• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Bra tänkt kom på det för en stund sen har ju en 20000mah powerbank med 3 uttag, laddade ur telefonen med backkameran och den började ladda direkt, så det kommer att fungera men knepigt att det inte går att ladda direkt.
Speciellt med bobatteriet som har 14 v eftersom laddaren är ansluten ska handla en 12v laddare om jag inte har något liggande som kan fungera.
Ska prova med att ladda powerbanken samtidigt jag laddar ur den och se om det fungerar.
Ju mer jag funderar ju mer misstänker jag biltemas bägge laddare har ju en voltmätare som har usb laddare så jag kan se om matningspänningen sjunker men blir ju väldigt lite belastning stod still med motorn igång och allt avstängt så det hela är märkligt.
Såna här problem brukar jag hitta, men mörkret och kyla gör att man tappar inspirationen.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Den här ser ut att ha samma funktioner och utseende som mitt kina-köp, och min har fungerat bra. Tror det är samma och kan rekommenderas.
Den klarar lite olika spänningar UT, tex 19V som ofta passar en PC, eller 12V som kan driva tex en TV ca en timme. Laddas med 12V eller 230V.
Har inte testat den som hjälpstartare, men enligt recensioner fungerar det ofta.
/GB

Riktigt bra pris just nu, 499 kr, kolla att den finns i lager.
Hjälpstart 3-i-1 | För bensin- och dieselmotorer | HAMRON
 
F

F.d. 22252

Guest
Har testkört med bägge de gamla telefonerna med video wifi den andra med wifi och gps here app.
Nokian gick något minus trots laddning med wifi och telefonen blev varm? stängde jag av den fungerade laddningen, problemet är bara att here måste liksom maps vara uppkopplad om man inte ska förladda allt men då försvinner ju vitsen med trafik, så den får stanna hemma.
Den gamla Gion som förmodligen har ett batteri som är ännu äldre fungerar bättre tar laddning och fungerar jättebra som backspegel men jag fattar inte varför det inte går att ladda i bilen. Som det nu är kan jag ju ha powerbanken som hub och samtidigt ladda den hoppas jag.
Fläktkaminen i bilen får jobba hårt bara 9 grader nu men då är ju värmetäcket mellan hytt och bodel borta och -3,3 ute nu.
Tvättar och plockar ner kläder i påsar småjobbigt men det måste gå här vill man inte vara kvar till det här vädret om man kan välja, som tur är jag vuxen och får välja själv.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Den här ser ut att ha samma funktioner och utseende som mitt kina-köp, och min har fungerat bra. Tror det är samma och kan rekommenderas.
Den klarar lite olika spänningar UT, tex 19V som ofta passar en PC, eller 12V som kan driva tex en TV ca en timme. Laddas med 12V eller 230V.
Har inte testat den som hjälpstartare, men enligt recensioner fungerar det ofta.
/GB

Riktigt bra pris just nu, 499 kr, kolla att den finns i lager.
Hjälpstart 3-i-1 | För bensin- och dieselmotorer | HAMRON
Beställde en igår kväll,det tog säkert två timmar innan ordern gick fram,var tre i lager o slut överallt
 
F

F.d. 22252

Guest
Beställde ingen har ju löst laddningsfrågan, start av husbilen går bra med en startkabel från plus på bobatteriet bara att snäppa av snabbkopplingen minus går ju chassiet. Eftersom det är skilda system med ett laddningsrelä ska det alltid finnas ström.
Sen läste jag lite på specen. det står 40 000mah = 40ah aldrig att det går att få ner så mycket batterier i en sån liten låda den är bara 10mm högre än min powerbank den har ju 20ah men bara 5 v skulle behöva vara 4 gånger så stor. Jag tror det kan vara 4ah istället och eventuellt lipobatterier eller möjligen 4st av dom nyare lite större liion som sitter i teslas nyare bilar. De kan ju ge mycket ström men finns ju en risk att det smäller man går ju långt utanför specen handlar nästan om kortslutning.
När man ser laddningen 15v 1a så förstår man att det är en felskrivning. Det medför ju att man inte har så mycket laddström till mobilerna heller.
Om man vill ha en extra säkerhet ska man nog köpa ett typ gräsklipparbatteri life från biltema.
De här cellerna gillar inte minusgrader alls så dom ska förvaras i rumstemperatur är det minusgrader och de ligger i bilen får man inte räkna med att det fungerar, på elcyklarna försvinner minst hälften när det är kallt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska göra ett experiment har -7grader ute nu och 6 grader inne i husbilen, ska sätta upp värmetäcket och slå på den inbyggda värmen kopplad till trumavärmaren 1000w.
Borde bli varmare men bra att man vet vad man kan förvänta, kan läsa av det hela tiden inomhus.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det står ju 1A 2,1A och 2,4A men så är det biltema batteriet är 1350mah och när telefonen var ny fanns bara 1A och det borde räcka men de kanske inte håller spänningen men med alla mina andra laddare inne så fungerar det som förr. Det drar ju lite extra när skärmen aldrig släcks och wifi är på hela tiden.
Det underliga är att laddaren satt i bobatteriet som ständigt laddas och håller 14v och inte fungerade. Ska köpa en ny.
I natt med 7,5 grader ute hade jag 12gr inne i bilen.
nu med -2 har jag 16,7grader och bara 42% luftfuktighet men ser från fönstret att framrutan ser blöt ut på insidan så det är där fukten kondenserat, kalla väggens princip. Sånt hände aldrig i spanien men där var väldigt torrt klimat undrar om de stora saltsjöarna har någon inverkan. Som en torrboll. kan ju släpa ut avfuktaren men den väger och man kan inte köra med den inne eftersom den står på hjul.
Min nya laddare till surfplattan ger 5v 2A eller 9v 2A förmodligen när det sitter en usb c kontakt i laddar plattan från 0-100% på 3 tim batteriet är på 7500mah.
Nu ska jag ut och se om jag kan tejpa igen kylskåps ventilationen delvis, såg att det fanns vinterluckor att köpa, men vävtejp går bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har funderat lite på resvägen det här är mitt bidrag som nog blir närmast men lite dyrare eftersom det är betalvägar. Tittade på googles terrängkarta och det blir lite jobbigt med A75 när den blir fullastad så blir det jobbigt med backarna och även för mej kan ju inte köra om heller för uppför går det kanske i 70 på fyran och backarna blir många och långa.
Lugnast för både mej och bilen blir närmaste vägen gillar inte köra speciellt om det blir dåligt väder. Räknar att köra ca 5 tim om dagen från kl 10 till 15 som riktmärke har inte heller tänkt stanna någonstans för sightseing vill bara ner till ljuset och värmen enklaste och säkraste vägen.
Google Maps
Räknade ut kostnaden på färjan det blir 925 kr när kostnaden för 400kr diesel är avdragen, hade jag åkt broarna hade det säkert blivit lika dyrt längre körväg ner genom danmark och bron och färja.
Sova måste man ju göra ändå någonstans. Och helst då söderut med mildare väder och lite mer dagsljus nästan 1,5 timme bara mellan mitt hem och greven till santa pola handlar det om 3tim mera och förmodligen sol.
 
