• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Då kanske du kan beskriva ”exakt HUR” man använder sin iPhone för att ta död på den på 2 år!
Min iPad, som används flitigt varje dag, är inne på sitt 5:e år. Samma här, visar inga trötthetstecken.
Works for me som du ser. Vilka exakta fakta grundar du dina påståenden på???
Kjell

PS. Kan tillägga att jag förbrukar 60-70 GB/mån, så visst räcker det till ett och annat sms. DS
Nu var det en iPhone inte iPad, aningen mer batteri i den senare.

Men, vet inte vart du vill komma, om du lever i en värld där man kan använda sin mobil väsentligt längre än jag skrev så är du inte en storanvändare av mobiler dvs du använder dom inte så hårt.
Fö så räkna cykler inte år, jag laddar min mobil kanske 1,5 ggr per dygn drygt, vet inte om du sett att man säljer någon som kallas powerbank och med den kan ladda mobilen under dagen vilken väldigt många gör typ alla ungdommar och där håller inga batterier 5 år :)

Bästa powerbank: 10 modeller i stort jämförande test

Så vi är tillbaka på Works for me, man kan inte resonera så när man rekommenderar saker till folk man inte vet hur dom använder saker och ting.[/QUOTE]

Den mobil som jag bytte efter 7 år bytte jag inte på grund av dålig batterikapacitet utan för att
- minnet var för litet
- operativsystemet gick inte att uppdatera

Precis som med litiumbatterier till bilar bör man ladda telefoner och paddor så att man maximerar hållbarheten. Men det kanske du redan visste. Jag laddar min mobil flera gånger om dagen. Ibland upp till 3-4 gånger. Om man bara räknar cykler, som du verkar göra, så kan även jag bränna ett batteri på kort tid. Det gäller att ladda ”klokt” så håller batteriet länge. Tror inte, trots stor konsumtion av GB och flitig användning, att det är en tillfällighet att alla mina telefoner och paddor håller länge. Det är ”hur” man sköter dem som är avgörande.

Använder powerbank sen många år tillbaka.

Väntar fortfarande på ditt svar ”exakt HUR” man tar död på sin iPhone på 2 år.


Kjell
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Själv är jag mera intresserad av de som verkligen bytt batterier och deras erfarenheter än diskussioner om det ena BMSet hit eller dit.
Jag trots ingenjörsexamen skittrött på teknikaliteterna bakom, utan vill bara ha praktisk handledning utifrån erfarenhet.
Jag förstår och så tänker nog de flesta, men vad som fungerar för en behöver inte fungera för en annan(det finns de som kan använda sin iPhone i 7 år utan att batteriet blir dåligt tex medans det allra flesta får ge sig efter typ 2 år)

Som jag ser det så handlar allt bara om man vill betala och ev ta en smäll om grejerna ej håller alla dessa 1000-tals cykler för Li är kalasbra egentligen men... priset och som sagt man ska inte räkna med längre livslängd en ett bra bly så slipper man bli besviken och vill man inte kasta ut pengarna för ett nytt om 3-5 år så ska man nog avstå idag tror jag.

Sämsta egenskapen är om batterierna står kallt, för står dom i säg -5 grader tar det nog någon timme innan dom är varma nog att laddas, i min husbil står dom helt ute i kylan som läget är idag.

Men sedan är det varning att ladda via solceller tex, tänker på att dom ligger och laddar hela tiden av och till, där kommer ett extra bly in som man kan köra på medans solen lyser, dvs ladda både Li och Bly via två regulatorer men driva husbilen på bly så länge solen är uppe, sedan skiftar man så att man driver husbilen på Li under kvällen natten till nästa dag och då går man över på bly igen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Själv är jag mera intresserad av de som verkligen bytt batterier och deras erfarenheter än diskussioner om det ena BMSet hit eller dit.
Jag trots ingenjörsexamen skittrött på teknikaliteterna bakom, utan vill bara ha praktisk handledning utifrån erfarenhet.

Bytte till lifepo4 ett skanbatt. Tänkte inte så mycket på detta innan. Men när mitt adria agm batteri sa tack å hej 2 år gammalt. Så började jag läsa, men blev inte mycket klokare. Som sagt var köpte ett, bilen blev ju 18kg lättare. Märkte bättre med kraften när det kröp ner till 30% kvar. Håller framför allt spänningen så man inte behövde vara rädd för att EBL skulle slå i från på natten (allt har ju en tendens att fallera på natten). Men har bara kört en säsong dock ej under vintern. Under den säsongen varit helt sladdfri. Har solceller 200w, och laddbooster
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu var det en iPhone inte iPad, aningen mer batteri i den senare.

Men, vet inte vart du vill komma, om du lever i en värld där man kan använda sin mobil väsentligt längre än jag skrev så är du inte en storanvändare av mobiler dvs du använder dom inte så hårt.
Fö så räkna cykler inte år, jag laddar min mobil kanske 1,5 ggr per dygn drygt, vet inte om du sett att man säljer någon som kallas powerbank och med den kan ladda mobilen under dagen vilken väldigt många gör typ alla ungdommar och där håller inga batterier 5 år :)

Bästa powerbank: 10 modeller i stort jämförande test

Så vi är tillbaka på Works for me, man kan inte resonera så när man rekommenderar saker till folk man inte vet hur dom använder saker och ting.

Den mobil som jag bytte efter 7 år bytte jag inte på grund av dålig batterikapacitet utan för att
- minnet var för litet
- operativsystemet gick inte att uppdatera

Precis som med litiumbatterier till bilar bör man ladda telefoner och paddor så att man maximerar hållbarheten. Men det kanske du redan visste. Jag laddar min mobil flera gånger om dagen. Ibland upp till 3-4 gånger. Om man bara räknar cykler, som du verkar göra, så kan även jag bränna ett batteri på kort tid. Det gäller att ladda ”klokt” så håller batteriet länge. Tror inte, trots stor konsumtion av GB och flitig användning, att det är en tillfällighet att alla mina telefoner och paddor håller länge. Det är ”hur” man sköter dem som är avgörande.

Använder powerbank sen många år tillbaka.

Väntar fortfarande på ditt svar ”exakt HUR” man tar död på sin iPhone på 2 år.


Kjell[/QUOTE]
Då får du gärna förklara hur man sköter dom så dom håller i 7 år :)

Om du inte själv begriper att du inte använder iPhone som ungdomar gör så kommer jag nog inte att klara av att förklara, och det har ingenting med hur man sköter den att göra i vart fall inget som skiljer sig från en typiskt HB användare som är storkonsument av ström.

Laptops klarar fö samma antal cykler, 5-700 ibland 3-400 cykler, vilket motsvarar ca 4-5 år skulle jag vilja påstå

Jag räknar inte cykler, jag presenterar hur många cykler som BMS rapporterar, se nedan från en laptop har ett rätt nytt batteri, tror det byttes förra året av Apple.
Denna laptop har en riktig BMS dvs allt är styrt av BMS, laddning och urladdning dvs när batteriet är uppladdat så kopplas det bort helt.


Modellinformation:
Serienummer: D86816202WKF90KFP
Tillverkare: SMP
Enhetens namn: bq20z451
Pack Lot Code: 0
PCB Lot Code: 0
Version av fast programvara: 511
Maskinvarurevision: 000a
Cellrevision: 1200
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 6720
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 6817
Statusinformation:
Cykelantal: 69
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 0
Volttal (mV): 8498
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den mobil som jag bytte efter 7 år bytte jag inte på grund av dålig batterikapacitet utan för att
- minnet var för litet
- operativsystemet gick inte att uppdatera

Precis som med litiumbatterier till bilar bör man ladda telefoner och paddor så att man maximerar hållbarheten. Men det kanske du redan visste. Jag laddar min mobil flera gånger om dagen. Ibland upp till 3-4 gånger. Om man bara räknar cykler, som du verkar göra, så kan även jag bränna ett batteri på kort tid. Det gäller att ladda ”klokt” så håller batteriet länge. Tror inte, trots stor konsumtion av GB och flitig användning, att det är en tillfällighet att alla mina telefoner och paddor håller länge. Det är ”hur” man sköter dem som är avgörande.

