• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfällning av husbilar på stormarknadsparkeringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Böter ges i syfte att få medborgare (som bryter mot någon paragraf...) att rätta in sig i ledet, alltså att inte göra om samma fel. Kontrollavgift borde ha samma syfte...

Så långt ingår detta i det numera omtalade samhällskontraktet i mening att vi överlämnat vissa delar, exempelvis att styra upp trafikstörande parkering av fordon, till utvalda organ (kommuner eller privata bolag) att utöva disciplinering via piskan i form av böter eller kontrollavgifter. Okej, så långt är till och med jag villig att stå för mina synder, problemet för mig är att acceptera denna maktfördelning när jag ges en bot/kontrollavgift som INTE är relaterad till vare sig trafiksäkerhet, handikapptillgänglighet eller framkomlighet utan endast har (som flera ovanstående exemplen visar) att göra med nitisk hänvisning till någon paragraf som rättfärdigar en bot/kontrollavgift.

Att acceptera en bot/kontrollavgift som uppenbarligen har till syfte att vara en inkomstkälla (som budgeteras på intäktssidan) har jag ytterst svårt för, däremot en förseelse av ovan beskrivna tre karaktärer är bara att svälja och gå vidare (surt sa räven...).

Tänk när (inte om) samhället lika godtyckligt/godtroget kommer att överlåta exempelvis bötfällning av fortkörning till kommuner och privata entreprenörer; i det läget tror jag att vi medborgare blir än mer skeptiska till eventuellt utfärdade böter, detta sista stycke var bara en spekulation.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jo, Bennsan; jag håller helt med dig. För min del har jag hittills under mina dryga 30 år med ca 1 100 mil om året med husbil faktiskt fått endast en parkeringsbot, tror det var 1995 då vi dristade oss till att besöka Skansen och Wasamuseet på Djurgården med vår egenhändigt ombyggda O309:a som var 6,0 m men hade en totalvikt på 5 ton. Anledningen till boten angavs vara att tung lastbil inte fick parkera där vilket endast angavs i lokala stadgor för Stockholms kommun, alltså inte via skyltning på plats.

Sedan dess har jag varit ytterst laglydig...
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Ironi är som bekant svårt, särskilt att vara författaren; i detta fall jag i tråd 105.

Allt jag skrivit är förvisso sant men att jag blivit mer laglydig i mina parkeringsutövanden sedan incidenten i Stockholm tillskrivs mer tur än skicklighet. Att det förväntas koll på lokala trafikföreskrifter varthän du anländer i Sverige är minst sagt frustrerande trögt. Kanske något mindre trögt numera då det mesta är digitaliserat, dock var det inte så 1995.

Det jag vill lyfta fram är att samhället i stort valt ut just felaktiga parkeringar som möjliga att för privata och kommunala intressen att slå mynt av, detta tydligen utöver det i övrigt gällande signumet om måttfullhet vid utdömande om böter. All lagstiftning bygger på att den enskilde med lätthet ska kunna urskilja om denne är på väg att göra ett lagbrott eller inte, vilket ställer krav på bland annat klar och otvetydig skyltning.

Jämför situationen att samhället väljer att frånta kommuner och privata entreprenörer möjligheten att bötfälla/utfärda kontrollavgifter för felparkeringar mot exempelvis rödljuskörning eller fortkörning eller cykling på trottoar etc. Nog skulle trafikförhållandena ändras för oss alla men kommuner och entreprenörer skulle säkert slå mynt av den nya situationen. Just detta anser jag vara överutnyttjande av möjligheten att pungslå oss trafikanter.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag vill bara påminna om att felparkering oftast inte är ett brott, en straffbelagd gärning. Felparkeringen renderar i de här fallen i en avgift och hela rättsförfarandet är en civilrättslig process. När man utnyttjar en parkeringsplats kan man säga att man ingår ett avtal med upplåtaren och följer man inte avtalet, genom att stå på fel plats, utan att erlägga avgift etc, följer en p-avgift eller en kontrollavgift, vilket det sistnämnda är inget som har att göra med trafiksäkerhet.

Däremot kan man om man exempelvis parkerar på en huvudled utanför tättbebyggt område är detta ett trafikbrott som renderar böter.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag måste rådfråga er vad ni tycker om Huddinge kommuns parkeringspolicy?
Dom har nämligen infört på sina parkeringar s.k. SMS-parkering, vilket innebär att man måste sända ett SMS när man parkerar, som visar vilken tid du stannar och sedan ett SMS när du åker därifrån. Problemet som jag ser det är att det är enda möjligheten att betala alternativt visa hur länge du parkerat. Ingen kortautomater eller p- skiva tolereras. Kan man verkligen anta att alla som vill parkera har 1. Mobiltelefon, 2. Har denna mobiltelefon med sig.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
År 2019, snart 2020. JA

Annars kan man alltid åka vidare, samma som med ställplatser om man har åsikter om dom.
Jag vet att det är 2019, det är inga problem för mej personligen haft mobiltelefon sedan 1978, utan det handlar om en principiell fråga. Vill jag besöka kommunalhuset så kan jag inte åka vidare till något annat kommunalhus.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag vet att det är 2019, det är inga problem för mej personligen haft mobiltelefon sedan 1978, utan det handlar om en principiell fråga. Vill jag besöka kommunalhuset så kan jag inte åka vidare till något annat kommunalhus.
Kan inte tänka mig att SMS betalning skulle vara enda betalalternativet inom kommun och statlig verksamhet.
Jag kolla därför på kommunens hemsida och det kommer även att vara betalautomater.
Parkeringsavgifter i centrala Huddinge och Stuvsta

Annars gillar jag själv parkeringsapparna, synd bara att man måste ha avtal med flera parkeringsbolag.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
utan det handlar om en principiell fråga. Vill jag besöka kommunalhuset så kan jag inte åka vidare till något annat kommunalhus.

