• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 770 eller 780

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Återigen vill jag tacka alla som delat sina synpunkter på val av GPS. Det känns nog som 780:an får bli valet, även om den är dyrare, en avgörande kommentar för valet var att 780 är en modernare utgåva och är snabbare.
Återigen tack
/ Mvh Göran

Fundera också på om du inte skall ladda ner (till lämplig PC) de här hjälpprogrammen: BaseCamp, Garmin Express och POI loader.

För mig hjälper BaseCamp till att hålla reda på egna "Point of Interest", t.ex. sevärdheter, campingar, …, som inte finns förladdade. Sedan använder jag "POI loader" för att få över dom till navigatorn som GPX-filer. Har jag t.ex. en fil som heter "sevärdheter.gpx" och en som heter sevärdheter.bmp (i samma folder) så kan jag dessutom få egna symboler i navigatorn. Jag brukar använda transportstyrelsens bilder på vägmärken.

Garmin Express hjälper till att uppdatera kartor och mjukvara i navigatorn. Man får köra den några gånger per år.

Lycka till med 780:an

MVH
Hans
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
770:an har wifi som gör att man inte behöver Garmin Express för uppdateringar, jag antar att 780:an också har det.

/Ingvar
Om man använder wifi för uppdatering av kartan så missar man möjligheten att samtidigt uppdatera kartan i datorn till programmet Garmin BaseCamp.

Jan-Olov
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
770:an har wifi som gör att man inte behöver Garmin Express för uppdateringar, jag antar att 780:an också har det.

/Ingvar
Fast för att uppdatera fartkamerorna måste du in i Garmin Express och hitta de livstids uppdatering av kamerorna som finns där.
Jag har kontaktat Garmin om detta och att Garmin Express inte finns som app i Mac eller android världen. Garmin var inte särskilt intresserade av att anpassa.
Fördelen med kamerorna i Garmin är att den bara varnar för kameror i färdriktningen. Det finns ingen röst som anger hastigheten endast ett Bing/Bång.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har en Garmin 760, och skulle självt köpa det senaste som plånboken "tål". Eftersom äldre GPS:er blir "end of life" tidigare, och får därmed får sämre support och "livslängd". Med det sagt, så blir t ex 760 biligare med alla extra erbjudande. För min del är jag nöjd med 760. Använde den sommaren 2019 i fem veckor i Europa den funkade bra.

Bra är att man kan anpassa den efter HB:ens fysiska mått (höjd/längd/vikt). Vid visa tillfällen började den ladda om operativsystemet och kartor, vilket var rätt irriterande plus ibland lite konstiga vägval. Många gånger var den till ovärderlig hjälp. Så man bör inte skippa papperskartor :), och observera höjddata vid viadukter..etc.

Talstyrningen funkade inte..i det avseendet helt kass..

Så jag kan rekommendera den 760 med reservation för ovanstående. Har du "tålig plånbok" köp det senaste
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Återigen vill jag tacka alla som delat sina synpunkter på val av GPS. Det känns nog som 780:an får bli valet, även om den är dyrare, en avgörande kommentar för valet var att 780 är en modernare utgåva och är snabbare.
Återigen tack
/ Mvh Göran
Och om du nu ändå har spenderbyxorna på dig så kan jag varmt rekommendera deras backkamera, trådlös funkar skitbra tycker jag.

Och sisåfall, leta efter ett paket som innehåller både navigatorn och kameran då det brukar blir billigare.
Camper 770LMT-D + Backkamera BC30

Samt ett externt minneskort bör du ha då en komplett karta brukar vara svårt att få plats på det interna minnet, själv har jag ett 16 eller ev 32GB kort i min.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fundera också på om du inte skall ladda ner (till lämplig PC) de här hjälpprogrammen: BaseCamp, Garmin Express och POI loader.

Hans
Håller med att Garmin Express och POI loader är helt nödvändiga att ha i datorn för att uppdatera fartkameror och egna POI tex HBKs ställplatser.
BaceCamp har jag aldrig kommit sams med, för meckit för mig. Förr fanns Tyre som jag använde för ruttplanering och överföring till Garmin, den finns tyvärr inte längre. Jag har inte hittat något bra alternativ, kanske någon som vet.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Gör din rutt i Google Maps.
Dela - kopiera länken
Klistra in den här i detta program. Maps to GPX Converter
Spara eller öppna i Garmin Mapsource

Sök på YouTube "convert google maps to garmin" där finns mycket om detta
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
BaceCamp har jag aldrig kommit sams med, för meckit för mig.

Jo, det tog ett bra tag för mig att bli "kompis" med BaseCamp. Ursprungligen använde jag "POI Editor" som fungerade bra. Men när det programmet slutade att underhållas behövde jag bestämma mig för hur jag skulle fortsätta och då fick det bli BaseCamp.

BaseCamp kan en hel del olika saker men nu använder jag det bara för två saker. Dels hålla ordning på mina POI och dels för att spara spårinformation från gjorda resor. Ingen ruttplanering, inga "Äventyr", etc.
Det tog en hel del experimenterande innan jag lyckades få till det som jag ville ha det.
Organisationen ser ut så här:
- Under "Min Samling" har jag skapat två listmappar. En "POI" och en "Spår"
- Under "POI" har jag sedan en lista för varje kategori av POI. "Ställplatser", "Camping", "Parkering", "Sevärdhet", "Nationalpark" etc.
- Varje kategori har sin egen ikon (png-fil, 32x32 px), som ligger under "Min Garmin"-"Anpassade Waypointsymboler" på PC:n. 15 stycken så här långt.
- Under "Spår" har jag en lista för varje år: "Spår2018", "Spår2019" och i varje lista finns ett spår för varje resa.

Listorna med olika POI-kategorier exporterar jag sedan som gpx. I samma folder på PC:n där gpx-filerna ligger så har jag också en ikon-fil. Samma som waypointsymbolerna men i bmp-format och ett filnamn som är samma som gpx-filens namn. T.ex. "sevärdhet.gpx" resp. "sevärdhet.bmp". När jag sedan använder "POI-loader" för att få gpx-filerna till navigatorn så kommer också bmp-filerna att laddas och jag får mina egna ikoner i navigatorn på mina egna POI:er.

Spårinformationen kopieras från navigatorn till resp. spårlista när den är ansluten till datorn. Spåret består av massor av spårsegment som man får be BaseCamp att kombinera till ett spår för att få det hanterbart. I BaseCamp blir det sedan ungefär som i bilden nedan.

Efter långt och tålmodigt provande och lusläsande av dokumentationen funkar det bra för mig nu.

MVH
Hans
Skärmklipp.JPG
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Gör din rutt i Google Maps.
Dela - kopiera länken
Klistra in den här i detta program. Maps to GPX Converter
Spara eller öppna i Garmin Mapsource

Sök på YouTube "convert google maps to garmin" där finns mycket om detta
Jovisst, jag har testat det men tycker det är för bökigt. Tyre for Travel var föredömligt enkelt och finns som app till android men kostar per år vill jag minnas. Sånt gillar jag inte! Tyvärr fins det inga enkla alternativ verkar det som.
Har ingen dator med i plåtisen, bara platta och mobil.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har nån av dem Garmin driveSmart så den kopplar in sig till mobilen den är smart. I personbilen har jag den varnar tillomed för älgar och ska du skriv en adress eller liknande gör du det i mobilen så sänder den till GPS.
 
Toppen