• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Förstår inte vad Robbe S syftar på. Trafikverket har ingen rastplats vid Vassijaure, enligt deras egen hemsida. Däremot ligger det en parkeringsplats/uppställningsplats där och enligt HBK:s lista heter den Vassijaure. Det råder väl inget tvivel om att det är stationshuset i Vassijaure på bilden?

IMG_1848.png
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Tror nog du har fel Arne. Tittar man noga på RobbeS bild så stämmer den inte med din!
Besökta båda dessa 2016.
Tror fortfarande på Torneträskstationen ?
// Janne
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För att krångla till det lite, så finns det TRE stationer längs Malmbanan som är byggda efter samma ritning. Dock skiljer det vissa små detaljer:

Jag citerar:

Bebyggelsen utformades enligt typritningar av SJ:s chefsarkitekt Folke Zettervall. För stationshusen kan tre olika modeller urskiljas. Krokviksmodellen- en enkel rektangulär byggnad i en och en halv våning i trä. Linaälvsmodellen (den vanligaste förekommande längs Malmbanan) med en T-formad plan men fasadutformningen är i övrigt lika Krokviksmodellen. Sedan finns även Torneträskmodellen- stationshus i tegel sammanbyggda med ett transformatorhus, som finns på tre större stationsområden i Torneträsk, Abisko Östra och Vassijaure.

Pålle
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Förstår inte vad Robbe S syftar på. Trafikverket har ingen rastplats vid Vassijaure, enligt deras egen hemsida. Däremot ligger det en parkeringsplats/uppställningsplats där och enligt HBK:s lista heter den Vassijaure. Det råder väl inget tvivel om att det är stationshuset i Vassijaure på bilden?

Får be lite om ursäkt Arne. Skrev in tipset om "trafikverkets" rastplats just för att särskilja det visade stationshuset i Torneträsk från Abisko och Vassijaure stationshus då likheten mellan dessa är stor. Dock så visade det sig då jag googlade att det är Kiruna kommun som står för rastplatsen i Torneträsk även om man lätt tror att Trafikverket står för denna med tanke på faciliteterna.
Kan rekommendera denna rastplats och ett tips är att man korsar E10:an, passerar stationshuset och fortsätter längs en stig till sjön "Nagerjavri". Fin sjö i fjällmiljö och en lagom vandring.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy, @Los Suecos, har du glömt "oss Scandinavier" nu igen ? :)
// Janne

F’låt Janne, mycke’ just nu med barn och barnbarn på plats och få bilder i paddan.

Men så hittar jag en bild på svärmor. En bild på henne, när hon som är en duktig naturfotograf är på jakt efter bra fågelbilder och valde kanske just den här ön pga av namnet?

DB9638E6-7C3D-4F48-A1B2-27721EB71EB4.jpeg

Ja, är det någon som känner igen platsen? :);)

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Janne, visste du skulle ta det, självklart känner du till naturreservatet Skatön, som vi i somras besökte i jakt efter en speciell fågel som svärmor skulle fotografera. Vi fann aldrig fågeln, men jag fick en bild för ”På Spåret..”.

Janne du tar oss vidare i lördagsnatten.

Tommy
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Är bra många år sedan jag var upp på Skatberget men det stämde bra med Stålnäset i bakgrunden.
Skulle vara intressant att höra vilken fågel svärmor sökte.
Vi gör en lite längre förflyttning, till ....?
// Janne
S20190624_075532A.jpg
 
Toppen