• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
tror du att folk börjat åka hem tidigare då ? för det verkar ju på bengtic som att det fanns en hel del platser att välja på trots allt ? jag tycker att du ska ta en sväng till portugal så ska du se att du upptäcker en hel del som inte spanien och bahia kan erbjuda ! det ena behöver inte förta det andra eller hur ?
Ja det är nog så att en del liksom vi åkt hem över julen. I år lämnade vi dock kvar husbilen på Bahia.
Vi körde via Portugal hösten 2018 och tillbringade drygt 2 veckor där. Tyckte inte det var billigare än Spanien. Vad gäller språk kanske det stämmer att de är bättre på engelska men i grunden är portugisiska hopplöst obegripligt jämfört med spanskan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte mycket ledigt här hade väl tur att en del åker och parkerar och flyger hem över julen.
Detta är ju originalet Med en trevlig stämning - numera som jag förstått de gamle har väl dött av.
Jag känner att jag mår bra här och det är viktigt, jag är ju inte så väldigt nyfiken på Portugal men var ju aldrig nere vid algarvekusten Var ju fint väder dec 2016 men tycker inte riktigt man kan jämföra med spanien, är ju ingen garvad veteran. Är väl mest det att vi åker ihop och trivs med det. Men det blir dyrt att åka runt men ska nog ta mej en bit söderut men tänker mej nog att stanna här ett tag kanske, hittills har jag kopierat resan från förra gången dag för dag och datum för datum.
Plats 176.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hej Bengt skönt att allt har gått bra för dej på vägen ner, jag såg på dej att du var nervös inför resan men att du så gärna ville ner till värmen, nu är det jag som längtar ner, men då frugan måste jobba några år till och jag har hoppat in och jobbat när dom har haft brist på personal så får vi se vad 2020 kan komma med.
Koppla av och ha de gott, ta dagen som den kommer och bara njut. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja bilen är ju inte i toppskick den fick jobba hårt hela vägen ner med hård motvind, sen är jag ju nervös att min yrsel ska komma tillbaka och den kan slå till på några minuter. Känner mej trygg på Bahia fin solnedgång ingen värme på i bilen men 22grader så jag behöver inte slå på elen, tar en kvällsöl innan sängdags är trött och ska sova ut äntligen ingen körning på ett tag.
Man ska ju ha skylt bakpå cykeln för utskjutande last satte fast en varningstriangel men har du en aning om var man ska få tag på en sån? De jag sett på vägen är ju vit och rödrandiga men på bilder har jag sett gul/vita.
Har nog bara åkt genom ett par långa tunnlar och några mindre i lyon och en på vägen idag men såna riktiga de har i österike har jag inte åkt alls. om man lägger ut kursen ner på Igo kan man simulera i högfart och då kan man se tunnlarna. Går kanske i Maps. brukar bli annan färg på vägen.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Man ska ju ha skylt bakpå cykeln för utskjutande last satte fast en varningstriangel men har du en aning om var man ska få tag på en sån? De jag sett på vägen är ju vit och rödrandiga men på bilder har jag sett gul/vita.

Verkar som man måste ha två olika skylta en för Italien och Spanien och en för övriga EU.
Här är en länk hur skylten för Spanien och Italien ser ut.
Reflexskylt för Spanien & Italien
 
F

F.d. 22252

Guest
Så då skulle jag klara mej om jag vrider på styret!
Nu ska jag ju inte köra på ett tag, Hasse ska till campingbutiken i elche och köper en skylt där.
Kanske kör med cykeln i bilen inte så svårt att ställa in betydligt lättare än att baxa upp på stället, kanske kastar stället också första gången jag använder det. vill få bort så mycket vikt bak som möjligt. Kände skillnaden bara att ändra på bobatteriet, ska försöka få in bägge bobatterierna under passagerar stolen eller möjligtvis ett under förarstolen, men jag måste ta bort sätet då. Skulle egentligen kunnat lämna passagerarsätet hemma skiftat med förarsätet som är riktigt slitet på tyget skiftar nog i alla fall de är likadana.
Man får åka bak obältad i min bil så inga problem med en passagerare.
Åsa och hasse har landat i Santa Pola trötta på att köra längre, vi blir nog kvar här till nyår solen skiner 18grader i skuggan men blåsigt. Från middagen till kvällen kan jag sitta utan för bilen i solen och lite lä bakom buskar.
Nu har man fått belöningen för resan ner känns det som sov länge och ingen brådska med något, ska duscha finns alldeles bredvid och tvättmaskin 20m bort, samma med disk och toalett. Så jag fick en bra plats av Martin!
 

Micke P

HBK Medlem (P)
Inlägg
5
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Inte mycket ledigt här hade väl tur att en del åker och parkerar och flyger hem över julen

Bengt Bahia är ett bra ställe att övervintra på och där har du mycket folk att surra med finns alltid någon att svinga en bira med och enligt rykten så är det någon som öppnat butik där Aldi låg innan flytten stämmer det är det ju nära att handla igen vem vet vi kanske dyker upp i Januari då kanske du och datanörden kan sitta och surra igen
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Härligt att ni är framme vid (del-)målet Bengtic.
Se till att ladda de mänskliga solcellerna ordentligt nu.
08.35-15.23 är soltiderna i Ljungby söndag 15/12.
6h 48min = 28% dagsljus/dygn.
Vinkeln över horisonten är bara 10°.
+3° och duggregn, mulet....
Om en vecka vänder det, äntligen!
Det är säkert mkt bättre värden och känsla hos er på Bahia.
Betr. önske-bilder så är alltid snyggt upplagda mattallrikar o god dricka,
till vettiga priser en fröjd för ögat att beskåda ;-)
Måltiderna är också viktiga vid uppladdningen av de mänskliga solcellerna.
Fortsätt njuta, skriva o fotografera!
Önskar vinter-rese-aspiranten :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen