare tätt igen samtidigt som du blir av med mer olja i motorn om det är kraftigt överfyllt.
Att kolla upp vevhusventilationen är oxå bra sitter en olja fälla på motorn sen en slang där i mellan till luftfiltret, i den slangen sitter det en ”stålspiral/sil” som brukar samla på sig gegga, gör rent den ordentligt. Det ska kunna andas fritt i den slangen.

En lösning på att täta p-boxen kan vara att slå i detta https://www.kullagret.com/product/omega-917-packningsskydd-177m
Detta hjälper till att mjuka upp o täta till gummi o,packningar, det vet jag av egen erfarenhet. Men hjälper tyvärr inte om p-boxen är skadad men om den är hård o stel.Har väldigt bra erfarenhet av just denna produkt, hjälpte många läckage under den tiden jag drev verkstad.
Det finns även många andra alternativ men, men detta vet jag fungerar.

Lycka till och lärdomen av detta är att aldrig köra med för mkt olja i en motor.
 
Toppen