Senast redigerad av en moderator:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Tänk på att du inte får köra 1:an över Rehn....max 3,5 ton och bredd 2,1 m....
Närmast är väl om du tar västra vägen om du ska till Portugal, som jag gjorde....fina vägar...några backar upp till Victoria...sen plant o fint...bara köra coolt...
//Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag följde efter lastbilarna sist men IGO hade det inlagt, hade lagt in husvagn som fordon.
Går inte att köra efter maps har den mest som översikt. Det är IGO som är bra på trafikplatser. Funderat över västra vägen åkte ju den hem men man måste vara helt klar på vädret innan. Man sparar ju 50 mil och en hel del vägavgifter, sen så startar man åt rätt håll.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Från Greven föreslår jag nästa stopp i Trier , Treviris ställplats, eller i Perl, finns en ställplats där, och tanka sedan i Schengen före vidare färd till Thionville, sedan gratisväg via Neufchateau till Dijon, Vi brukar övernatta i Goncourt, gratis plats Från Dijon N274 som övergår i betalväg till Lyon. Vi brukar fortsätta till Montelimar, ställplats bakom E. Leclerk, gratis, var nästan fullt när vi var där men det går alltid klämma in en till. Därefter kör vi betalväg till Spanska gränsen
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Från Greven föreslår jag nästa stopp i Trier , Treviris ställplats, eller i Perl, finns en ställplats där, och tanka sedan i Schengen före vidare färd till Thionville, sedan gratisväg via Neufchateau till Dijon, Vi brukar övernatta i Goncourt, gratis plats Från Dijon N274 som övergår i betalväg till Lyon. Vi brukar fortsätta till Montelimar, ställplats bakom E. Leclerk, gratis, var nästan fullt när vi var där men det går alltid klämma in en till. Därefter kör vi betalväg till Spanska gränsen

Kör också den vägen då och då, dvs från Schengen med billigt bränsle, Thionville och gratis vägen D674 till Neufchateau ( fint att bunkra upp här Leclekr mm) samt även vi övernattar i Goncourt innan vi fortsätter mot Langres. Därefter blir det Lapalisse och sedan mot Clermont Ferrand och A75, eller via Pau över Pyreneerna, men det är ju en annan historia. Undantagsfall kör vi också den västra delen in i Spanien, tycker den är ganska trafikerad och hektisk.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska följa upp tipsen via maps, men som sagt min bil har bara 73hk och när allt är lastat så blir det ganska drygt och psykiskt jobbigt med backe upp och ner, är det brant rullar den lätt upp i fart till skillnad mot en alkovbil motorbromsen blir ju inte samma som en modern motor. Jag har lätt väg inställt på IGO och den brukar undvika besvärliga vägar fast det blir oftast lite längre vägar.
Är tänkt att jag ska åka hem någon gång i April åkte ju hem 1mars i år och det var för tidigt hade dumt nog beställt färja i förväg så jag fick boka om en icke ombokningsbar biljett.
Skulle ta det lugnt på hemvägen men behövde inte köra så många mil norrut så var det bara att köra hem det var för kyligt, funderade faktiskt på att vända tillbaka igen. När jag åkte förbi Moseldalen så snöade det! Men då skulle jag ju bara upp till greven och sen nattfärjan.
Sen blev det att deppa över vädret hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen