• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
jag gillar iden men man miisar alla upplevelser utmed vägen men är ett lugnt sätt att färdas på och kanske billigare med ! flygbilj kan man ju få för mellan 500-1500 kr tågen är billiga ! vi åkte tåget från concecau till lagos och tillbaka kostade 10 euro ! det kostar det nästan att ta bussen till stan hemma !
 
F

F.d. 22252

Guest
För mej är det mycket med tryggheten i att bo ombonat i en miljö man trivs i och delvis skapat själv, bland det värsta jag vet är att komma till ett grekiskt hotell med usla små sängar inga mattor klinkers på kalla golv och tveksamma sängkläder.
Man har ju hemmet med sej, tror det är det som gör att många kan bo ganska trångt i ett halvår.
När man säjer att man ska vara bortrest länge i en husbil utomlands tycker många att det är ganska vågat att resa runt med tåg som äldre person låter för mej ännu mera vågat med bara en väska med sej. Bor man på Bahia camping så känner man sej ganska trygg mycket svenskar och personal som hjälper till.
Skulle jag bo på hotell eller hyra lägenhet så skulle det vara på kanarieöarna för då skulle jag ha lagom varmt även på nätterna, iberiska halvön har ju kalla nätter vintertid kl 6 börjar det bli dags att dra på värmen till 9 på fm det brukar ju vara som kallast kl 5-6.
Men så är det ju ofta hemma på sommaren också.
Idag som jag skulle göra så mycket har jag inte fått mycket gjort. Mådde lite dåligt och inte sovit bra men det brukar vara så jämt när jag ska resa bort men bara att bita ihop.
Egentligen handlar det mest om att bära ut allt som ska med till bilen, eftersom jag är ensam finns det gott om plats för det mesta som behövs man måste ju vara beredd på ganska skiftande väder.
Nu är det -7 i bilen med täcket uppe 9,4gr men bara 600w. Med 1000w blir det en skillnad på ca:20grader mellan inne och ute, och är det plusgrader räcker det.
Men gasolkaminen ska ju ge upp till 3,5kw så det bör räcka till för riktigt kallt väder, normalt kan man ju klara värmen utan fläkt utan bara som punktvärme blir ju tyst och regleringen blir mycket bättre än om man har elen på med en termostat som har stor hysteres, drar ju kallt en stund då.
Lagom till avresan blir det plusgrader och regn men regnat har det gjort varje gång jag åkt ner ibland mer eller mindre långt ner i frankrike första gången blev det inte fint förrän i santa pola.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bär ut lite då och då men har inte mått riktigt bra har besökt min far, han ringde vid 3tiden inatt men var inte talbar.
Köpte en laddare igår på mekonomen samma som de andra två laddar inte testade idag med en laddare med tempmätare och spänningmätare och den fungerade växlade fram och tillbaka och bara den fungerar. Drygt 14 v när motorn går och 13,5 när jag stängde av helt normalt.
Hade ju problem tidigare med att spänningen inte var stabil men nu är den det, gick ju igenom gjordpunkterna för ett år sen i spanien och nu är det en ny jord kabel direkt från batteriet till motorfästet.
Köpte buntband som fungerar på mekonomen så nu sitter omvandlaren 12-150w 230v på plats hade tänkt att koppla in elfilten där kortvarigt men när jag testade inne så hade den slutat fungera bara av att ligga i en garderob, men sängvärmaren fungerar så den kommer jag att ta med så kan man värma upp sängen en stund innan man lägger sej. Drar nog en 10A och det har man nog råd med när solen skiner på dagarna.
Just nu känns det mesta jobbigt men när jag kommer iväg blir det bättre. Bara bita ihop och fullfölja det man bestämt annars blir man sittandes här hela vintern medan livet rinner förbi.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vid 99år får man ta en dag i taget, har dåligt samvete för att jag åker iväg men börjar bli gammal själv, inte mycket jag kan göra och sköterskorna säjer bara när jag frågar 99år.
Men senast idag så skulle han be ett barnbarn ta med honom upp till norrland när han hälsar på i jul.
Hoppet är det sista som överger människan står det skrivet.

Har gjort lite service på cykeln bytte bensinslang och filter, lyckades baxa upp den på cykelstället det är gjort för två cyklar och 50kg den här väger kanske 30kg så det är ok. Satte spännband runt hjulen och stället sen finns det ett stag i aluminium som jag satt runt ramen.
Kopplade på gasen och provade att tända spisen bägge lågorna fungerade perfekt förra året var det bara en?
Kaminen startade och gick bättre än tidigare kanske beror på den spanska flaskan och regulatorn.
I morgon ska jag fylla på vatten och plocka ut all elektronik drönare med laddare och sändare dator 2 surfplattor och telefon läsplatta alla mediciner. Ska se om jag orkar bädda i ordning allt ikväll. Körde diskmaskinen en sista gång med det som jag hade liggande i bilen. Betalade räkningar har plockat fram alla papper sen blir det alla toalettsaker. Fylla på med toalettpapper LIDLs 2 skickts fungerar bra kanske skulle lite starkare papper fungera också. Lidls verkar lösa upp sej bra.
Värsta jobbet blir att sortera ut verktyg som ska med allt sånt.
När jag var gift var det mycket lättare då delade man på jobbet behövde aldrig fundera på kläder och mat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Affe!
Nu är det Resfeber som gäller och allt det där sista som måste bli gjort.
Bara att bära ut det sista ordnar med alla bra att ha mediciner.
Verktyg och stolar och sånt blir jobbigt så lite plats och man måste huka i luckan, får ta ner en stol att sitta på. Sen massor att bära in i källaren får inte glömma stänga av elementen och vattnet osv.
Borde gjort en checklista.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen