• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Har haft en trevlig kväll med Åsa och Hasse i min husbil vi har ätit fläskfile som Hasse gjort var riktigt gott.
Blev trött tidigt men börjar piggna till, fast det känns som det kvittar med nyårsfirandet sparar nog champagnen och fyverkerier har man sett förr. Har aldrig varit så mycket för traditioner många jul och nyarsnätter har man suttit på flyget sista minuten.
Växte upp utan att fira jul nyår födelsedagar osv.
Ganska bra nu att man inte har den belastningen många blir ju ensamma på äldre dagar och har mer problem med det.
Mina problem med magen har jag haft sedan jag var mycket ung fast som vanligt blir alla sjukdomar värre med åren. Tar också ett tag med omställningen med boende och klimat.
Jag förstår alla som önskar sej bort från det kalla och mörka Sverige till ett soligt Spanien men det är ju inte så enkelt det tar tid att vänja sig och komma in i vardagen här.
Hemma hälsar man på var och varannan människa som vet vem man är man köper sin matlåda i restaurangen som man vet är bra.
Det är stor skillnad mellan att bo här en längre tid och att flyga ner för en vecka som ofta blir helt annorlunda. Här blir det vardag med den största skillnaden att vädret är bättre, när jag åker börjar den spanska vintern med hetta och torka. Har aldrig varit här på sommaren räckte med Kreta skulle aldrig stå ut här.
Är ganska övertygad om att denna vintern blir den sista jag åker ner dels för att husbilen behöver kostas på en del vilket jag kanske istället behöver lägga på en bil att ha hemma blir för jobbigt att köra runt med husbilen. Sen är väl inte orken och lusten lika stor längre man tröttnar på det mesta efter ett tag.
Finns ju en del som flyttar ner hit men man ska vara medveten om att har man inte gott om pengar och är i behov av ett vårdboende så kan det bli stora problem här förväntas ju att släkten tar hand om de sina.
Den traditionen är på utdöende hemmavid, sällan att jag träffar andra som besöker sina föräldrar på vårdboendet ens. Om någon undrat varför folk flyttar hem efter många år utomlands så finns förklaringen här.
Gott nytt år till alla som läser mina rader vi går in i ett nytt årtionde men det är ju trots allt bara siffror utan någon annan mening att vara något annat.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Åsa och jag vi somnade framför tvn så vi missade ankomsten på det nya året.
Jag ska försöka hålla mitt nyårslöfte, att inte börja röka! Har ju funkat de sista 45 åren så jag ska nog klara det i år också.

Gott nytt år Bengt! Ta hand om dig nu på det nya året!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Gott Nytt År till dig Bengtic!
Det grå och dystra vädret runt Vänern kan göra att man önskade sig vara söderut. Med ålderns rätt kan det kännas enklast att vara vid sin läst. Hoppas din mage blir bättre! Jag känner igen det, och konstaterat att det finns många som är i samma situation. Går man in på apotek eller hälsokost så finns det mängder av underkurer för att fixa till magen. Tyvärr så hjälper inget, så man får leva med det. Hoppas du står ut och kommer in i dagliga rutiner där nere. Roligt att läsa från dig där nere.
Bengt
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Gott Nytt År Bengtic!
Tyvärr ,förstår man ju rätt snart att man inte kan fly från sina "problem" oavsett var man är, dem hänger bara med. Men klimatet därnere är ju ändå på plussidan, vilket underlättar för våra trötta kroppar. I och med det gynnsamma klimatet så medför ju det att man är mer eller mindre ute hela tiden och per automatik träffar folk.
Spanjorerna upplever sig själva som friska, och deras generella "värden" är tydligen bra, trots mångas övervikt, många som röker och tar ett och annat glas. Så det är väl den sociala faktorn, klimatet och "medelhavsmaten" som präglat spanjoren. Ja och detta har vi upptäckt tillsammans med tusentals andra. Varje år kommer ju en ny vår (eller höst) då det drar i vår äventyr lusta. Säkert så för dig också, och man skall aldrig säga aldrig. Om 16 dagar kommer vi själva ner till costa del sol. Du skriver ärligt och trevligt och det uppskattar vi verkligen . Ha det bra och som sagt ett Gott Nytt År.
mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Betydligt bättre idag, var på kinarestaurangen men jag åt väl kanske en tredjedel av maten jag fick in, men det är samma hemma äter aldrig ute utan köper en matlåda och värmer i micron vartefter. Man kan tro att man är opererad för fetma men så har mitt liv varit lite och ofta problemet är när det bara blir lite och inte ofta.
Var nästan 3 tim på Carrefour letade ca 1,5 tm efter knäckebröd och Wizard hade rätt det fanns wasa sportbröd bara 43kr hemma 12 kanske eller mindre men värt varenda krona.
Hittade batterier till Hasses bil för rimliga pengar.
Köpte en ålderdomlig elektrisk sopborste, den är nog riktigt gammal nimh batterier och instruction hur dom skall bytas alltså vet dom om att de förmodligen är så gamla att de tjänat ut på ett lager.
