• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Vi har en Webasto värmare installerad i våran nya husbil ( Adria 810 SC ). När jag sätter på denna med knappen som har en symbol som eldsflamma och har knappen inställd på husbil så startar värmaren så fint. Jag har även startat upp panelen till aldevärmaren och där sett till att cirkulationspumpen går men att el och gasolpanna är avstängd. Efter ett litet tag känner man att det börjar cirkulera värme i ledningarna.

Nu till problemet (kanske skall vara så:))
I samma stund som jag startar webaston så startar även fläktsystemet i bilen. Har försökt att stänga av detta utan att lyckas. Tycker att det tar onödigt utav batterikapaciteten, och värmen cirkulerar ju ändå ut via det vattenburna systemet. Fläktsystemet blåser på även när man sätter knappen på motorvärmare.
Finns det någon som vet hur man skall koppla bort bilfläkten eller är det så att det måste vara så?

20190324_161132.jpg




 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
I natt har jag testat värmaren fullt ut för första gången. Ingen el inkopplad till bilen, värmaren och aldepanelen sattes igång kl.17.00 i går och stängdes av idag på morgonen kl. 07.00 (14 timmars drift) Aldepanelen var satt på 20 grader.
Tyvärr kan jag inte läsa av förbrukningen på Webaston eftersom den inte är kopplad via manöverpanelen som visar strömförbrukningen (Adria). Men cirkulationspumpen tog 1.3 A
Batteriet på panelen indikerade 12.2 V vid start och idag på morgonen var batteristatus 11.6V. Jag har bara ett bodelsbatteri.
Tilläggas kan att det var 20 grader i husbilen när jag stängde av systemet för att köra iväg bilen på vinterförvaring nu på morgonen.
adria.jpg
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Nej, den har bra två effektlägen, 2,5 och 5 kw.

Ok, vad innebär det praktiskt för nackdel?
Onormala till/frånslag? Blir det jämnare arb.sätt med en värmare som har steglöst effektuttag?
Sköter inte ALDE pannans cirk.pump värmetransporten i bodelen?

(Har f ö en Pilote G740 -17 med 2 st 100 Ah Leoch Pure Lead batt samt Ctek-laddarna).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alde sköter värmetransporten i bodelen,är det ordentligt kallt fungerar detta bra, men vid temp runt 0 eller varmare skulle min bil få väldigt många till/från eftersom den kräver betydligt mindre än 2.5KW.
Jag har oftast Alden på 1KW el,det räcker till vår och höst.
Någon som vet hur mycket värme värmeväxlaren klarar av att ge,det krävs att man ställer Aldens pump på kontinuerlig drift,reglering på Webaston istället, annars når Webaston max temp tämligen snabbt när bodelspumpen stannar.
Man spar gasol på detta driftsätt men det krävs bra batterier.
 
Senast ändrad:

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en dieselvärmare i min hb, den står i bagageutrymmet och är kopplad på slangar som går till det övriga värmesystemet som är luftburet (TRUMA).
Värmaren är jag inte säker vad den heter men ser ut som en Webasto. den fungerar toppen å är bra att ha när man är ute och kör på den kallare delen av året, då inte gasolvärme behöver att vara på.
Men nu till frågan. Kan den köras kontinuerligt nu när jag har ställt av hb. Den är termostatstyrd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror på vad du menar med kontinuerligt,inte lämpligt att ha den för värme hela vintern,om det är det du menar.
Fungerar bra som komplement eller till uppvärmning något dygn,du blir ju tvingad att ladda batterierna ändå på något vis.
Värmaren tål att gå kontinuerligt oftast gillar dom inte att gå på låg effekt längre tid,risk för sot,kör den på fullt ibland.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har luftburen webastovärme som enda värme i vår bil. Ställde den på lägsta temperatur (5 gr) förra vintern och det gick bra. Kollade till den emellanåt och den höll +8 grader varje gång. Ingen fukt och ingen kondens någon gång på hela vintern. Gör lika dant denna vinter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skull aldrig kör en Webasto på det viset,om du nu kör dieselvärme?uppenbarligen har du el för batteriladdning varför inte använda det?
Har aldrig haft uppvärmning på mina bilar vintertid.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Ok. Som jag förstår så är det många HB som har bara denna värmekälla i dagens HB.
Jo jag tänkte ha den på hela tiden som HB är avställd, det är ju ca 4 månader.
Eftersom den går på termostat så slår den ju ifrån ibland och då går inga fläktar heller.
Vad jag förstår Elnagh 581 så fungerar det för dig, om det är samma sorts värmare vet jag ju inte.
Jo jag har både gasol å elpatron , så det går ju att använda el men jag tycker det bli dyrare, men det billigaste blir naturligtvis att inte ha någon värme alls på vintern vid avställd. Men det kanske blir andra fuktproblem då.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Webasovärme är för mig en dieselvärmare,har man möjlighet så är el att föredra,fukt är inget problem, ska du ha torr bil så måste man ha mer värme på runt 15 grader,men jag har i alla år kört utan värme vintertid inget problem.
Dieselvärme skulle jag inte använda som stödvärme.
 
Toppen