• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teltonika router RUT950 m.fl

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Jag söker användare som har Telenor surfkort tillsammans med Teltonika RUT950 (alt RUT240) med yttre antenn osv. Vilka datahastigheter brukar ni få med denna kombo? Just dessa 4G-routers från Teltonika skall ju vara stabila och bra men även om jag står helt nära en Telenor telemast och har 60-70MBit/s på mobilen så levererar routern aldrig mer än upp till 10-12MBit/s. Nåt som känns igen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kör du WiFi från routern så är ju frågan hur snabb WiFi du har i datorn, eller vad du nu har i den änden. "Strypningen" behöver inte vara i mobilnätet, det kan ju vara i nätet från routern till datorn också.

MVH
Hans
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Hej Hans. Jag har testat med kabel. Fast så långsamt WiFi som ner mot 10-15MBit/s finns väl knappast sedan minst 10 år tillbaka...
Jag skulle uppskatta om någon ta ett par skärmdumpar på mobilinställningar och status i sin router. Speciellt RSRP, RSRQ och SINR-värdena är intressanta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det vanskelige med 2.4 MHz båndet er at både router og engeter forøvrig fortsatt støtter B varianten som makser ut på 11 Mbps og faller tilbake til dette om det er forstyrrelser. Om det finnes 2 aktive routere på samme frekvens og nesten like stor feltstyrke så er tilbakefall til lavere hastighet regelen. N - G - B moduleringer med stadig mindre båndbredde. G makser på 56 Mbps, N er noe spesiell da den har flere maks verdier som kan være støttet via MIMO de andre er alltid single band.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe annet som kan lage problemer er om routeren hopper mellom 4G og 3G, dette kan hindres ved å tvinge den til å velge LTE om signal finnes.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Börja med att kolla hur mycket du får ut med bara telefonen. Gå in på Bredbandskollen & starta en mätning. Det finns ingen leverantör som lovar att man får ut t.ex 100Gb utan bara upp till detta. Mitt abonnemang hos Telenor är 250Gb jag gjorde precis nu en mätning. Resultatet blev : uppladdning 12.10Mbt/sek, nerladdning 33,88Mbt/sek & svarstiden 24.95ms. Huruvida detta resultat rimmar med 250Gb vet jag inte, det blir till att ringa Telenor & ta itu med detta så fort dom öppnar.
 
Senast ändrad:

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag söker användare som har Telenor surfkort tillsammans med Teltonika RUT950 (alt RUT240) med yttre antenn osv. Vilka datahastigheter brukar ni få med denna kombo? Just dessa 4G-routers från Teltonika skall ju vara stabila och bra men även om jag står helt nära en Telenor telemast och har 60-70MBit/s på mobilen så levererar routern aldrig mer än upp till 10-12MBit/s. Nåt som känns igen?
Hej, jag har en RUT955 och jag använder inte de externa antenner som följde med, eftersom de fasta som jag köpte extra är lika bra. Får samma eller bättre med RUT955 jämfört med min iPhone8.
 

Bilagor

  • 8B4D9EE4-2AC1-4DDB-8823-B192CB4A0EFB.jpeg
    8B4D9EE4-2AC1-4DDB-8823-B192CB4A0EFB.jpeg
    104,7 KB · Visningar: 34
  • 7C1E37E5-17EC-4872-BF94-1B61FB2AEE62.jpeg
    7C1E37E5-17EC-4872-BF94-1B61FB2AEE62.jpeg
    234,7 KB · Visningar: 31

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Med antenn med Telias abonemang i telenords router
 

Bilagor

  • 3605A81A-10F3-4EC9-A0D4-91F33ADA6724.jpeg
    3605A81A-10F3-4EC9-A0D4-91F33ADA6724.jpeg
    184,8 KB · Visningar: 26

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Här kommer lite feedback och tekniksnack:
Håller just på med tester och det visar sig att det är WiFi-delen (2,4GHz) i routern som stör ut 4G-mottagningen och sänker ner SINR-värdet (signal/brusförhållande mm) till värden som är helt urusla.
I mitt fall har jag (Telenor) en 4G-sändare på LTE B20 (800 MHz), och med WiFi igång i routern får jag runt 1,5-2,5MBit/s, och då även fast jag kör via kabel...
Så snart jag stänger av WiFi i routern sticker hastigheten upp till runt 23-25MBit/s, precis som det skall vara... Samtidigt stiger SINR-värdet till acceptabla värden osv.
Problemet uppstår även när jag använder extern antenn med kabel monterad en bit ifrån routern, så störningen/inteferensen uppstår tydligen internt i routern.
Det här var inte bra Teltonika... andra routers verkar ju klara detta betydligt bättre, men RUT950 m.fl Teltonikaprodukter är ju en "industrirouter" som skall vara bättre, inte sämre, än vanliga konsumentprodukter..
Möjligen är det så att andra LTE-band inte påverkas lika mycket, men man tycker ju att närliggande 2100 och 2600 MHz borde störas lättare från WiFi-delen än 800MHz men jag kan inte testa detta just där jag befinner mig nu.
Dock kan jag konstatera att 3G fungerar bättre och ger runt 15MBit/s även när WiFi-radion är igång, men det är ju LTE/4G man vill ha...
Kommentarer välkomnas, gärna på teknisk nivå...
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Mycket intressant läsning som kanske kan förklara mina extremt dåliga hastigheter på min Dovado Tiny AC nere i Frankrike i somras. Kanske samma sak med den routern ? Skall testa detta hemma iväll då även jag har en Telenor mast väldigt nära och får mycket bättre värden via telefonen jmf. med via routern.
Hade precis tänkt att beställa en Teltonika då allt verkar väldigt bra i specen.
Hur är det med Teltonikan, har den både 2.4 och 5 GHz WiFi ? Det har jag i min Dovado och skall testa att stänga av och se hur det blir.
 

olaholm

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
14352
Medlemskap
2025
Jag använder Teltonika 240 (en enklare variant som är 4 år gammal) med Telia abonnemang och upplever att den är 2-5 ggr långsammare än min telefon (Samsung S10)
Kommer som max upp till 20-25 Mbit i routern (med de antenner som sätts direkt på routern)

I övrigt fungerar routern bra.

Mer teknisk info kan man hitta på Induos site, bla detta : Varför router är långsammare än smartphone -Fem steg för max hastighet
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Använder RUT240 med Teltonika 003R-00253 Mobile/GNSS/WiFi Roof SMA Antenna. Visserligen befinner jag mig i Huelva men testar jag med Bredbandskollen mot server i Malmö blir det runt 10MB/s över WiFi.
 

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Hallå

Jag har en Teltonika 950 sedan ca 2 år! Den funkar klockrent och har bara stått och tuffat sedan dess.
Jag startar om den ibland, mest för att jag själv tror det behövs, men skulle nog tuffat på ändå.
Det sitter ett datakort från telenor i och jag har fri surf. Brukar ligga på runt 300gb i månaden, mest filmer och Netflix(högupplöst)

Mäter jag med mobilen(SamsungA8) 40-44mbit
Och mäter jag wifi på datorn 22/mbit
Och mobilen wifi 13-16 mbit
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Mera feedback: Visst kommer normalt telefonen att prestera bättre gastigheter på 4G-nätet än routern, pga betydligt högre processorkapacitet osv. Men en faktor 7 till 1... knappast.
Jag hade 65-70MBit/s vid ögonkontakt med sändaren, kanske 300m avstånd, routern orkade upp i runt 10MBit/s, det är nåt som inte stämmer då...
Nu har jag testat med och utan WiFi under dagen, ibland dyker det ner mot 5MBit/s även utan WiFi och ibland ökar det även med WiFi igång till samma hastighet, men trenden är ändå tydlig, bättre hastighet och bättre SINR-värde utan WiFi.
Jag tolkar det som att belastningen är hög och varierande, enligt Telenor är det oftast flera tusen uppkopplingar mot den aktuella basstationen.
Ni som har Teltonika, logga gärna in på routerns IP, klicka uppe till vänster på Status och på Network, där kan man läsa av alla parametrar, signalstyrka, SINR mm
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Börja med att kolla hur mycket du får ut med bara telefonen. Gå in på Bredbandskollen & starta en mätning. Det finns ingen leverantör som lovar att man får ut t.ex 100Gb utan bara upp till detta. Mitt abonnemang hos Telenor är 250Gb jag gjorde precis nu en mätning. Resultatet blev : uppladdning 12.10Mbt/sek, nerladdning 33,88Mbt/sek & svarstiden 24.95ms. Huruvida detta resultat rimmar med 250Gb vet jag inte, det blir till att ringa Telenor & ta itu med detta så fort dom öppnar.

Hej. Telefonen presterar helt normalt alltid bättre än en router, men inte med så stor skillnad som jag upplevt. När du skriver att du har 250GB max surfmängd så påverkar detta inte upp och nerladdningshastighet, bara hur mycket du kan surfa under en månad osv.
Hastigheter runt 30Mbit/s ner och 12Mbit/s upp är helt acceptabla värden i routern.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Jag använder Teltonika 240 (en enklare variant som är 4 år gammal) med Telia abonnemang och upplever att den är 2-5 ggr långsammare än min telefon (Samsung S10)
Kommer som max upp till 20-25 Mbit i routern (med de antenner som sätts direkt på routern)

I övrigt fungerar routern bra.

Mer teknisk info kan man hitta på Induos site, bla detta : Varför router är långsammare än smartphone -Fem steg för max hastighet

Visst, kommer man bara upp runt 20-25Mbit/s på routern så är det ju bra, men inte när det ligger och skvalpar runt 1-2Mbit/s...
Att telefonen är snabbare än en router är väl känt osv, men i mitt fall så verkar det ju som att WiFi-delen stör ut LTE/4G.
Testerna fortsätter...
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Visst, kommer man bara upp runt 20-25Mbit/s på routern så är det ju bra, men inte när det ligger och skvalpar runt 1-2Mbit/s...
Att telefonen är snabbare än en router är väl känt osv, men i mitt fall så verkar det ju som att WiFi-delen stör ut LTE/4G.
Testerna fortsätter...
Så här får jag På 3G)
Signal strength -87 dBm
RSCP -87 dBm
Ec/Io -2 dBm
Operator Telenor SE
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att 2.4GHz WLAN skulle störa 800MHz 4G tyder på väldigt dålig intern skärmning mellan radiodelarna i routern.

Skall bli intressant att se vad du kommer fram till i fortsättningen.

Med min Dovado kopplad till ett Huawei E3276 och -51dBm LTE (100%) så får jag ca 23Mbit/s ner och 20MBit/s upp (Bredbandskollen). Telia-SIM och dator kopplad till modemet med 2.4GHz WLAN.

MVH
Hans
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Så här får jag På 3G)
Signal strength -87 dBm
RSCP -87 dBm
Ec/Io -2 dBm
Operator Telenor SE

På 3G gäller lite andra parametrar, det är väldigt annorlunda mot LTE/4G. I mitt fall så får jag också bra värden och hastigheter på 3G, även via WiFi, men det är ju inte riktigt lösningen eller svaret på problemen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej. Telefonen presterar helt normalt alltid bättre än en router, men inte med så stor skillnad som jag upplevt. När du skriver att du har 250GB max surfmängd så påverkar detta inte upp och nerladdningshastighet, bara hur mycket du kan surfa under en månad osv.
Hastigheter runt 30Mbit/s ner och 12Mbit/s upp är helt acceptabla värden i routern.

Hej
Jag rörde nog ihop det här en aning:). Så här skall det vara: Jag har 250Mbit/s på bredbandet i maxhastighet & jag har gjort 2 nya mätningar, bara med telefon & med telefon via routern.
  • Telefon. Ned 33,88Mbits/s, Upp 12,10Mbits/s, Svarstid 29,45s
  • Telefon+router Ned 65,67Mbits/s, Upp 76,66Mbits/s, Svarstid 8,31s
Jag har huruvida detta är bra eller dåligt har jag svårt att avgöra, men det är ju stor skillnad mot maxhastigheten 250Mbits/s. Kanske någon som vet?
 
Toppen