• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Jag jobbade en tid på Ebersteinska skolan i Norrköping men längsta tiden på Bergska skolan i Finspång, totalt 30år som slutade med att jag gick in i väggen och aldrig helt återhämtat mej.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jodå jag kommer ihåg namnet men inte så mycket mer just nu har haft som elev om jag minns rätt. Trevlig och sympatisk kille som jag kommer ihåg.
På ebersteinska hade jag elteleteknik på Hammarskolan fanns en duktig lärare som hade paralellklass Ragne Nilsson och Ulf bra lärare - riktiga lärare lärde mej mycket då Ottosson var rektor 10ggr bättre än den som kom efter.
Starkströmmen fanns ju på stora skolan nere vid strömmen mitt emot fängelset.
Stackars mej det förflutna kommer ikapp, men tror jag hade bra förhållande till eleverna annat var det med elektrikeravdelningen på Bergska där var det inget vidare fick ju elever som skulle gått där men gick hos mej istället. Ett läsår hade jag 18 elever och det var bara 6 på starkström.
 
C

chiva

Guest
"Så bekvämt att öppna kranen så rinner allt ner i brunnen,[/QUOTE]"

Hej, Är det en dagvattenbrunn som går direkt till havet? :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej knappast varje tomt här har avlopp och vatten finns ett hål som man kan stoppa ner slangen i många står ju året runt och har allt ordnat som hemma. Vad santa polas reningverk gör med vattnet vet jag inte men toalettkasetten får man tömma på särskilt ställe. Allt är väldigt bra ordnat här. Såg en servicebil som bytte toalettstol idag var en massa jobb tydligen fastrostade bultar antar jag.
Pratade med dottern till ägaren idag hon stod på en stege och spacklade igen hål från någon skylt på receptionen en annan dag står hon i baren eller i receptionen hon verkar kunna allt en kvinna i min stil. Inget litet ställe drygt 450platser och nästan alltid helt fullt det tyder på en välskött anläggning.
Kom en repsol bil och fyllde gasol i en tank som står inhägnad av en mur bredvid min bil. Gasol är billigt och priserna är statligt styrda så inte mycket skillnad på olika ställen. En trevlig man förklarade en massa om gasolen i spanien. Här byter jag en flaska för 14eu hemma kostar det 395 kr.
Vad är det för miljötänk gasen är bland det renaste som finns att elda men så lägger man på en enorm skatt så det blir olönsamt. hade jag samma pris hemma skulle jag värma huset med gas och spara massor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har inte gjort många knop idag mest legat inne idag kom hamburger bilen så jag är mätt och belåten
Vädret har varit tråkigt ska ju bli riktig blåsigt i morgon.
Fick en massa plastbestick och en blå plastsäck att ha under cykeln när jag mekar med motorn av en jättetrevlig göteborgare.
Har varit ordentligt trött sen jag kom hit sover ikapp hemma blev det bara 4-5 timmar nu har jag sovit som jag gjorde förr över 8 tim.
Tog hem lite eböcker men tyvärr går de inte flytta från datorn eftersom den inte känner igen läsplattan längre efter problem med kontakten ska se om jag kan flytta via wifi men jag har börjat få problem med att klara lite ovanliga saker på datorn.
Eller kanske jag blir lite trött när det krånglar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Men Hasse då har du helt tappat förståndet och glömt dina Västgötska rötter du talar ju inte ens riktig skånska alla förstår ju vad du säjer du har nog lärt Åsa prata också man förstår ju allt.
Åsas mor var från Småland så det är därför du förstår henne så bra!
Själv är jag ju född i Västergötland av Småländska föräldrar som emigrerade till Skåneland när jag bara var fyra gammal.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte mycket att skriva om har haft ont i magen som vanligt denna gång uppstod det efter hamburgare på platsen.
I morgon funderar jag på kinarestaurangen bra mat och billigt. Sen blir det att handla lite blir ju stängt här lite överallt inte som hemma så man måste ta höjd för det och ha mat hemma. Tack vare micron är det ju lätt att laga till något men inget stort utbud på fördigmat men däremot enorma charkdiskar.
Ska se om jag kan hitta något bästa affären har stängt och en annan har öppnat
men inte samma sortiment t.ex fördiggrillad kyckling.
Finns många stora affärer men knappt några små men det är en bit att gå ska se om det finns någon Lidl i närheten såg en skylt men dom kan man inte lita på förra åsret var det långt till lidl körde runt med husbilen men blev visad runt och fick handla på carrefour istället som tagit bort en del sortiment bl.a. knäckebräd.
Ska handla lite snöre ska tvätta i morgon och på den här platsen finns det inga linor hela bilen är jättesmutsig så där kan man inget hänga.
Har varit enormt trött efter resan så inte mycket har blivit gjort men det finns ju tid blir här ett tag till. Portugal som var det ursprungliga resmålet har ju haft väldigt dåligt väder.
Kanske knallar vi så småningom långsamt neråt kusten med strandhugg. Beroende på vädret. Blir nog lite kallare ute inatt än igår men 18gr just nu och 23 inne utan värmen på, har mest använt gasolkaminen på det absolut lägsta som punktvärme ibland.
När jag går upp på natten och det känns kyligt slår jag på den fasta fläktkaminen ett par minuter gör för mycket oväsen att ha den på. Gasolen blir ju också absolut billigast ca 150kr för en flaska och i närheten. Har bara kört den på hög effekt 2 nätter på resan ner sen bara på det lägsta. Förra året räckte den 10 dagar men då var det kalla nätter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Var på mercadona och letade bland hyllorna där jag köpte sist men lyckades inte hitta det.
Ska passa på att köpa grillad kyckling på marknaden nu när jag har micro i bilen.
Man skulle behöva kunna lite spanska för att läsa etiketterna.
Imorgon blir det knytkalas i piscian åsa hasse och jag ska komma, var på kinarestaurangen trots ond mage men blev bättre med deras mat. Jag tål den bäst som det verkar. Det vita vinet är riktigt bra faktiskt. Brukar kunna hjälpa när bakteriekulturen i magen inte fungerar som den ska, har köpt 3 st burkar av undermedlet jag tog igår fungerade bra. Det är en burk med 3 påsar en är vatten de andra två är pulver som ska hällas i burken och blandas sen häller man på vattnet och det blir en kemisk reaktion och börjar skumma.
Smakar som citrondricka men hjälpte mej så nu har jag ett par burkar hemma.
Inte så mycket kommersiellt tjafs om julen härnere den är inte så stor helg man firar nog nyåret lite mer.
Tvättade idag frågade en svensk husbilsgranne hur man skulle göra var en gammal maskin, hon talade om att det var fel polett till den gamla och gick och bytte sen visade hon mej vilka knappar jag skulle trycka på och det verkade fungera drygt en halvtimme senar kunde jag hänga på tork. Skulle ju köpa snören men kom på att vattenslangen fungerade som tvättlina så nästan allt blev torrt, var lite sen med det sista så kvällsfukten hade slagit sej på en del bomullsunderkläder.
Skönt att ha allt rentvättat igen efter 3 veckor ingen kris men jag vill gärna ha god marginal.
Har haft en del problem med nackvärk fick ta alvedon för att kunna sova inatt. Kanske det finns någon sorts massör som sysslar med svartkonst härnere, hemma ska de ha orimligt mycket pengar och ingen ersättning finns att få.
Blev ju klippt för 9eu i feb. hemma betalade jag 425kr.
Ambulansen hördes väldigt nära nyss på området och sen stängdes sirenen av så det är väl någon sjuk på campingen.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Senast jag var på apoteket för att handla vanlig multivitamin
blev jag något finurlig och frågade det jämn-åriga biträdet:
-Har ni ett verksamt placebo mot hypokondri?
- Jaha, det blir här borta i denna hyllan....
-Nähä du, va sa du egentligen, ändrade hon sig??
-Haha, den bjuder jag på!

