• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Vägarbete på E4 mellan Värnamo och Ljungby.
Följ aktuell skyltning och alla andra som åker söderut så går det säkert bra.
Men titta inte för mycket på alla dina skärmar o plattor,
för då kanske du missar "verkligheten"
Lycka till från Ljungby! . :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu har vi ätit den berömda snitzeln mätta och belåtna men också trötta av för lite sömn de senaste dagarna. Morgondagens etapp är tänkt att gå till camping mertel i luxemburg ungefär samma dagsettapp som idag 34 mil.
Ska finnas både billig diesel i Wasserbillig och restaurang där.
Sen hastar vi vidare mot Frankrike.
Har haft ett jobbigt ljud som låtit som slutväxeln är på väg att ge upp. Motvind har gjort att man inte kommit upp i 90 på fullgas.
Tankade tysk diesel står att den innehåller 7% vegetabiliska oljor men efter 1mil var det skillnad fick lite ont i högerfoten för jag fick lätta ordentligt på gaspedalen och inga problem med farten och värsta oljudet verkar ha kommit från motorn så det försvann nästan helt efter1 mil.
Priset vid motorväg ungefär samma som hemma men det är en helt annan produkt. och ändå tankade jag den billigaste inte den som ger mer effekt den är mycket dyrare.
Slog i en liter motorolja igår, har inte fyllt på sen jag bytte olja i somras och det var inte riktigt fullt då. Kanske den blivit lite utspädd av kallt väder och korta körningar och det bränts upp när motorn går i normaltemp.
Men nu är det fullt på oljestickan igen, ska köpa lite bättre olja i fortsättningen köpte ju delsyntet och misstänker att den tunnar ut lite på långkörningar. Enda gången tidigare som den tagit olja plötsligt har ju varit vid hög fart men den fick ju jobba hårt, det som händer är att oljan via vevhusventilationen letar sej in i motorn och förbränns.
Har legat mellan 80-90km hela tiden ofta bakom en lastbil och det tänker jag fortsätta med, är ju pensionär och ingen brådska. Den enda gången man ser någon ha bråttom är ju på vägen knappast en hantverkare som jobbar på timmar.
Svårt att köra in 5 minuter men prata bort en kvart går oftast bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min bil är lite osäker när det blåser och det är ju svårt att hålla hastighet uppför. Så jag har valt betalvägar har tänkt stanna på en ställplats 42mil tripp. Lite långt men ska inte vara några problem med vägen kommer på stora vägen ganska direkt och vid målet är det enkelt en gratis parkering och restaurang i närheten om den är öppen. Knappast någon stau. Dagen efter lite kortare till Avignon varit där 2 ggr tidigare och då blir det lite varmare sen borde solen och palmerna dyka upp och livet kännas lättare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Idag har jag kört 42 mil till Chalon-sur-Saône ca 8mil söder om Ture tack vare betalvägen.
lite småkyligt bara 6 grader men det blåser och är fuktigt så det känns värre.
20grader inne står bara på gas, Skulle äta på en restaurang 100m bort som enligt google maps skulle vara öppen men det var bara vinförsäljningen som var öppen restaurangen var stängd eftersom det ju var måndag?? DuPontare!
Hade lite spaggetisnäckor och burkskinka som gick utmärkt att äta, hade ingen lust att gå iväg och äta även om det inte var så långt.
T.om dunjackan kändes lite kall ikväll.
I morgon hoppas jag på bättre väder när man börjar närma sig medelhavskusten Stannar på camping Bagatelle på en ö i avignon behäver duscha går ju att göra i bilen men skönt med gott om varm vatten hoppas att restaurangen är öppen sån verkar man inte kunna veta. Funderar på att köpa lite färdigmat och värma i micron annars, blir billigare och man känner sej ganska trött på kvällarna efter så jobbiga körningar som det varit. Skönt att det är ljust betydligt längre tid än hemma till framåt kl 17. Körde 10,15 -16,30 idag med lite pauser.
Köpte dålig diesel i luxemburg inte så mycket bättre an den svenska förutom priset 1,11 Eu. Fyllde på 30liter vid motorvägen med extra stark diesel 1,66 E så mycket dyrare men det märktes skillnad även om det var blandat fifty fifty slapp växla till 4 uppför backarna och en mer avkopplad körning ca 85km.
Dagen efter i morgon räknar jag med att passera gränsen till spanien och se en massa palmer och sol och betydligt varmare.
Den här transportsträckan ner känns verkligen jobbig men det är ett måste, tanken med att köra den östra vägen mot Portugal var just det att komma ner till värmen så fort som möjligt. Kommer inte ha så bråttom sen, finns det plats på Bahia så blir jag nog där några dagar möjligen stannar ett par dagar någon annanstans innan. Behöver vila upp mej och inte ha någon kördag äta något gott planera och läsa lite.
Jag och ture ska nog sammanstråla någonstans efter gränsen mot spanien. Där blir det lite enklare att hitta någonstans att stanna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är inte skrivandet som är jobbigt det är körandet, påminner inte så lite om Bubbla -58 där man ständigt får vara beredd på att vinden kastar en ur kurs. Om det inte regnar och blåser går det bättre. Hade jag inte cykeln packning och vatten som förstör tyngdpunkten så skulle det gå lättare så en baktung gammal folka med framhjulsdrift är ganska likt. Men det är så här den är och svårt att göra något åt bara köra långsamt.
Jag brukar må sämre vid fullmåne sover sämre också. Trodde det var skrock men nu när man har klockor som visar så stämmer det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen