• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är en liten plats skulle den varit lite bredare skulle jag ställt bilen på tvären och fått en gård innanför men det fattas någon meter, men solen kommer vid middagstid Tänkte backa ut 1 m så får jag lite mer plats framför bilen. 184 blev ledig men den är bokad annars perfekt utom att tämning av kasetttoa är mitt över gatan....
Får Besök av en gammal Finspångare idag roligt!
Grå väder hittils men solen tittar fram ibland lite typiskt Bahia solen vill gärna skina här har väl med geografin för platsen att göra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Idag fick jag besök av en granne här göteborgare vi pratade en stund trevligt.
Sen kom Lasse med snygg fru och hälsade på skönt att få prata Finspångska en stund de bor i Murcia. Kör jag neråt de trakterna så ska jag stanna till där.
Var till kina med Hasse och Åsa och åt god mat igen, handlade på hemvägen skulle ju gått till kinesen men var för trötta.
Efter vinet var jag lite dum mot skånskan, ber om ursäkt - faktiskt är det främst Skåne som kämpar för att rädda Sverige i dessa orostider!
Hasse hade ordnat med Dag och Natt att köpa toalett tabletter i Elche camping butik och fick en bit matta att lägga på gruset när jag ska meka med cykelmotorn slipper jag att tappa viktiga delar ner i gruset. Bäst att tänka efter före.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du är bara avundsjuk för att du inte själv är skåning, för så här år SKÅNINGEN ;)

Skåningen är inte som andra.

Framför allt är han vacker.

Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

Ändå - allra vackrast är han inuti.

Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltet dilemma.

- Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.


Sådan är Skåningen.


Texten är ursprungligen skriven av Fritiof Nilsson Piraten (1895-1972).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du är bara avundsjuk för att du inte själv är skåning, för så här år SKÅNINGEN ;)

Skåningen är inte som andra.

Framför allt är han vacker.

Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

Ändå - allra vackrast är han inuti.

Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltet dilemma.

- Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.


Sådan är Skåningen.


Texten är ursprungligen skriven av Fritiof Nilsson Piraten (1895-1972).
Ett av mina bästa minnen är när jag gjorde lumpen i Ljungbyhed F5
Trevligt folk och trivsamt. Skulle gärna bo där men tyvärr lite försent
Lärde mig lite skånska ord t.ex rälig,rulebår mm
Och det skånska r:et är kvar sen födseln
 
F

F.d. 22252

Guest
Men Hasse då har du helt tappat förståndet och glömt dina Västgötska rötter du talar ju inte ens riktig skånska alla förstår ju vad du säjer du har nog lärt Åsa prata också man förstår ju allt. Gick ju på lärarhögskolan i Malmö där trodde jag flera lärare skulle börja slåss de skällde obegripliga saker till varandra glömmer jag aldrig.

Ska till kinesen idag glömde ju min pall hemma de har en hoppfällbar som är lite klen men får duga medans jag är här nere. Lim glömde jag också. och djupa tallrikar. Allt finns hos kinesen det mesta går sönder. Slang måste jag köpa till avloppet så kan jag lämna kranen öppen. Lite dåligt med sol idag men inte kallt, inte särskilt kallt på nätterna räcker med värmaren på lägsta inställningen egentligen bara kylen som drar ström 120w blir inte så dyrt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Var till kinesen och köpte det jag skulle Slangen läckte lite skulle köpt 1/2" men köpte 5/8" så lite vid men med ett par lager eltejp blir det bra och ett buntband. Så bekvämt att öppna kranen så rinner allt ner i brunnen, Ska fylla vatten tanken lika enkelt bara koppla slangen och vänta tills det är fullt, får lyfta på britsen och lysa med en ficklampa mot tanken.
Måste tömma toatanken inget roligt jobb men inte långt att gå sen har jag ju fått en ny burk med tabletter.
Har klarat mej bra på det biologiska pulvret som jag fick av Hasse riktigt bra och ingen parfym kunde jag välja skulle jag haft det men det finns tydligen inte utanför sverige ingen lukt ingen parfym inget formalin!
Kom fram en man och hälsade idag tror jag vet vem det är alltid lika roligt att träffa de som läser det jag skriver.
Ringer varje kväll till pappa och berättar om läget här, han skulle gärna varit här men det är för sent i livet tyvärr.
Antecknat mej till knytkalaset i piscinan på julafton Hasse har köpt lite på ikea som passar in. avvaktar med woken på nyår blir lite mycket pengar tycker vi som är fattigpensionärer. Vi tre kan äta och dricka för hälften av vad det kostar en person på kina restaurangen.
Skulle ingå fyverkerier det finns det ju massor av nere i centrum stod vid baren och såg allt från Bahia sist, de sparar inte på krutet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Pratar inte din "gladbo" svenska? Jag hoppas alla förstår att det är skämt det handlar om och inte tar åt sej. Inte vill man bli osams med vår nästa statsminister.
Var och besökte den nyöppnade affären vid sprinter stor och fin med en jättestor charkdisk, men jag som inte kan laga till mat hade inte så mycket att hämta med färdigmat få försöka handla på mej i carrefour de har det mest ska förnya mitt knäckebröd.Nu när jag har micro kan jag ju fixa mat snabbt utan att dra iväg till en restaurang. Men det låter konstigt om micron så jag får väl skruva isär den någon dag.
En ny kostar inte så mycket men den här är gjord i norrköping kanske någon av mina elever varit med i tillverkningen. så den är gammal god kvalite.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Pratar inte din "gladbo" svenska? Jag hoppas alla förstår att det är skämt det handlar om och inte tar åt sej..
Vi har inga språkproblem oss emellan. Jag är skåning som utvandrat till Småland på äldre dar och ”gladbon” är smålänning som bott många år i Skåne. Funkar utmärkt även utan tolk.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Pratar inte din "gladbo" svenska? Jag hoppas alla förstår att det är skämt det handlar om och inte tar åt sej. Inte vill man bli osams med vår nästa statsminister.
Var och besökte den nyöppnade affären vid sprinter stor och fin med en jättestor charkdisk, men jag som inte kan laga till mat hade inte så mycket att hämta med färdigmat få försöka handla på mej i carrefour de har det mest ska förnya mitt knäckebröd.Nu när jag har micro kan jag ju fixa mat snabbt utan att dra iväg till en restaurang. Men det låter konstigt om micron så jag får väl skruva isär den någon dag.
En ny kostar inte så mycket men den här är gjord i norrköping kanske någon av mina elever varit med i tillverkningen. så den är gammal god kvalite.
Bengt. Vart jobbade du som lärare?
 
F

F.d. 22252

Guest
På andra sidan gränsen...då fann jag något som var bittrare än döden: kvinnan, hon som själv är ett nät, och har ett hjärta som är en snara, och armar som äro bojor. Den som täckes Gud kan undkomma henne, men syndaren bliver hennes fånge. Se, detta fann jag, säger Predikaren, i det jag lade det ena till det andra för att komma till huvudsumman.…
Man tror att det var konung salomo känd som världens visaste man som skrev det här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen