• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
År det CO2-utsläpp man är bekymrad över så är det bränslet som skall beskattas inte bilen. En bil som inte används släpper inte ut något. Kör man på HVO100 sjunker utsläppen 80-90% men bilen beskattas för fullt CO2-utsläpp ändå.

MVH
Hans
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Husbilkampen? Kun en flokk mennesker som löper etter politikkerene og snakker for "döve örer"...!

Skal den såkalte "Husbilkampen" ha noen virkning på de såkalte "folkevalgte/myndigheter), må det brukes Franske metodere, Franskmenn, de vet hvordan "-----kampen" skal kjempes, Bravo!

Greta Thunberg er kun en gallionsfigur, som styres av miljöaktivister, uten bakkekontakt, dessverre!
Her er det flyskam, bilskam, skam for ditt og skam for datt....., OMG-skam!

Jeg gjentar ; vi (Norge/ Sverige) er ikke grunn til noen klimakrise, forskere er uenige om der er noen krise, i og med at klimaet i verden alltid har värt i konstant forandring!

Videre er värstingene i forurensningsspörsmålet, land som China, Russland, India, USA, N-Korea, m.flere östblokkland....

Her betales ingen straffeavgift på husbilen, for å forbedre miljöet, utrolig men sant!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Krister o Muskatten, min poäng är att vi får vara glada att ”Husbilskampen” natt sitt första mål, att få tala med politikerna. Att vi har en klimatkris är det ingen tvekan om, så alla får vi som Greta önskar, ta vårt ansvar!
Så bra att det inte bara är våra vanligaste regeringshatare och klimatförnekare som gör inlägg i tråden.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Så bra att det inte bara är våra vanligaste regeringshatare och klimatförnekare som gör inlägg i tråden.
Förstår att det som skrivs görs bara i syfte att provocera , men det jag inte förstår är hur ni klimathysteriker kan äga en husbil (verkar inte som ni köpt den minsta bilen heller ) och medverka i ett alldeles exellent forum där väl med allra största säkerhet allas våran hobby drivs av fossila bränslen , i mitt fall känner jag ingen skam kör på som vanligt fastän det svider mer och mer i börsen, och snälla ni dra inte in Greta i det här med klimatet hon har ingen aning om vad hon talar om , såg en intervju där hon fick frågor om klimatet tyckte faktiskt synd om henne då enda svaret var "jag får återkomma med ett svar" . Nu får vi nog snart reda på hur mycket vulkanen vid N.Zeeland släpper för skit . Mvh Bengt. PS: kom inte med standard frågan , källa på det ??? Har upptäckt från vissa håll att det är den vanligaste DS.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det får vi verkligen hoppas, det blir intressant att följa forskningen på Chalmers om klimatförnekare. Fast bäst vore förstås att dom inte hade några klimatförnekare att forska på.
Intressant att veta varför du kallar oss som vill åka husbil för klimatförnekare. Åker inte du också en fossildriven Husbil?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Intressant att veta varför du kallar oss som vill åka husbil för klimatförnekare. Åker inte du också en fossildriven Husbil?
Var har jag kallat ”oss som vill åka husbil” för klimatförnekare?
Fast du kanske menar att man måste vara klimatförnekare för att få åka husbil eftersom de går på diesel? I så fall har vi olika åsikter!
Troligen är väl husbilsåkare som folk är mest och enligt Expresssen i juni i år ser det ut så här: ”66 procent av alla svenskar är oroliga över klimatet – medan två procent inte tror att det finns någon klimatförändring alls.”
De här 2 procenten klimatförnekare är däremot rätt högljudda och debattglada. Men som sagt så många är ni trots allt inte.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta är en evig diskussion mellan miljöförnekare & miljöivrare. Vad som är sanning i debatten & inte är svårt att veta. Framtiden får visa vem som hade rätt. Fram till dess får väl var & en leva efter egen övertygelse. Den som lever (om man lever) får se.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Var har jag kallat ”oss som vill åka husbil” för klimatförnekare?
Fast du kanske menar att man måste vara klimatförnekare för att få åka husbil eftersom de går på diesel? I så fall har vi olika åsikter!
Troligen är väl husbilsåkare som folk är mest och enligt Expresssen i juni i år ser det ut så här: ”66 procent av alla svenskar är oroliga över klimatet – medan två procent inte tror att det finns någon klimatförändring alls.”
De här 2 procenten klimatförnekare är däremot rätt högljudda och debattglada. Men som sagt så många är ni trots allt inte.
Du har rätt i att jag inte till hör dessa knappt 5% miljöpartister som är rätt högljudda och debattglada. Men jag kommer att fortsätta att göra vad jag kan i kampen mot denna vansinniga beskattning av husbilar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi lever och verkar i ett land som ligger på en mycket lång halvö som vi delar med Norge.
Det gör att alla resor och transporter blir mycket långa.
Våra vägar ut i Europa går via Finland i norr eller via en bro till en ö i Danmark.
Övriga transporter och resor går via båttrafik eller flygtrafik.

Vi har ett kallt klimat större delen av året med få soltimmar. Vissa delar har snö halva året.
Vi är ett industriland.
Vi är duktiga på att ta fram innovationer inom många områden.
Och ett jordbruksland och skogsbruk och fiskeindustri.
Vi är ett resande folk ända sedan vikingarna.
M.m.
För att leva i och klara av att leva upp till detta krävs energi.
Massor av energi.

Och jag måste säga att jag är imponerad av att vi i vårt land klarar att ha så låg andel av utsläppen i världen.

För att inte skjuta oss själv i fötterna och ta dåliga beslut på grund av rädsla och ångest, anser jag att vi kan visa andra hur man kan göra i de delar av världen som har problem.

För om det brinner i norra delen av mitt hus börjar jag naturligtvis inte släcka i södra delen.

Detta är mitt sätt att se på saken.

Krister
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hur kommer det sig att du tror att man måste vara miljöpartist för att vara orolig för klimatet? Då borde ju, enl Expressen ovan, 66 procent rösta på dom. Tack o lov så har inte det inträffat.
Det där var alltså ett svar på inlägg 153 ovan.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
”Man ska ha husvagn – i alla fall enligt regeringen” | SvD

Debattartikel i Svenska Dagbladet som även kopieras in här:

Den nya fordonsbeskattningen, det så kallade bonus malus-systemet, innebär att bilar med låga utsläpp av koldioxid (låg bränsleförbrukning) får en låg årlig fordonskatt plus en bonus, medan bilar med relativt höga utsläpp straffas med en malus, beroende på hur högt det specifika utsläppet per kilometer är över en viss brytpunkt. Det här får en del konstiga effekter som man verkligen kan fundera på, inte minst ur miljösynpunkt. Det innebär bland annat att husbilar, som är relativt tunga och därmed har relativt högt specifikt utsläpp (gram per kilometer) får en extremt hög skatt, medan en elhybrid (med kort räckvidd på el) dels får en mycket låg, närmast försumbar, årlig fordonsskatt, dels en bonus på mer än 20 tusen kronor. För någon som står i valet och kvalet mellan att köpa en husbil eller husvagn så visar jag i exemplet nedan att valet faller på en husvagn, men att det paradoxalt nog kan leda till att utsläppen av koldioxid ökar. Det vill säga systemet som är tänkt att minska utsläppen premierar val som leder till ökade utsläpp.

Det nya bonus malus-systemet innebär att en Volvo XC60 Twin Engine (elhybrid med 2-liters bensinmotor) från 2020 får en bonus på drygt 21 000 kronor (engångssubvention) och en årlig fordonsskatt på 360 kronor. Att den får en bonus och så låg årlig skatt är att den beräknas släppa ut endast 54 gram per kilometer (motsvarar cirka 0,2 liter/mil i förbrukning).

En husbil med ”standardmotor” (Fiat 2.3 diesel) släpper ut 290 gram per kilometer enligt den ”körcykel” som gäller från 2020 (WLTP). Det innebär att den ”straffbeskattas” (malus) de tre första åren eftersom utsläppen överstiger 95 gram per kilometer. Den årliga fordonsskatten blir därför 24 270 kronor de tre första åren och 8 468 kronor därefter.

Enligt Volvo kan man köra upp till cirka 5 mil (cirka 3 mil i verkligheten enligt test i Ny Teknik) på el med en XC60 Twin Engine. Bensinmotorn är en 2-liters turbo som enligt nya körcykeln drar cirka 0,84 liter per mil, vilket motsvarar 190 gram koldioxid per kilometer. En semesterresa genom Sverige innebär således att den till största delen kommer att drivas av bensinmotorn. Volvo XC60 är en relativt stor och dyr bil och man kan misstänka att den används till mer än att köra korta sträckor i stan. Förmodligen utgör resor längre än 3–5 mil en betydande andel av bilens totala användning.

Uppenbart är att det blir dyrt att äga en husbil. Inte nog med att den är dyr i inköp, den är dyr att äga. Skatten måste jag betala, oavsett hur många mil jag kör den. Det betyder att givet att jag köpt en husbil så vill jag utnyttja den så mycket det bara går. Kanske väljer jag att köra med den inte bara på semestern, utan även väljer att använda den i vardagen. Det vill säga på grund av den höga fordonsskatten nyttjar jag fordonet mer än vad jag annars skulle ha gjort. Kanske säljer jag till och med min ”vanliga” bil som är betydligt bränslesnålare. Sammantaget kan det innebära att mina utsläpp ökar.


Ytterligare en effekt, som förmodligen är av större vikt, är att man väljer bort husbil till förmån för husvagn. Husvagnar saknar ju motor, vilket betyder att de inte förorsakar några utsläpp! Fordonsskatten för husvagnen blir därför 360 kronor per år (under 2 000 kilo). Jag kan nu alltså välja mellan en husbil med en årlig fordonsskatt på cirka 24 000 kronor, och en Volvo XC60 Twin Engine med en husvagn, med en total årlig fordonsskatt på 720 kronor (360+360). Väljer jag hybriden får jag dessutom en ”bonus” på cirka 21 000 kronor. Om jag finner att husvagnsalternativet är ett närmast fullgott alternativ till husbil så blir valet enkelt. Jag väljer den subventionerade Volvon framför den straffbeskattade husbilen. Förutom bonusen så sparar jag mellan 12 och 24 tusen per år om jag väljer Volvon (beroende på om jag väljer att ”ställa av” husbilen vinterhalvåret).

Hur mycket vinner nu miljön i form av minskade utsläpp av mitt val? Husbilens utsläpp är som sagt cirka 290 gram per kilometer. Hakar jag på en husvagn på Volvon så räcker inte strömmen särskilt långt, i bästa fall en mil eller två, vilket betyder att det är bensinmotorn som får göra jobbet. Kör jag på bensinmotorn och hakar på en normal husvagn får jag räkna med minst 65 procent högre bensinförbrukning, och därmed 65 procent högre utsläpp, det vill säga cirka 314 gram per kilometer. Utsläppen från husvagnsekipaget är alltså 24 gram högre per kilometer än utsläppen från husbilen. Med andra ord innebär systemet med bonus malus att fordonskombinationen med högre utsläpp, bil och husvagn, premieras framför husbilen som har lägre utsläpp. Man kan undra om ett sådant system kan sägas vara ett (kostnads)effektivt klimatpolitiskt styrmedel! Om det är utsläppen från bilar man vill komma åt, skrota då bonus malus och beskatta de faktiska utsläppen när vi använder bilen, det vill säga det fossila bränslet.

Runar Brännlund
professor i nationalekonomi, Centrum för miljö- och naturresursekonomi, Umeå Universitet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Var har jag kallat ”oss som vill åka husbil” för klimatförnekare?
Fast du kanske menar att man måste vara klimatförnekare för att få åka husbil eftersom de går på diesel? I så fall har vi olika åsikter!
Troligen är väl husbilsåkare som folk är mest och enligt Expresssen i juni i år ser det ut så här: ”66 procent av alla svenskar är oroliga över klimatet – medan två procent inte tror att det finns någon klimatförändring alls.”
De här 2 procenten klimatförnekare är däremot rätt högljudda och debattglada. Men som sagt så många är ni trots allt inte.

Du rationaliserade bort 32%, vad tyckte dom? Och hur gjordes den här undersökningen? Som man ropar i skogen får man svar, och är det några som gärna simmar med strömmen är det ju kvällstidningarna, bara det säljer upplagor!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du rationaliserade bort 32%, vad tyckte dom? Och hur gjordes den här undersökningen? Som man ropar i skogen får man svar, och är det några som gärna simmar med strömmen är det ju kvällstidningarna, bara det säljer upplagor!
Tydligen var de 32 procenten inte vare sig oroliga eller klimatforskningsförnekare. Du får höra med expressen för mer detaljer. Som du säkert förstår var det proportionerna som var de intressanta, dvs 66 % var oroliga för klimatet och 2% var klimatförnekare. När man läser inläggen här kan man lätt få för sig att det är det omvända förhållandet när det gäller husbilsåkare. Det tror jag knappast stämmer, då det torde vara ungefär som för övriga svenskar. Dvs av 15000 (?) medlemmar är det stora flertalet bekymrade över klimatutvecklingen. 2% skulle motsvara 300 personer av 15000.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men eftersom du refererar till Expressens undersökning måste du väl tycka att den är relevant? Eller kollade du först hur undersökningen gjordes? Ställdes det frågor av typen: Nu när man hör så mycket om riskerna med klimatförändringar, blir du orolig för mänsklighetens framtid då?
 
Toppen