God Jul till alla som har krämpor,
eller bara åldras normalt! :)
Hälsar nyklippt, för egen hand,
framför egen spegel, noll kronor, inkl moms :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Hypokondri lider man knappast av i min ålder. Inte länge sen tycks det som jag inte fattade vad sjukdom och medicin var använde aldrig medicin den enda sjukdomen var förkylning som mina elever smittade mej med.
På senare år har man fått en annan inställning nu handlar det mera om att öevrleva och ha ett någorlunda normalt liv.
Idag var det julfest/knykalas på Bahia.
Var och kände på vattnet i poolen var ljummet en bautastor värmepump går för fullt och värmer vattnet.
Var så varmt att Hasse drog för markisen som tur var annars hade jag varit rödbränd nu.
Varmt och soligt och det verkar fortsätta funderar på ett dopp i poolen i morgon.
Man blir väldigt bekväm och får vanor här allt fungerar bra och man träffar trevliga människor i ens egen ålder med mycket att prata om.
Hemma hade jag suttit framför tv här har jag sett vår nästa statsminister på uppesittarkväll.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej det har inte blivit mycket skrivit och inget särskilt händer, fick magproblem så jag har inte varit så aktiv.
Illamående på morgnarna hade det hemma också blir ofta så jag hoppar över frukosten vilket inte är bra men nästan omöjligt att äta.
Har nog tappat 5kg men borde nog tappa 5 till.
Har varit väldigt trött härnere men hemma går jag bara till och från bilen men här blir det ju kilometer när man är fullständigt otränad.
Det här är ju ett opolitiskt forum, bättre jag trådskaparen än admin behöver påpeka det.
Så vi låter detta vara!
Ikväll blir det en massa oväsen från raketer och smällare spanjorerna gillar sånt. Många djur mår ju dåligt men sånt har man nog mindre förståelse för, å andra sidan skäller det hundar länge och mycket mitt i natten utan att någon ägare ingriper de verkar tystna enbart av utmattning. Knappast inom campingens område här finns det vakt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen