• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teslas campingbil

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kan nog bli riktigt dyrt att ladda en El-bil så småningom. Förra året gick vi en runda i Karlstad och såg där en kommersiell laddstation för elbilar. Jag kommer inte ihåg effekten på de olika alternativen men den lägre laddaren hade bara ett vanligt stickproppsuttag (som hemma) och den kostade 1.50 per minut dvs 90 kr i timmen 8 timmar är alltså 720 kr. Den kraftigare laddaren med någon sorts handske kostade 2.50 per minut dvs 150 kr i timmen eller för 8 timmar 1200 kr, även denna laddare var klart klenare än de sk snabbladdarna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Alternativet är att ladda hemma, med solceller på taket blir det gratis, åtminstone om man kör upp till 1500 mil per år. Jag hoppas få min elbil till sommaren och slippa punga ut med tusen kr varje gång jag tankar min fossilbil.
Förresten får man ett års laddning på köpet.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det är bra , inte meningen väl att kommuninnevånarna ska stå för elbilsägarnas kostnader , skatterna är väl höga så det räcker i detta land eller ????
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Alternativet är att ladda hemma, med solceller på taket blir det gratis, åtminstone om man kör upp till 1500 mil per år. Jag hoppas få min elbil till sommaren och slippa punga ut med tusen kr varje gång jag tankar min fossilbil.
Förresten får man ett års laddning på köpet.
Gratis !!!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är bra , inte meningen väl att kommuninnevånarna ska stå för elbilsägarnas kostnader , skatterna är väl höga så det räcker i detta land eller ????
Jag misstänker att elkostnaden är inberäknad i priset som i fallet med Tesla.
Inga stora pengar i sammanhanget!
Den stora fördelen för skattebetalare och övriga är miljövinsten.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Nu ser jag var den här tråden är på väg, till samma pajkastningshål som tidigare trådar.

Jag kommer inte att kommentera sådana myter och felräkningar som jag tidigare adresserat, utan de får stå oemotsagda. Den lilla klick som ännu inte fattat att elbilar inom kort kommer ersätta bensin- och dieselbilar på personbilssidan, och inom inte allt för avlägsen framtid, inom kommersiella fordon får stå där efteråt och fundera hur det gick till.

Vad jag tycker är tråkigare är att några gubbar inom den europeiska bilindustrin nu kommer få bära ansvaret för att tiotusentals jobb raderas ut, för att man inte fattade varthän det var på väg redan när vi "vanliga knegare" fattade det.

Germany's Continental: restructuring may affect 20,000 jobs

Audi to cut 9,500 jobs to fund electric car push

Mercedes-Benz to axe more than 1,000 jobs in cost-cutting drive
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu ser jag var den här tråden är på väg, till samma pajkastningshål som tidigare trådar.

Jag kommer inte att kommentera sådana myter och felräkningar som jag tidigare adresserat, utan de får stå oemotsagda. Den lilla klick som ännu inte fattat att elbilar inom kort kommer ersätta bensin- och dieselbilar på personbilssidan, och inom inte allt för avlägsen framtid, inom kommersiella fordon får stå där efteråt och fundera hur det gick till.
Jag tror helt enkelt att en handfull personer på detta forum är dåligt pålästa om vilka vinster som finns med elfordon och hur fort utvecklingen går med utveckling av nya batterier.
Dessutom har de inget begrepp om kostnader och vem som betalar för ny energi.
 
W

Weckman

Guest
Jag tillhör en av dom dåligt pålästa. Tycker det är så tråkig läsning och vi i Sverige är en spott i havet med miljöförstöring jämfört med andra länder.

Sen tycker jag en mullrande V8 låter bättre än en el bil. Sen att det kostar en 10:a milen är inget jag bryr mig om. Resterande kronor är ju bara nöje.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv bor jeg i et land som er i motsatt ende av de fleste skalaer. Det er kun Saudi Arabia som har større CO2 utslipp pr. inbygger enn Australia (og det er uten å regne med CO2 fra skogbrannene). Her er det og luksus skatt på elbiler, men ikke på rimelige biler. Elproduksjon fra kull supsidieres fra staten med mange milliarder dollar i året for å kunne konkurere med el fra sol og vind som beskattes. Det som ser ut til å drepe fossil energien her er faktisk batteribanker sammen med sol og vindkraft som kan levere el langt billigere enn kullkraften.

At kull har så gode betingelser kan henge sammen med tilskuddene fra gruveselskapene til de politiske partier som sitter med makten ;)

Også her bygges det ut hurtiglader nettverk langs de store hovedveiene, eksempelvis i Coffs Harbour har vi en Tesla ladestasjon med 10 ladepunkter - det finnes ikke en Tesla bil i byen, men den ligger strategisk til på veien mellom Sydney og Brisbane. Det bygges og ut ladenett for andre elbiler.

Tesla har og bygget ladestasjoner på steder hvor det ikke finnes elnett, disse har fin overbygging med solpaneler og stort batteri. Ved behov starter en dieselgenerator, men jeg tror de håper at det ikke blir behov for å benytte den. Diesel i de samme områdene koster opp til 5 ganger så mye som langs kysten grunnet lang transport, mange hundre mil fra nærmeste store tankanlegg.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ja helt gratis!
Från den första juni har jag fortfarande plus på kontot som lika gärna kunde gå till laddning av bilbatteri.

Hur många Kvh solceller har Du och vilken typ av lagring till dessa ( frågan är seriös då jag själv har ev planer på en anläggning)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur många Kvh solceller har Du och vilken typ av lagring till dessa ( frågan är seriös då jag själv har ev planer på en anläggning)
60 st Shingel, summa 6 kW. Ersätter mitt gamla tegeltak. Får dubbelt betalt för överskottet som jag säljer via elmätaren än det jag förbrukar. Tyvärr kom produktionen igång först 3/7 när solen redan hade passerat sitt högsta läge.
Anlitar man Vattenfall från start kan ersättningen för såld el bli minst en krona per kWh.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Hur kan det bli gratis?
Kostade solcellerna o installationen ingenting?
Givetvis en besparing på din elräkning men det lär väl ta ett antal år innan du räknar hem investeringen på det hela?
Samt livslängd på dessa med kanske vikande effekt..
Så gratis har jag lite svårt att se.
Är ingen motståndare till detta och har själv kollat på det men det var många år innan man skulle hamna på breakeven på den investeringen så väljer att vänta då jag får många kw för vad det skulle ta i tid för att det skulle löna sig.
Men det är väl kanske olika hur man räknar.
En kompis åker Teslor och påstår att han åker gratis..
Ganska rejält värdetapp samt lite kostar det allt att ladda men visserligen inga pengar på fosilbränsle så det är väl det som är gratis??
 
W

Weckman

Guest
Är dom privat ägda eller på företag?? Teslorna asså.

Har han dom på företaget så är ju värdeminskningen lika med noll då Tesla Sverige har ett högt restvärde gällande företagsleasing. Tror inte ens Tesla Sverige har köpt in någon bil på restlösen då dessa är eftertraktade på begagnatmarknaden, och betalar mer än vid inlösen.. Du åker på ett förmånsvärde ”3456:-/mån” som alla andra bilar du har genom företaget.. Så det är relativt billigt och så gott som gratis måste jag säga.. Ex Volvo V60 r design kostar 6400:-/mån i förmånsvärde.

Privat är kanske en annan femma då du måste köpa eller leasa den för en ganska hög månadskostnad om du inte lägger in en hög kontantinsats. Där finns också ett högt restvärde men oftast får du mer när du säljer den privat och kan lägga in vinsten på en ny bil igen.. Gratis...??? Nä, men relativt billigt
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur kan det bli gratis?
Kostade solcellerna o installationen ingenting?
Givetvis en besparing på din elräkning men det lär väl ta ett antal år innan du räknar hem investeringen på det hela?
Även om det tar några år har investeringen räknats hem och istället för att använda gratis el i hushållet kan man använda elen för laddning av en elbil. I den utsträckning som jag använder bilen skulle jag behöva ladda en eller högst två gånger i veckan. Eller så bosätter jag mig i bilen och kör så mycket jag hinner under min återstående tid på jorden. Då skulle jag möjligen behöva fler solceller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
De riktige årganger og modell Tesla og du lader gratis på hurtigladerene til Tesla.
Även den kommande VW ID.3 laddas gratis ett år i Ionitys laddstationer som växer som svampar ur jorden.
PS! Läste igår om en man som kört 100.000 mil med sin Tesla. Ingenting nämndes om däcksförbrukningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dekk forbruk hengermye sammen med kjørestil, men og med vekten på bilen. De fleste Tesla S får behov for nye dekk med 3 til 5000 mil intervall, men det finnes de som er godt over 6000 mil med de samme dekk.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Dekk forbruk hengermye sammen med kjørestil, men og med vekten på bilen. De fleste Tesla S får behov for nye dekk med 3 til 5000 mil intervall, men det finnes de som er godt over 6000 mil med de samme dekk.
Om man vill vara först vid varje rödljus är det Tesla man skall ha.
Inte ens en F1-bil hänger med!
 
W

Weckman

Guest
Senast redigerad av en moderator:
Toppen