Jag vet från mina erfarenheter med swivelsweeper att det fungerar tänkte ta med men blev inte av, den här är nog inte i samma klass men kommer säkert fungera, krånglar det med batteriet så sätter jag dit två liion och får högre spänning och mer ah.
Om det får plats sitter fyra nu men det skiljer på höjden.
Hittade långt bort i ett hörn något som verkade vara ätbart uppvärmt i micron.
Har störts av ljud utifrån och kalldrag hittade felet fönsterrutan vid huvudet hade ena fästet i vädringsläge, gick inte fixa inifrån gick ut och tryckte till då small det till och fönstret åkte in och sen var det ordentligt stängt.
Känner att jag börjar vänja mej härnere kanske berodde det på gråvädret idag och ingen värme.
Ska inte klaga jag klarar mej bra, Hasse har det lite jobbigare är det tråkigt väder får han fixa mat i bilen ganska långt att gå till restaurang och är det kyligt så går det ju inte att sitta på uteservering och inne går ju inte eftersom man inte släpper in hundar.
En ensam hund som skäller gillar knappast grannarna.
Men det problemet delar han med många här, problemet med skällande hundar finns ju nästan bara utanför campingen men det hörs ju långt eftersom det inte finns skog som hindrar ljudet.
En sak som jag inte begriper är att det ska bos nära havet det är vinter här 5 grader på natten kallt i vattnet stränderna härnere är inte mycket att vandra på krävs riktiga maskiner för att rensa det jag sett av stranden.
Jag kan förstå om man var här i september men just nu är ju inte strandlivet mycket att hurra för egentligen Man får glad för att det finns så många öppna restauranger ändå, på kreta stänger man ner det mesta och i svarta havet bulgarien stänger man ner hela områden totalt.
Är jag pessimist eller realist det är frågan?
Sen är jag sån som tänker på att en tsunami ligger bara en jordbävning bort. Skulle aldrig skaffa ett strandnära hus i områden med kända problem, vilket är fler än man tror finns på internet kartor som visar verkligheten.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hasse har det lite jobbigare är det tråkigt väder får han fixa mat i bilen
Det är inte jobbigare än att lag mat hemma, det gör jag varje dag. Går på restaurang gör vi kanske en eller två gånger i månaden annars så här lever vi lyxliv.
Jag ska mäta hur stora batterierna är och kolla om Carrefour batterierna får plats.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har monterat en alldeles utmärkt billig lampa vid ingångsdörren, rörelsegivare timer solcell och massor med ljus runt 60kr från dollarstore hemma. så nu kan ingen komma i närheten utan att det lyser och jag hittar det viktiga nyckeln och nyckelhålet.
I morgon är det marknad ska försöka få tag i en tempmätare inne och ute. och något varmt och trevligt att ha på mej om det finns i min storlek, var runt 2grader på natten ungefär som hemma så knappast sommar men de timmar solen lyser blir det varmt på dagarna så kontrasterna är stora och lite jobbiga. Skulle vi ha lugn vind och klar sol skulle sverige ha liknande väder.
Så det är egentligen väldigt mycket vädersystemen som avgör inte bara var man är. Den ljumma luften på kanarieöarna har jag adrig upplevt här, den är en färjetur på 16000kr bort.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! så kallt har vi inte på isla plana här har vi ca 8-9 gr på natten och idag ca 15-16 gr på dan ! inte mycket till vind men den räcker för att det ska kännas kallt ! vi får testa florida till hösten bengtic ? där kan det visserligen blåsa lite men får hålla i kepsen då men varmt är det !
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
hej ! så kallt har vi inte på isla plana här har vi ca 8-9 gr på natten och idag ca 15-16 gr på dan ! inte mycket till vind men den räcker för att det ska kännas kallt ! vi får testa florida till hösten bengtic ? där kan det visserligen blåsa lite men får hålla i kepsen då men varmt är det !
I natt var den kallaste natten hittills, 5 gr. Under dagen blev det 19 gr. Vi låg vid poolen och njöt hela eftermiddagen. De närmsta dagarna är lovat ca 15-16 gr på dagarna. Är ett klart väder så vi får njuta av solen blir det kallare på nätterna. I vilket fall bra mycket skönare än i Sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tog på täckjackan när jag var och handlade, på kinesen hade de anställda täckjacksvästar
satt en stund på em i solen vid husbilen men särskilt varmt var det inte. 100m till poolen och lika långt till plats 80. Så borde vara samma väder? Eller.
Skulle handla en termometer vilket de inte hade men spritermometrarna visade ca 14gr i affären.
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tog på täckjackan när jag var och handlade, på kinesen hade de anställda täckjacksvästar
satt en stund på em i solen vid husbilen men särskilt varmt var det inte. 100m till poolen och lika långt till plats 80. Så borde vara samma väder? Eller.
Skulle handla en termometer vilket de inte hade men spritermometrarna visade ca 14gr i affären.
Jag har en digital Max/min-termometer som sitter i skugga hela dagen och som jag nollställer varje förmiddag. I lä i sol vid poolen var det ljuvligt i eftermiddag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen