• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Man får väl ändå tro att skaderisken för ett avställt fordon är betydligt lägre än ett som rullar. Så för försäkringsbolagen blir det väl lite gungor och karuseller.

Ja ditt påpekande stämmer förutsatt att bilarna körs mindre, men det finns det väl inget som talar för det i det här förslaget, eller.... ?

Själv påstår jag att bilarna kommer att köras precis som idag, men ställas av mycket oftare, flera dagar, som betyder lägre intäkter för försäkringsbolaget. Däremot körs bilarna precis som tidigare samma antal km, därmed exakt samma skaderisk och troligen samma antal skador. Går bara till oss själva som exempel.

TommyD
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du behöver inte registrera dig hos någon myndighet för att nyttja din husbil, du behöver bara med modern teknik klicka i en app varje gång du behöver ställa på och av. Försäkringsbolaget hänger med på köpet, helt automatiskt.
Denna tekniken har funkat så länge jag minns och aldrig orsakat problem.
Tidigare var detta avgiftsbelagt med 50 kr varje gång men avgiften togs bort för att underlätta.
Ja men är det inte så att transportstyrelsen är en myndighet och har till uppgift att kontrollera att våra fordon är rätt registrerade och används lagligt? Var för skall vi behöva detta och varför skyller man på EU när resten av EU länderna klarar detta på ett smidigare sätt, när jag började åka husbil var fordonsskatten 1600 kronor per år.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja men är det inte så att transportstyrelsen är en myndighet och har till uppgift att kontrollera att våra fordon är rätt registrerade och används lagligt? Var för skall vi behöva detta och varför skyller man på EU när resten av EU länderna klarar detta på ett smidigare sätt, när jag började åka husbil var fordonsskatten 1600 kronor per år.
Men om man nu inte vill hålla på med av o påställning så är det förstås helt ok att ha bilen påställd hela tiden.
Och jag kommer ihåg när bensinen kostade 25 öre litern och skatten då ska vi inte tala om. Fast jag tycker inte det är skäl för att sänka skatterna idag. Andra skäl kan man tänka sig.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Men om man nu inte vill hålla på med av o påställning så är det förstås helt ok att ha bilen påställd hela tiden.
Och jag kommer ihåg när bensinen kostade 25 öre litern och skatten då ska vi inte tala om. Fast jag tycker inte det är skäl för att sänka skatterna idag. Andra skäl kan man tänka sig.
Bensin kostade 1967 när jag tog mitt körkort 79 öre litern och det var rätt mycket pengar även då. Men vart vill man komma med ditt påstående.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jo det som en liten replik på ditt inlägg om storleken på skatt då du började åka husbil. Det inlägget hade väl heller inget med diskussionen att göra?
Det kanske andra är bättre på att bedöma eftersom du och jag tydligen tycker väldigt olika. Jag uppfattade att tråden handlade om nya beräkningen av fordons skatt. Obs min bil är skattebefriad till 2022 men jag tänker på dom som inte har den turen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man du skall ändra till dygnskatt,så skall detta beslut passera diverse utredningar mm.,det kommer knappast att genomföras inom närmaste året,kanske till 2022?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det kanske andra är bättre på att bedöma eftersom du och jag tydligen tycker väldigt olika. Jag uppfattade att tråden handlade om nya beräkningen av fordons skatt. Obs min bil är skattebefriad till 2022 men jag tänker på dom som inte har den turen.
Kan du inte besvara de här frågorna också:
”Lennart Eriksson skrev:
”Ser det som en början på något mer och detta hjälper knappast våra svenska tillverkare och försäljare av husbilar. ”

Hur skulle av och påställning ha någon påverkan på tillverkning och försäljning av husbilar ?
Och vad menas med att det ser ut som början på något mer?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Stämmer inte riktigt. Vid tecknande av ny försäkring hos M så finns enbart möjlighet med 12 månaders försäkring. Dvs du får inga pengar tillbaka vid avställning.
Undra när de andra bolagen följer efter..
Risken/möjligheten är att andra bolag får fler kunder. Men hur det blir lär vi knappast veta förrän om nåt år eller mer.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Kan du inte besvara de här frågorna också:
”Lennart Eriksson skrev:
”Ser det som en början på något mer och detta hjälper knappast våra svenska tillverkare och försäljare av husbilar. ”

Hur skulle av och påställning ha någon påverkan på tillverkning och försäljning av husbilar ?
Och vad menas med att det ser ut som början på något mer?
Svaret får vi när redovisning på försäljning statistik för nästa år då kan vi nog se vem som hade rätt av oss.
Ja vem vet,
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Svaret får vi när redovisning på försäljning statistik för nästa år då kan vi nog se vem som hade rätt av oss.
Ja vem vet,
Och om försäljningen går ner beror det på på- o avställningsmöjligheterna? Om den skulle gå upp, undrar man om det också beror på samma sak.
Och sen skriver du apropå på o avställning att det ser ut som början på nåt mer. Vad är det du syftar på?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Och om försäljningen går ner beror det på på- o avställningsmöjligheterna? Om den skulle gå upp, undrar man om det också beror på samma sak.
Och sen skriver du apropå på o avställning att det ser ut som början på nåt mer. Vad är det du syftar på?
Driver man upp skatterna på alla fossil drivna fordon så finns det väl orsak att befara att även person bil klass 1 kan bli nästa i tur.
Men eftersom vi i ett tidigare ämne diskuterade var du väldigt noga att alla uppgifter som framfördes kunde verifieras med fakta, vilket jag också tycker. Jag skulle villa veta när bensin priset var så lågt som 25 öre vilket du nyss påstod. Jag har visserligen inget fordon som går på bensin men fakta är ju alltid intressant.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja men är det inte så att transportstyrelsen är en myndighet och har till uppgift att kontrollera att våra fordon är rätt registrerade och används lagligt? Var för skall vi behöva detta och varför skyller man på EU när resten av EU länderna klarar detta på ett smidigare sätt, när jag började åka husbil var fordonsskatten 1600 kronor per år.
Av- och påställning utgör ingen extra kontroll av husbilen. Den registreras av husbilshandlaren eller förste ägare.
Den enda risken är att man glömmer ställa på bilen när den skall användas vilket var nära ögat för mig en gång.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Av- och påställning utgör ingen extra kontroll av husbilen. Den registreras av husbilshandlaren eller förste ägare.
Den enda risken är att man glömmer ställa på bilen när den skall användas vilket var nära ögat för mig en gång.
När man går in på mina fordon hos transportstyrelsen står ju klart och tydligt bilens status påställd eller avställd detta sker ju varje gång statusen för bilen förändras. Det du tänker på är väl ägarstatus vilket är något helt annat.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Driver man upp skatterna på alla fossil drivna fordon så finns det väl orsak att befara att även person bil klass 1 kan bli nästa i tur.
Men eftersom vi i ett tidigare ämne diskuterade var du väldigt noga att alla uppgifter som framfördes kunde verifieras med fakta, vilket jag också tycker. Jag skulle villa veta när bensin priset var så lågt som 25 öre vilket du nyss påstod. Jag har visserligen inget fordon som går på bensin men fakta är ju alltid intressant.
Så att om det nu blir så att avställningsmöjligheterna blir bättre och skatten därför sjunker lite för den enskilde husbilsägaren, då skulle denna enskilda orsak alltså betyda att det blev svårare att sälja husbilar och dessutom svårare för de svenska husbilstillverkarna. Tillåt mig tvivla. Hoppas inte att du undervisar i företagsekonomi denna vecka.
 
Toppen