Det går inte att (i min åsikt) att med en dåres envishet att hålla fast vid det förgångna. Det finns en tröskel, och det finns en promille folk i det aktuella fallet som inte kan utnyttja sättet. Tyvärr är det väl priset för utveckligen. Jag har personligen viktigare principer att störa mig på, som t.ex. kontantlösa banker, posttjänster som höjer portot och försämrar servicen.

Moderna betalningssätt är inget som jag stör mig på. (Det var dessa åsikter du ville fråga om)

Det går dessutom alldeles utmärkt att åka till en annan parkering i närheten av ett kommunhus. Privata parkeringsbolag finns väl i varje stad? Just i Huddinge fanns bl.a. p-skiva såg jag på kommunal mark
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Kan inte tänka mig att SMS betalning skulle vara enda betalalternativet inom kommun och statlig verksamhet.


Annars gillar jag själv parkeringsapparna, synd bara att man måste ha avtal med flera parkeringsbolag.
Jo det är så att dom här parkeringarna som ligger i direkt anslutning till Kommunalhuset och ABF har som enda betalningsmöjlighet, SMS betalning. På andra ställen inom kommunen finns väl säkert andra lösningar. Jag vill också berätta vad som hände när min fru, som går en kvällskurs på ABF, upptäckte att skyltningen till parkeringen var ändrad och att hon var tvungen att anmäla sig via SMS, det är en gratis parkering i 3 timmar hon har tidigare under terminen bara lagt p-skivan i fönstret. Hon valde att inte ladda ner appen just då utan följde anvisningarna på skylten, knappa in en zon-kod 4 siffror, bilens reg.nr samt personnummer. När hon var färdig med kursen skulle hon logga ut från parkeringen det var då det hände, meddelande på skärmen att hon stått parkerad i Västerås och skulle betala 1:48:- + 25:- i faktureringsavgift, Det visade sig att när hon knappat in zon-koden hade hon slagit en siffra fel. Så det kan bli. Detta händer naturligtvis inte om man har laddat ner appen.
Nu är det här spåret om SMS betalning avslutat för min del.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar lämna telefonen hemma får i alla fall inte prata i den i bilen. Är det lag på att man måste ha en telefon med giltigt abbonemang kanske man bara har ett betalkort som inte går att ta pengar på och inte är kopplat till vare sig person eller bil och att man vill ha det så. Är man äldre kanske man inte klarar att pillra med en mobil hela tiden eller glömt läsglasögonen. Ska vi av de sk. marknadskrafterna förlora vår frihet för några lycksökande halvskumma företag som kanske skickar våra pengar till IS eller värre. Enkelt att springa omkring med en dosa med en remsa, finns säkert att köpa någonstans vem vet var banknumret går egentligen, Finns det överhuvudtaget någon kontroll av det här skumma folket. Är det någon som hinner se dem och få en legitimation uppvisad, passa då på att fota den med mobilen och personen ifråga det borde man ha rätt till särskilt om man ämnar bestrida.
Jag ifrågasätter om detta är förenligt med svensk lag eller om det bara blivit som det är och myndigheterna nu som alltid på senare år står handfallna.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Apropå pungslagning. Hörde på radion idag att Borås parkeringsbolag har krav på sig att lämna ett konsörnbidrag till ägaren kommunen och de senaste åren har man bidragit till kommunens kassa med 12 milj/år.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
På en väldigt stor parkering bara belagd med 20% bilar har aldrig sett den full, fick jag en kontrollavgift på 400kr. stod lite slarvigt med ett par av hjulen utan för de innersta linjerna men ingen bil i närheten som kunde störas.
Eftersom det är dubbla linjer blir ju bredden innanför de innersta linjerna smalare.
Det är ju inga böter utan en avgift som Hojab parkeringsservice Solna tar ut P-Vakt 6012 som förmodligen har vinst i det hela.
Vid samtal med den s.k. avgiftsfinansierade servicen uppger man att alla större husbilar som inte passar mellan linjerna kommer att få betala jag undrade då om de inte var välkomna till Ingelsta shoppingcenter han vidhöll att kan de inte få in fordonen mellan alla linjer så skulle det kosta.
Detta företag härjar säkert vilt på en massa andra ställen också det handlar alltså inte om problem med parkering utan att tjäna pengar från ärliga svenskar. Det skulle också finnas en skylt med information men den kunde inte jag se.
Så undvik Ingelsta shoppingcenter som ligger bra till vid E4 att stanna och bunkra.

Vad, utifrån trådskaparens ursprungliga text som jag nu citerat ovan, ger anledning till hävdande om "Börjar inte tråden spåra ur lite ? " ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen