• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Det är först när en skada händer som man vet om man har ett bra försäkringsbolag eller inte?
Ja, helst ska ju ingen skada hända, men om / när den händer....

Jag har alla mina försäkringar i Folksam, 2 bilar, 1 husbil, hemförsäkring och villaförsäkring.
Husbilen lite dyrare än andra bolag, villaförsäkringen billigare än andra bolag så tror det i slutändan blir hugget som stucket, då det är rabatt på varje enskilda försäkring som mängdrabatt.
Har utnyttjat assistansen med bärgning en gång i Kroatien där Folksam skötte det snabbt och snyggt.
Har just nu en megastor skada där hela taket byts ut hemma på grund av brand / sotskada på vinden. Även här sköter Folksam det exemplariskt med både lösöre och byggnadsdelen.
Även några andra skadeärenden inom familjen har dom skött snyggt.

Vill inte tänka på hur det hade gått med vinden / taket om jag hade fått bråka med ett försäkringsbolag och ägna massa energi åt det, det var illa nog att jag var ca 3-5 minuter från att bli hemlös. Dessutom hände detta när vi var på semester i Kroatien där Folksam lugnade mig via telefon och sa att jag skulle fortsätta min semester och dom tar hand om det hela. DET är ett mervärde som inte kan mätas i pengar.

Självklart har olika familjer olika ekonomi och möjligheter men i mitt fall väljer jag att ha allt samlat i Folksam då dom har varit oerhört smidiga att ha att göra med så jag tycker definitivt det är värt de där extra kronorna som husbilen kostar mer än i andra bolag.

Må vi alla vara skadefria, friska och njuta av friheten och mervärdet våra husbilar ger oss.

Passar på att önska er alla en God Jul
MVH
Nevisen
 
S

Sören-6830

Guest
"
Det är först när en skada händer som man vet om man har ett bra försäkringsbolag eller inte?
...............................
Självklart har olika familjer olika ekonomi och möjligheter men i mitt fall väljer jag att ha allt samlat i Folksam då dom har varit oerhört smidiga att ha att göra med så jag tycker definitivt det är värt de där extra kronorna som husbilen kostar mer än i andra bolag."
Stämmer med mina tidigare beskrivna upplevelser, Folksam har varit mycket bra att ha att göra med. Totala premien för våra försäkringar fullt konkurrenskraftiga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Desto fler som ställer av ofta, desto fler bolag kommer att skapa sådana försäkringar.
Tror jag.

Har haft sådana försäkringar på mina mc i 15år nu.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mycket snack om kostnaden för premien här, en annan intressant faktor är väl erfarenheter per bolag om hur en skada/försäkringsärende hanteras?

Du kan nog hitta dåligt handlaggda ärende hos alla försäkringsbolag.... Och då vill du säkert inte ha med något försäkringsbolag att göra med.... Och sen återstår ju bara vilken försäkringsbolag är billigast :wub::twitcy:
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Till Tre kronor Försäkring AB, Swedbank och Sparbankernas bolag betalar jag 432 kr. varje månad vare sig den är avställd eller ej.
Ja, inte har jag lust att betala 400sek+/mån för avställd bil, min kostar 33/mån hos LF. Jag får inte bo i den och det är inte heller intressant för oss i nuläget. Men riskerna för bolaget är ju små när den står parkerad i ett garage som också är försäkrat hos LF till skillnad mot när jag är ute och vimsar runt i trafiken.
MC'n har jag också påställd hela året men den har ju i princip ingen vägskatt så det är en helt annan sak.
Många av oss har olika erfarenheter av olika bolag precis som vi har om andra företag. I vårt fall har vi varit kunder hos LF i många år och alltid fått en bra behandling när det gällt såväl skador som specialförsäkringar och därför har vi även HB där. Hur det blir i framtiden om man vill ställa av och samtidig bo, det får vi väl se när den dagen kommer.
Hälsningar Peter
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Ja, inte har jag lust att betala 400sek+/mån för avställd bil, min kostar 33/mån hos LF. Jag får inte bo i den och det är inte heller intressant för oss i nuläget. Men riskerna för bolaget är ju små när den står parkerad i ett garage som också är försäkrat hos LF till skillnad mot när jag är ute och vimsar runt i trafiken.
älsningar Peter
Du skrev aldrig vad Du betalar för avgift när bilen är påställd?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Du skrev aldrig vad Du betalar för avgift när bilen är påställd?

Försäkringen kostar 4357:- per år med 950:- avdraget för samlingsrabatt och skatten är 5642:- så visst lönar det sig att ställa av när bilen inte används. Det är ju dessutom dagsdebitering av skatten för detta fordon.
Och något dåligt samvete som vissa tycks ha har definitivt inte jag, det som jag avstår att betala för är ju vägtrafikskatt och trafikförsäkring.
Har också kollat med LF lokalt här och dom har ingen hantering för att hålla koll på avställning/ påställning utan förlitar sig helt på fordonsregistret. Enligt den jag pratade med så medger dom inte ens trafikförsäkring för ett avställt fordon.

Hälsningar / Peter
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Som Norsk innvandrer, trodde jeg at Svensk var bäst!
Av loyalitetshensyn, skal man stöde opp Svensk industri, det skylder jeg samfunnet, for at jeg får fortsatt lov å bo i dette flotte landet!
Kabria er ikke bare for oss lykkelige Kabe.
Så ”gillar” jeg den Svenske humor, OMG!
 
Toppen