• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om ”lösningen” blir att bara ta bort karensdagarna för att underlätta snabba av och påställningar för att vi skall kunna undvika det orimliga skatteuttaget får man ta sig för pannan.
Jag hoppas verkligen utredningen kommer fram till något annat.

Man kan ju bara titta på vad syftet med skattehöjningen rimligen är
  1. Om det är för att få oss att köra mindre med våra miljömonster:
    Att då möjliggöra för oss att ställa på och av bilen snabbt för att vi på sista raden inte skall behöva drabbas av den orimligt höga skatten får det oss ju ändå inte att köra mindre.
    Mission failed!

  2. Om det är för att dra in mer skattepengar:
    Att då möjliggöra för oss att ställa på och av bilen snabbt för att vi på sista raden inte skall drabbas av den orimligt höga skatten ger det ju ändå inget mer klirr i statskassan att fördela till annat "miljöfrämjande”.
    Mission failed!
Allt blir bara en stor administrativ kullerbyta som varken vi, försäkringsbolagen eller transportstyrelsen rimligen vill ha.
face_palm.gif
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Lits ALDRIG på någon annans lagring. Se till att ha (digitala) kopior på fler ställen - som du själv har kontroll över.
/Ingvar
Vänd på kuttingen och inse att egen lagring på minnen och hårddiskar är det mest ömtåliga. Jag har aldrig hört talas om att någon blivit drabbad med försvunna filer av olika slag i ”molnet”. Så fungerar det i dagens datavärld både för enskilda och företag. Säkerheten är minutiös.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Om jag fattat det hela rätt handlar den här tråden om ”husbilskampen” ett gemensamt försök -mellan husbilsåkare o husbilsbranchen - att uppmärksamma landets politiker på det orimliga i den föreslagna skattehöjningen. Detta har lyckats, frågan skall ses över. Var glada o nöjda med det så länge. Ingen vet vad som kommer ut av denna översyn. Vi har lyckats få de styrande att lyssna. So fare so good.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Apropå Bonus Malus.

"Svenska bilars koldioxidutsläpp har ökat sedan miljöpremien infördes....laddbara bilar som köpts i Sverige exporteras till andra länder efter att bilägarna fått bonusen. De tre senaste åren har det betalats ut subventioner på minst 300 miljoner kronor för bilar som sedan exporterats utomlands."

Svenskar exporterar bilar – efter att ha fått miljöbonus
 
W

Weckman

Guest
Likaså med premien man fick när man köpte elcyklar. Du köpte en elcykel och fick en premie upp till 10,000:- När du fått premien lämnade du tillbaka cykeln orörd och inom 30 dagar. Smart drag av regeringen och detta med samarbete med trädkramare.

Regeringen måste se till att det inte finns kryphål för mindre seriösa människor att sno åt sig pengar när dessa är öronmärkta till personer som verkligen värnar om miljön.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som ni redan läst här i tråden och i pressen, har Husbilskampen börjat ge resultat och självaste Finansministern har lovordat vårt fritidsintresse, husbilen och erkänner att föreslagna beskattningen blev fel och orättvis mot husbilen.

Via länken kan ni läsa hur HRF förhåller sig till finansministerns besked om att förenklad och mer flexibel av-/påställning av husbilar ska utredas av Skatteverket.

Senast 28 februari ska ett förslag från Skatteverket ligga framme.

I sig är detta ett positivt besked, men det innebär inte att den nya skatten, enligt WLTP, anpassas till husbilens särart utan kvarstår på orättvisa nivåer.

Utredningen är ett politiskt ”köttben” från finansministerns sida för att fortsatt slippa den besvärande kritiken i kammaren och i medier.

Kort och gott samt aktuell status – Husbilskampen fortsätter och det är nu som det tunga arbetet börjar i form av myndighetsdialog.

Husbilskampen har gett resultat! - Husvagnsbranschens Riksförbund - HRF

TommyD
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Symbolpolitik! Finansministerns inkast är ju inget nytt, bara en justering av dagens av-/påställning. Detta riskerar ställa till med mer djäkelskap.
Det grundläggande felet kvarstår...
Enligt min mening en klar förbättring!
Att slippa betala för femton dagar när behovet är en eller två betyder allt.
Betyder mer än en sänkning av årsskatten med åtskilliga tusenlappar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Skatten har ju verkligen ändrat på nyförsäljningen i Sverige. Våren 2018 låg rullande 12-månaders försäljning på ca 6500 bilar och nu är den nere på ca 4000. Detta enligt statistiken från Husvagnsbranschen.
Undrar hur direktimporten har ändrats? Kan man få fram det på något sätt? Har den ökar senaste året, vilket jag tror, så missar staten stora momsinkomster.
(har försökt få fram statistiken hos SCB men PB2 går inte att sortera ut)

Skatter ska vara rättvisa och rimliga för att accepteras. Nu är de varken eller och att då finansministern föreslår att man ska göra det enklare att runda reglerna gör inte viljan att det ska kännas kul att betala skatt ökar. Nu kommer skatteintäkterna troligen bli mindre än de var före bonus-malusreformen eftersom alla kan utnyttja möjligheten att ställa va bilen ofta.

Resultatet av gjorda och eventuellt kommande reformer kommer bli att inkomsterna både för vägskatt och moms kommer att minska. Gör om och gör rätt, skatterna har kommit över den nivå där ökade skatter ökar intäkterna för staten. Vägskatten är också över den nivå som känns rättvis och rimlig.

Lafferkurvan – Wikipedia
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Den nya skatten kan bli så hög som ca 28000:- kr per år vilket blir ca 77:- kr per dag bilen är påställd.

De flesta grundfordon som används för att bygga husbilar på säljs till företag och används som transportfordon. För ett företag slår den nya skatten knappast någonting alls. Företaget drar av momsen, 15:40 per dag och resten 61:60 per dag påförs som kostnader för företagets verksamhet. Det innebär att ett företag belastas i stort sett inte alls av den nya skatten. Man funderar då verkligen över vilken miljöeffekt man tänkt sig få ut av den nya skatten.

Som husbilsägare och privatperson kan jag inte dra av momsen och jag kan inte dra av resten av skatten från mina inkomster, jag får betala allt med mina skattade pengar.

En husbil rullar som regel bara bråkdelar av vad företagsbilar rullar men ändock är det husbilsägarna man klämmer åt, med troligen knappt mätbar miljöeffekt. Dessutom tar man strypgrepp på en hel bransch så att det skapas problem även på arbetsmarknaden med arbetslöshet.

På något sätt liknar den här hanteringen den som var när de första datasystem började användas. Man hade inte tänkt runt knuten om vad som blir nästa steg i hanteringen och ofta uppstod rätt dråpliga saker. Just så verkar det fortfarande ofta vara när våra förtroendevalda beslutar något.

Det är också märkligt att man inte gör något åt alla utländska långtradare som kör på våra vägar, många med rätt undermålig avgasrening. Där skulle man få betydligt bättre miljöeffekt än att slå ihjäl husbilbranschen.

Jan-Olov
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Inga direktiv har ännu givits, bara ett löfte om översyn av det orimliga i den nya skatten. Sen är det viktigt att vi äldre förstår att det som nu händer har med miljön att göra, inte först o främst nya skatteintäkter. Vad jag förstår skall en översyn av skatten få bättre miljöeffekt. Miljömötet som öppnat i Spanien har med all önskvärd tydlighet visat att vi måste bromsa växthuseffekten. Med sex barn o tio barnbarn förstår jag att de unga är oroliga för miljön. Vi har fått vårt av ständigt ökad tillväxt. Låt oss vara förstående för dem som vill minska miljöförstöringen. Jag älskar husbilslivet, men är medveten om att jag måste vara med o betala för en bättre miljö även för barn o barnbarns framtid. Själv är jag över 70 o har nog lagts till vila den dagen de svåraste konsekvenserna kommer av vår generations livstil.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Hvorfor skal man betale for å redde miljø og jordkloden?

Tenk om de retarderte politikkerene og haugevis med såkalte miljøforkjempere, baserte fremtiden's miljöforbedring på oppläring, motivasjon, tilrettelegging av miljövennlige söppelanlegg! For oss vanlige mennesker.

Ganske frustrerende å se forskjellsbehandlingen på "straff" , når det gjelder den lille mann og kvinne, kontra storkapital; langtransport på veg, kloakktömming i havet fra ekstremt store cruise skip, videre skadelig utslipp fra Cruise skip i havn, fritt fram for den petrokjemiske industrien til å "brenne" enorme mengder med ulönnssomme gasser........Innföre forbud mot den enorme bruken av plast, som f.eks. plastflasker.....

Husk, Norge/ Sverige, kan såvidt skimtes på en globus! Å innbille seg at vi truer miljöet, er BS! Stormaktene i denne sammenheng er China, USA, India, Russland o.a.

Å tro/ håpe på at husbilsskatten blir redusert, etter et hikst fra finansministeren, er like troverdig som å tro på Julenissen! (håper ikke barn leser dette).
Jeg er redd for at "ingenting" skjer, untatt at de innförer ekstra skatt også på eksisterende husbiler, för de fant på dette bonus/ malus (god respektiv ond) skjiitet!

Leit å registrere at min nye HB er "malus", iflg dårene i TS/ Regjeringen.................
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Den här tråden handlar om möjligheten att påverka den orimliga husbilsskatten, perhagens utfall är inte värt att ta på allvar. Beklagar. När det gäller miljövärn finns mycket mer att säga. Vi har fått gehör hos politikerna. De som verkat i husbilskampen har anledning att känna stolthet. Så får vi se vad det leder till.
 
Toppen