• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mitt simkort kostar 15kr/månaden, jag är allergisk mot löpande kostnader så jag blev ju irriterad.
Det sa i alla fall Teliatjejen när jag fick det.
------------------------------------------------
Hejsan, det är Telias nya giv i jakten på vinst. De har börjat att dra 15:- från alla tidigare gratisab.
(Vet ej helt hur det ligger till med de som har gratis extra surfkort till bredband... Kolla.)

De som haft "gratis" refillkort i en evighet, som mitt gamla som de sista ca.tjugo åren har varit instoppat i sådan där nödfalls-enknapps- emergency-telefon som min gamla mor bär omkring på. Helt plötsligt så kom det ett sms,
"Från Oktober så kommer vi att dra 15:- i månadskostnad från din pott, men det blir ingen uppkopplingsavgift på samtalen, bara minutkostnad som tidigare."
Även min faster har en liknande nödtelefon med teliakort i, och är säkert omedveten om att potten minskar utan att telefonen används. (Skall fixa det åt henne snart naturligvis.)
En dålig vändning på ett ab. som kanske används någon gång i månaden. Även om det bara är 15:- så är det en kostnad som inte fanns innan och en ändring på ett avtal som är bortåt trettio år gammalt.
Fantastiskt att Telia får ändra avtalen på troligtvis hundratusentals ab. med de oskrivna orden,
"Acceptera kostnaden eller far åt h...... ."
Jag ringde till Telia naturligtvis och beklagade mig. Tösen sa att det var många som hade ringt och var upprörda. Men som sagt, betala eller försvinn, var väl svaret.

Så de som har/har haft ett gratis Telia kort i någon telefon eller larmdosa som inte visar att det kommit in SMS från Telia, kolla upp så inte potten sakta töms tills kortet behöver användas till någon Emergency ringning.
De kommer visst inte att dra något om potten är under 15:-, men å andra sidan så påpekade jag att med kanske 3:- kronor kvar i potten så är det inte mycket till ha som emergency telefon eller tracker om ägaren råkar att inte veta att potten sakta tömts..... Ja det kan ju bli besvärligt var ungefär svaret som jag fick.

Man kan undra lite vad Telia är ute efter med ändringar av alla möjliga gamla ab. på sista tiden. Går det dåligt eller vill de bara bli av med icke lönande ab. och kunder, och är det verkligen lagligt att helt plötsligt börja plocka grundpris på tidigare gratiskort.

Kolla upp. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När du fått hem grejerna... Var bussig och skriv vad du fick betala i tullavgift
Då jag för tillfället befinner mig i Grekland så betalar jag ingen tull på varor upp till 22 eller23 € när jag handlar utanför EU . .var i kontakt med posten här och de sa att det är fritt upp till den summan Nu vet jag inte om det gäller så inom hela EU .. Men det borde vara samma regler inom hela EU .. ..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Varför förstöra Brors tråd om sin renovering med en massa ovidkommande inlägg om spårsändare och annat som han inte frågat efter!
Kan möjligen webb flytta över dessa inlägg till en egen tråd, TACK!

//Tommy

Hmmmm. . Jag tror att Bror inte är omyndigförklarad Så då är det väl bäst att han skriver att han inte önskar denna "typ" av information

Sen tror jag att även om Bror har gjort en fantastisk fin och bra renovering. ... Att där finns alltid plats för en liten viktig pryl ....
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Varför förstöra Brors tråd om sin renovering med en massa ovidkommande inlägg om spårsändare och annat som han inte frågat efter!
Kan möjligen webb flytta över dessa inlägg till en egen tråd, TACK!

//Tommy
Förstår hur du tänker. Web får gärna radera mina inlägg. Jag har försökt, men inte lyckats.
Ber om ursäkt.
Skall försöka vara tyst framöver
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag tror nog att alla synpunkter är välkomna. Problemet blir bara när man vill använda söktjänsten bland forumtrådarna. Det kommer då upp fler irrelevanta trådar, än relevanta, som man måste skumma igenom i jakten på det man söker. Kanske därför en del väljer att lägga upp en ny tråd och fråga, istället för att söka svaret i redan befintliga trådar. Många trådar innehåller också onödigt många sidor p g a detta att de fladdrar iväg långt från ursprungsämnet.
Någon kanske har en bra patentlösning på detta lilla dilemma?!
Tack för ordet och trevlig helg!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
  • Många trådar innehåller också onödigt många sidor p g a detta att de fladdrar iväg långt från ursprungsämnet.
    Någon kanske har en bra patentlösning på detta lilla dilemma?!

    Varför inte göra som en del förslår, piska upp avvikarna och styr forumet med järnhand. Skam den som avviker en tum från den inslagna vägen.

    Eller om man ska vara allvarligt och inte driva med folk. Varför inte trådskaparna begära själva om man vill något ska ändras? Då kan ju moderatorerna agera. Att godtyckligt radera inlägg, stänga trådar eller rent av radera trådar utan att trådskaparen är inblandad måste vara det sämsta sättet.

    Jag tror Bror i denna tråd är fullt kapabel att ryta till om han skulle vilja.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024


  • Varför inte göra som en del förslår, piska upp avvikarna och styr forumet med järnhand. Skam den som avviker en tum från den inslagna vägen.

    Eller om man ska vara allvarligt och inte driva med folk. Varför inte trådskaparna begära själva om man vill något ska ändras? Då kan ju moderatorerna agera. Att godtyckligt radera inlägg, stänga trådar eller rent av radera trådar utan att trådskaparen är inblandad måste vara det sämsta sättet.

    Jag tror Bror i denna tråd är fullt kapabel att ryta till om han skulle vilja.

Nu avviker du från ämnet :swoon::twitcy:;)

Sorry men jag kunde inte låta bli :oops:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej Annar,
samlar på mig bilder, städar och röjer så det kommer snart.
Sägas kan att jag nog haft en riktig tur då bilen bara fått någon skavank utvändigt, liten repa högt upp på alkoven som också spräckt lilla fönstret. ser ut att kunna vara från någon gren.
Invändigt däremot var det nersölad och fullt med stöldgods som inte polisen ens ville befatta sig med utan vi lastade in allt in i LF:s skadeinspektörs bil som skulle se till att det hamnade hos polisen. Medicinska grejer, headset, underliga verktyg mm. Man har nog inte alls bott i bilen utan använt den som lagerlokal inget toabesök t:ex. Däremot var allt av värde i bilen borta typ köksutrustning, bäddset, handdukar toagrejer nycklar mm.
Återkommer med några bilder mm
Hälsningar BrorIMG_2186.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ja det gör hon, vi får ersättning för rekond och den gör vi själva och passar på att byta ut dynor och klädsel. Man har också repat till väggen vid dörren så vi kanske målar om då nästan allt är ute.
Bilen har nog inte använts till boende utan som lager för stöldgods som det fanns gott om, läkarutrustning, förstärkare, headset kartongvis mm. Ingen har använt t:ex toa. Dock stulit det mesta typ bestick, bäddset, badhanddukar toautrustning men ratat tandborstarna,porslin kastruller lite bra att ha elgrejer verktyg..... kläder mm
Kommer bilder mm längre fram.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ja mina vänner....Länsförsäkringar som är mitt försäkringsbolag har i princip överträffat mina bästa förhoppningar. Hade ju kontakt med skadeinspektören i samband med att Roger tog hand om bilen tills jag kom hem från vår semester utomlands. Första besiktningen var hos just Roger på hans arbetsplats i Kallhäll. Vi dividerade lite om bilens verkliga värde kontra skadorna som fanns på bilen. Överkomliga skador om dock ganska dyra. Man hade haft sönder gardinen i fönstret som visade sig svårt att hitta förresten och dyr, rutan i alkoven som fått en ful spricka och som också inte finns längre och kräver ändringar i karossen. Inget egentligt problem heller. Ny ruta kommer komplett och anpassas till bilen. Merparten av delar som behövs finns på "hyllan". Ny klädsel kommer också då vi hittade både vitt pulver och två nålar nedstuckna i ena sittdynan,
Mycket nöjd med Länsförsäkringars skadevärdering och kontakten med deras super inspektör. Nu går livet vidare och bilen lagas av den som kan bilen bäst...mig själv.
Kommer nu att jobba för någon form av golvvärme och har tittat på riktigt tunn folie som läggs under en matta. Hade ju egentligen tyckt att vattenburen värme i golvet varit bättre men det innebär en ruskig massa jobb. Fräsa spår i befintlig golvskiva, dra nya rör mm mm.
Inser att en husbil gammal som ny kan användas till det den är avsedd för även om man måste ändra lite eller bygga om, isoleringen i vår bil är toppen men golvet kallt. Ändringar där för att kunna åka husbil även när det är lite kallare.
Kommer inte att göra så mycket mera före julhelgerna men har redan gjort en del väsentligt, bytt tändningslås, städat ur bilen bytt dörrlås och centrallåsenheten, kodat ihop tändningsnyckel med nycklarna till dörrarna och kan nu använda enbart en nyckel...
Blev också nya däck på bakaxeln men behöver nu vinterhjul 215/70-15 och har en omgång på gång, får se hur det går med det. Har förstått att ägare av sådana typer av hjul lätt överskattar värdet framför allt med tanke på slitage och ålder. Någon ville faktiskt sälja typ hockypuckar för dyra pengar.....äldre vinterdäck än fem år är inget för mig då blir det nytt.
Återkommer..
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
946E0070-C28F-4F05-823A-B27E91E70DB6.jpeg Detta är vad jag kommer att använda. Enkelt att lägga hyggligt pris. Nackdelen är att värmen bara fungerar vid elkoppling. Kikat lite på vattenburen värme ved de smalaste rören men det är ruskigt mycket jobb. Velar lite här faktiskt. Priset blir i stort detsamma så mysfaktorn med varma golv får nog bestämma.
 
Toppen