• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke med mera?

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Miljömärke samt övriga klistermärke för rutan?finns det någon sammanställning för vad som gäller i Europa? Svårt att leta vad som gäller
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Börja med European Badges and Vignettes - Green-Zones.eu men nöj dej med informationen. Det blir billigare att köpa direkt från resp. "källa".

/Ingvar

Inte heller denna är helt perfekt.Så här skriver man t.ex. om Sverige:

With a population of over half a million on an area of 447.8 km², Gothenburg is the largest city in Sweden. Due to its location on the west coast of the Swedish region of Västra Götaland, it is an important transport hub between the cities of Stockholm, Oslo and Copenhagen.

Om Uppsala skriver man bl.a.:

Uppsala is a university town in the historical province of Uppland. With a population of approximately 160,000, Uppsala is the fourth largest city in Sweden after Stockholm, Malmö and Gothenborg.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Information som är felaktig på grund av att den inte uppdaterats, eller av andra orsaker, kan knappast vara vare sig bra eller informativ.

Själv brukar jag "kontrolläsa" informationen om Sverige (och ofta vissa punkter om något eller några länder där jag anser mig vara väl insatt) för att bilda mig en uppfattning om trovärdigheten.

Läs till exempel denna passus om vägavgifter i Tyskland:

Än så länge finns inga vägavgifter i Tyskland. Men det är på förslag. Senaste tipset är att de införs den 1 januari 2019. För utländska besökare räknar med en avgift om 10€ för tio dagar, eller drygt 20€ för två månader. Man ska kunna köpa detta på bensinmackar och på nätet. Bilens registreringsnummer läggs in i ett system. Sedan blir man fotograferad när man kör och avstämning sker i systemet. Har du betalt, så är det OK.

Vi skriver idag 3 januari 2020, och förslaget om vägavgifter är lagt på is.

Desinformation och "fake news" tycker jag vi ska överlåta åt andra...

Pålle
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej Jocke
Det står om Frankrike att det skall finnas alkoholmätare i bilen! Stämmer det och hade ni det när ni åkte till Normandie? Kör ni med certifikat i vindrutan? Vi siktar dit till våren!
Rulla lungt!
Tommy
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ska du bila i Frankrike? Då ska du enligt lag ha med dig en alkomätare i bilen. Förut var det belagt med böter, 11 euro, att köra bil utan alkomätare, men i januari 2013 togs boten bort. Alkomätaren är dock fortfarande med på listan för vad du enligt lag ska ha med dig i bilen.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Jocke
Det står om Frankrike att det skall finnas alkoholmätare i bilen! Stämmer det och hade ni det när ni åkte till Normandie? Kör ni med certifikat i vindrutan? Vi siktar dit till våren!
Rulla lungt!
Tommy

Hej Tommy!
Ja, vi har alltid alkomätare med i bilen. Jag tycker det känns skönt att verkligen veta.
Som Kaj skriver ovan så är nog kravet borttaget. Även vi har miljödekal i rutan som gäller för bl.a Frankrike.

Ha de gott!
//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Information som är felaktig på grund av att den inte uppdaterats, eller av andra orsaker, kan knappast vara vare sig bra eller informativ.

Själv brukar jag "kontrolläsa" informationen om Sverige (och ofta vissa punkter om något eller några länder där jag anser mig vara väl insatt) för att bilda mig en uppfattning om trovärdigheten.

Läs till exempel denna passus om vägavgifter i Tyskland:

Än så länge finns inga vägavgifter i Tyskland. Men det är på förslag. Senaste tipset är att de införs den 1 januari 2019. För utländska besökare räknar med en avgift om 10€ för tio dagar, eller drygt 20€ för två månader. Man ska kunna köpa detta på bensinmackar och på nätet. Bilens registreringsnummer läggs in i ett system. Sedan blir man fotograferad när man kör och avstämning sker i systemet. Har du betalt, så är det OK.

Vi skriver idag 3 januari 2020, och förslaget om vägavgifter är lagt på is.


Pålle

Självklart är det ju upp till var och en att se över att fakta stämmer! Det finns ju fel både här och där. Man får helt enkelt korsläsa olika artiklar. Jag vet att jag har varit inne och läst felaktigheter även hos Motormännen t.ex.
Jag tycker den sajten jag hänvisar till är bra på det sättet att mycket information är samlat på ett ställe. Ser man sedan att dateringarna är gamla, bör man ju gå in och läsa vad som gäller för dags dato.

//Jocke
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det jag har läst om Tyskland är att bilar över 7,5 ton skall betala vägavgift. Vet ej om det gäller alla vägar eller enbart Autobahn.
Vet ej om det gäller HB. Det är i och för sig inte så många HB som väger så mycket.
Eftersom min väger mindre har jag ej fördjupat mig i detta.

Någon här har kanske vikten inne - och kan lämna info.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det jag har läst om Tyskland är att bilar över 7,5 ton skall betala vägavgift. Vet ej om det gäller alla vägar eller enbart Autobahn.
Vet ej om det gäller HB. Det är i och för sig inte så många HB som väger så mycket.
Eftersom min väger mindre har jag ej fördjupat mig i detta.

Någon här har kanske vikten inne - och kan lämna info.
Vägavgift Tyskland, Danmark gäller lastbilsregistrerade bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en 12 tonn grense for endel saker i Tyskland, av denne grunn er det få husbiler over 12 tonn fra tyske produsenter. Mener å huske at over 12 tonn er det lastbil eller buss registrering.
 
Toppen