• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp helt svart

Greger66

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027
Hej
Skulle starta upp bilen ikväll efter den stått sedan i oktober, slog igång värmen och sen provade starta kylskåpet, inte ett liv i det, har en adria sonic -15 rmd 8505 kylskåp, hittade en 25 a säkring på EBL:en men den verkar inte vara trasig men bytte för säkerhets skull, någon som har något tips, finns det fler säkringar ?

Med vänlig hälsning/Greger
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan finnas två säkringar. En för 12V värmeelementet och en för kontrollelektroniken plus tändgnistan till gasolen. Den senare bör inte vara på mer än några ampere och kan tänkas gå till andra saker också.

Hade du 230V inkopplad när du "startade upp" så kan ju 230V-säkringen också ha löst ut.

MVH
Hans
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
På mitt Thetford kylskåp var displsyen död men kylskåpet fungerade. Åtgärdades genom göra skåpet strömlöst strömlöst genom att loppla bort 12V på kylskåpet. Räckte inte med huvudsyrömrytaren.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Skulle starta upp bilen ikväll efter den stått sedan i oktober, slog igång värmen och sen provade starta kylskåpet, inte ett liv i det, har en adria sonic -15 rmd 8505 kylskåp, hittade en 25 a säkring på EBL:en men den verkar inte vara trasig men bytte för säkerhets skull, någon som har något tips, finns det fler säkringar ?

Med vänlig hälsning/Greger
Kan vara styrenheten,fick byta den efter ett år på min bil.
Är kylen helt död är detta troligt.
Svart fyrkantig box på baksidan där all el är kopplad,mät om du har spänning här.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Kan vara så enkelt som att släpkontakten i vredet på kylskåpet har oxiderat lite, vrid fram och tillbaka ett flertal ggr så kanske det hoppar igång igen. Gjorde så för en kompis som hade problem med att kylskåpet inte startade.
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej
har också typ samma fel larmar på gasolen, vill inte tända.
En reparatör sa att du har fel på elektroniken och ingen på hyllan hade de ingen.
Jag beställde en sådan hem och bytte ut men lite bättre blev det så jag har kontakt med en lirare på dometic som matar mig med information hur man ska felsöka.
Skickar med en ritning på 8505 skåpet (el-schema). fortsättning följer efter helgerna.
220 v funkar utmärkt 12 volt funkar, men misständer eller vad den gör på Gas.
PS. på magnetventilen ska det vara 1,5 volt på båda sidorna av magnet ventilen.

Min svåger har ett likadant 8505 skåp och hans slocknade helt visade sig att denna elektronik hade kortslutit rubbet ny elbox ny magnet ventil till gas samt byte kretskortet i överkant framsida kylskåp. han hade garantin kvar.
 

Bilagor

  • 9105707043.pdf
    27,6 KB · Visningar: 120

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej
har också typ samma fel larmar på gasolen, vill inte tända.
En reparatör sa att du har fel på elektroniken och ingen på hyllan hade de ingen.
Jag beställde en sådan hem och bytte ut men lite bättre blev det så jag har kontakt med en lirare på dometic som matar mig med information hur man ska felsöka.
Skickar med en ritning på 8505 skåpet (el-schema). fortsättning följer efter helgerna.
220 v funkar utmärkt 12 volt funkar, men misständer eller vad den gör på Gas.
PS. på magnetventilen ska det vara 1,5 volt på båda sidorna av magnet ventilen.

Min svåger har ett likadant 8505 skåp och hans slocknade helt visade sig att denna elektronik hade kortslutit rubbet ny elbox ny magnet ventil till gas samt byte kretskortet i överkant framsida kylskåp. han hade garantin kvar.
HEJ alla
var ett tag sedan blev en långbänk ingen ville hjälpa till.
Men till slut ringde jag Dometic supporten och pratade med den tekniker flera ggr. (fick uppge ett firmanamn för att komma in)
Vid mätnig så hade elektroniken bakom nedre ventilluckan gått sönder, monterade en ny 1074 spänn.
Ingen funktion på gas... suck
Ringde tillslut Electrolux Service / Umeå Hemteknik AB och den teknikern hade denna knappsats som sitter mellan kyl och frys.
Han hade en på hyllan som de använder till tester.
Kopplade in den slog ON och fan startade på gas igen.
Han sa då att detta kan hända om man kör kylen på max blir kondens bakom den panelen med kortis . suck igen
Han sa kör på max 3-4 pinnar och ha balkvärmen (knapp 4 på panelen) på för att slippa detta i framtiden.
2900 spänn gick den panelen på.
resevdelar kan de ta betalt för.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
När jag ordet fukt, kall metall och kortslutning. Lika med kondensering.
Då brukar det saknas isolering av något slag. Det kanske går att få dit någon isolering runt metallen. Mest sensommar problem?

Det är många som har fått byta ut elektroniken till kylskåpen.
Är elektroniken känslig för värmen bakom kylskåpet.
Det kan bli ganska varmt där.

Sen är frågan hur hög spänning tål elektroniken på 12V sidan.
Spänningen varierar om kör eller uppställd etc.
Kör man långt är spänningen ca:14,4v under en längre tid.
Det borde inte vara något problem.
Men i kombination med hög värme, kanske inte så bra eller.

Att kylskåpen trippar och behöver återstartas verkar också vara vanligt.
Orsaken kan vara många.
Det kan vara så att när huvudbrytaren för 12V stängs av i bilen när kylskåpet är på.
Då bryt spänningen tvärt. Därav behövs återstarten.
Det kan jämföras med att stänga av en stationär dator genom att dra ut kontakten
Det är bara en gissning av mig.

Ett exempel med elektronik som inte tål hög värme.
Ställdon ( 24V AC med en massa elekronik) till ventiler för fjärrvärme.
Om de sitter på tilloppet på fjärrvärmen till en värmeväxlare går de sönder relativt ofta. Om de sitter på retursidan om växlaren brukar det inte vara några problem.
Där är det inte alls lika varmt.
Inte helt olikt med värmen bakom våra kylskåp.

Det var en lång historia om kylskåp och gissningar.
Mitt kylskåp är från 1989 och fungerar fortfarande.

Åke
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Om man kör ramvärmen kontinuerligt så se upp. Råkade göra detta och det resulterade i att det gick varmgång i säkringshållaren som satt i en CBE ebl. Det blir en del ström extra också om man står utan ”snuttefilt”.

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen