• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressor för däck mm

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag blev den klar. En grej jag gått länge och grubblat på hur man skulle kunna lösa.
Har slängt ur reservhjulet och istället kompletterat med en 12v kompressor.
Dessa är ju ganska lågt flöde på och duger därmed inte till annat än att pumpa däck.
Jag skulle ha större användning för den om man kunde koppla på en blåspistol (för tex rensning av avlopp mm).
Man skulle ha haft en tank på....
Städade ur garaget härom veckan och stod plötsligt med 9st 2kg släckare...
Blåste ur en idag (till barnens förtjusning) och byggde om till tryckluftstank.
Det blev kanonbra!590E1D1C-8F6C-4517-8C74-C15AA885CEE2.jpeg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kul grej! Har du byggt den av standardkomponenter och i så fall vilka? Kjell
Ja. Kompressorn tror jag kommer från Jula (för 15-20år sedan).
En smal 2kg brandsläckare med ståltub.
Tog bort handtaget, ventilen, dykröret och munstycket från släckaren.
Anslutningen för munstycket var standardgäng så där satte jag ett tryckluftsuttag.
Säkerhetsventilen och tryckmätaren sitter kvar.
Sedan silverlödde jag ett 1/4” kopparrör på hålet där ventilen satt och drog fram till kompressorn.
Kompressorns fästplåt (med gummifötterna demonterade) svetsades fast mot tanken.
Sedan kapade jag till 4st vinkeljärn och svetsade fast i botten som fötter.

Tanken var provtryckt till 27bar å det orkar aldrig kompressorn upp i så jag skippade en tryckbrytare.
Man får hålla lite koll.

Provkörde tidigare ikväll och kör man upp trycket till 8bar så får man mycket luft till blåspistolen.
Provade även muttersmacken, å det funkade också ( en mutter i taget och lite väntetid).
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Bra tips hur man kan fixa till sin hemmaverkstad, men frågan är hur det kan uppfylla tryckkärlsnormerna när man bearbetat tryckkärlet?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra tips hur man kan fixa till sin hemmaverkstad, men frågan är hur det kan uppfylla tryckkärlsnormerna när man bearbetat tryckkärlet?
Det är bara att provtrycka igen. Provtryckte min med kvävgas till 20bar vilket jag tyckte räckte gått.
När jag hårdlödit tryckrör i kylanläggningar provtrycker jag oftast över 30bar så jag vet att mitt håller.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det är bara att provtrycka igen. Provtryckte min med kvävgas till 20bar vilket jag tyckte räckte gått.
När jag hårdlödit tryckrör i kylanläggningar provtrycker jag oftast över 30bar så jag vet att mitt håller.
Tror säkert att du vet vad du gör, men man ska nog inte rekommendera andra att börja svetsa o löda i tryckkärl utan att ha kunskap. Tryckkärl som "kraschar" är ju inte att leka med.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Vill varna för att prov trycka med gas. Om man ska prov trycka något tryckkärl ska man inte göra detta med gas av säkerhetsskäl.
Provtryckning ska ske med vätska som ej komprimeras vid tryckökning vid en bristning sjunker då trycket omedelbart till låg nivå gas expanderar okontrollerat vilket är direkt farligt. Om man däremot ska täthets prova ett rörsystem kan man använda gas under tryck men inte på kompressor tankar. Jag skriver inte detta som en pekpinne men vill uppmärksamma att det finns risker vid provtryckning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vill varna för att prov trycka med gas. Om man ska prov trycka något tryckkärl ska man inte göra detta med gas av säkerhetsskäl.
Provtryckning ska ske med vätska som ej komprimeras vid tryckökning vid en bristning sjunker då trycket omedelbart till låg nivå gas expanderar okontrollerat vilket är direkt farligt. Om man däremot ska täthets prova ett rörsystem kan man använda gas under tryck men inte på kompressor tankar. Jag skriver inte detta som en pekpinne men vill uppmärksamma att det finns risker vid provtryckning.
Det beror lite på vad man provtrycker. Håller med om att det är säkrare med vatten men många applikationer går inte att provtrycka med vatten, t.ex kylanläggningar.
Här är vi hänvisade till gas. Skulle du provtrycka med vatten skulle du få vacuumsuga i flera år för att få bort fukten.
Men som hemmapulare duger vatten. Här är det sällan tal om några större tryck heller.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
En kylanläggning är väl inte direkt något som hemmapulare sysslar med men jag skulle inte vilja vara i samma rum som en trycktank när den provtryckes med kvävgas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nitrogen = kvävegas? er i praksis å teste med luft, eller litt tryggere. En sikkerhetsvegg mellom testobjekt og personer som ved fylling av lastbilhjul skulle holde. Problemet er om en kobling løsner og skytes ut som et prosjektil, Av denne grunn er det ikke allid tilstrekkelig med et bur av den typen en bruker for lastbildekk om prosjektilet er minde enn åpningene i burets vegger. Har sett ringen på en lastbilfelg gå gjennom et plåttak på en verkstad - dette var uten bruk av bur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här kan ni tydligt se skillnaden mellan att använda vatten, kontra kvävgas, vid provtryckning.

 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Idag blev den klar. En grej jag gått länge och grubblat på hur man skulle kunna lösa.
Har slängt ur reservhjulet och istället kompletterat med en 12v kompressor.
Dessa är ju ganska lågt flöde på och duger därmed inte till annat än att pumpa däck.
Jag skulle ha större användning för den om man kunde koppla på en blåspistol (för tex rensning av avlopp mm).
Man skulle ha haft en tank på....
Städade ur garaget härom veckan och stod plötsligt med 9st 2kg släckare...
Blåste ur en idag (till barnens förtjusning) och byggde om till tryckluftstank.
Det blev kanonbra!Visa bilaga 183196
Jag har samma fundering, jag har en gammal kompressor som var till mina luftdämpare .men jag vill koppla luften till ett kompressor horn ,så det hörs när man tutar ,
 
Toppen