Använder powerbank sen många år tillbaka.

Väntar fortfarande på ditt svar ”exakt HUR” man tar död på sin iPhone på 2 år.


Kjell
Då får du gärna förklara hur man sköter dom så dom håller i 7 år :)

Om du inte själv begriper att du inte använder iPhone som ungdomar gör så kommer jag nog inte att klara av att förklara, och det har ingenting med hur man sköter den att göra i vart fall inget som skiljer sig från en typiskt HB användare som är storkonsument av ström.

Laptops klarar fö samma antal cykler, 5-700 ibland 3-400 cykler, vilket motsvarar ca 4-5 år skulle jag vilja påstå

Jag räknar inte cykler, jag presenterar hur många cykler som BMS rapporterar.[/QUOTE]

Då du inte är mottaglig för works for me information lägger jag inget krut på att beskriva min laddfilosofi. Det finns även bra beskrivet här på forumet, men samma sak här, works for me gör ju att du inte tar till dig kunskapen. Då återstår många bra informationskällor på nätet om hur man laddar och underhåller batterier som jag tycker att du skall läsa för att förbättra dina kunskaper. Det finns även bra information om laddcykler och hur de påverkas beroende på hur man laddar. Bl. a kan man lära sig att inte stirra sig blind på antalet hela laddcykler.

Då jag fortfarande inte fått något svar gör jag inga fler inlägg. Har lite svårt att förstå att man begär av andra att de skall beskriva ”exakt HUR” men konsekvent vägrar att leva upp till det själv. Och dessutom vill jag inte sabba tråden helt och hållet.
Kjell
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Då får du gärna förklara hur man sköter dom så dom håller i 7 år :)

Om du inte själv begriper att du inte använder iPhone som ungdomar gör så kommer jag nog inte att klara av att förklara, och det har ingenting med hur man sköter den att göra i vart fall inget som skiljer sig från en typiskt HB användare som är storkonsument av ström.

Laptops klarar fö samma antal cykler, 5-700 ibland 3-400 cykler, vilket motsvarar ca 4-5 år skulle jag vilja påstå

Jag räknar inte cykler, jag presenterar hur många cykler som BMS rapporterar.

Då du inte är mottaglig för works for me information lägger jag inget krut på att beskriva min laddfilosofi. Det finns även bra beskrivet här på forumet, men samma sak här, works for me gör ju att du inte tar till dig kunskapen. Då återstår många bra informationskällor på nätet om hur man laddar och underhåller batterier som jag tycker att du skall läsa för att förbättra dina kunskaper. Det finns även bra information om laddcykler och hur de påverkas beroende på hur man laddar. Bl. a kan man lära sig att inte stirra sig blind på antalet hela laddcykler.

Då jag fortfarande inte fått något svar gör jag inga fler inlägg. Har lite svårt att förstå att man begär av andra att de skall beskriva ”exakt HUR” men konsekvent vägrar att leva upp till det själv. Och dessutom vill jag inte sabba tråden helt och hållet.
Kjell[/QUOTE]
Du behöver lära hela världen att ladda iPhone och laptop inte MIG!!!

Och varför tjatar du om laddcykler, dom har inte med saken att göra!!!

Och vänligen förklara vad jag konsekvent vägrar leva upp till, oförskämt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en skal klare å knekke batteriene i PC og telefoner på under 2 år så må det være en feil i konstruksjonen. I de årene jeg hadde kontroll med noen hundre job pcer så fant vi et par modeller som om de ble koblet til lader på kontoret og brukt kun der hadde dødt batteri etter ett år. Andre modeller hadde 100% kapasitet etter 5 år med tilsvarende bruk. Innebygget ladekontroll i enheten har allt å si for levetid på batteri, mangler denne så er det veldig krevende å opprettholde levetid - en må cykle batteriet nesten helt ned og lade det helt opp for så å bruke enheten frakoblet lader til det er nesten tomt igjen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om en skal klare å knekke batteriene i PC og telefoner på under 2 år så må det være en feil i konstruksjonen. I de årene jeg hadde kontroll med noen hundre job pcer så fant vi et par modeller som om de ble koblet til lader på kontoret og brukt kun der hadde dødt batteri etter ett år. Andre modeller hadde 100% kapasitet etter 5 år med tilsvarende bruk. Innebygget ladekontroll i enheten har allt å si for levetid på batteri, mangler denne så er det veldig krevende å opprettholde levetid - en må cykle batteriet nesten helt ned og lade det helt opp for så å bruke enheten frakoblet lader til det er nesten tomt igjen.
Du har säkert rätt, kanske läge att någon härifrån kontaktar dom och hjälper dom på traven!!

Works for me hjälper inte, grejerna funkar inte efter detta antalet cykler, sitter dom på laddning jämt så håller dom 10 år kanske men det är inte det vi har batterier till eller hur!

De som nu tror att dom förstår föreslår jag att dom ringer tex Apple och säger att dom har en Mac som har dåligt batteri och där batteriet bara har 1345 cykler och är endast 7 år gammal, fråga om det är normalt att det inte håller längre.
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Hei, Trådstarter spurte om hvilket batteri han skal kjøpe. Jeg har ikke noe godt svar men har fått litt erfaring med det batteriet som står i bilen i dag. (De som ikke liker egenerfaring kan slutte å lese) I Februar 2016 kjøpte vi en N.B.Flair 2008 som i 2013 fikk innmontert litiumbatteri av forrige eier (takk), det ble ikke gjort noen modifikasjoner. Batteriet er satt sammen av 4 stk. celler fra EV-Power: WB-LYP400AHA LiFeYPO4 (3,2V/400Ah X 4stk).
Bilen har fra fabrikk ikke vanlig Elektroblokk men en separat lader 35A med valg mellom bly-syre og AGM-gel.
Den står på bly-syre som gir opp til 14,4V i en time, så ned på vedlikeholdslading 13,8V.
Har også 240W solcelle med en IVT MPPT regulator som i følge boka skal kutte ved 14,1V.
Jeg får med dette aldri 100% fulladet batteri, men ligger å bruker fra ett % område som sannsynligvis er sunnere for batteriet(80-60%, eller noe i nærheten).
Batteriet står derfor med konstant påtrykt vedlikeholdslading på 13,8V. Når bilen står ute med 230V varme så slår jeg ofte av laderen. Men det har hendt flere ganger att det har blir glemt, og stått med lading i 1-1,5 mnd. på høst og vår. Dette skal egentlig total-ødelegge batteriet. Det har også blitt litt ladet og ladet-ut ved lav temperatur ca.-20C.
Vi har også en inverter på 2300W/4000Wpeak. Har Golden Retriever og derfor også en støvsuger på 1200W som blir brukt 20-25minutter i ett strekk. dette gir ett spenningstap på ca. 0,3V fra før start (ubelastet) til rett før jeg skal stoppe støvsugeren (belastet ca.100A).
Mellom Mai og oktober i år har den ikke vært tilkoblet 230V, bare ladet med solcelle.
Vi er også vanligvis på en 10-14 dagers vintertur hvor vi bare fricamper uten lading.
Bilen blir brukt ca. 80-85 døgn og ruller ca. 2000mil i året.
Det vi setter mest pris på er batteriets evne til å raskt ta til seg lading, samt å gi fra seg strøm uten å miste spenning.
Totalt sett er vi veldig fornøyd med batteriet det har vært mye enklere enn forventet å håndtere, noe av grunnen kan være att det er ett forholdsvis stort batteri, 400A det gjør att det ikke er så lett å tappe det ned til minimumsspenningen.
Jeg har balansert det en gang, det var 0,008V forskjell mellom den høyeste og den laveste cellen. (de var ikke helt full-ladet)
Komfort koster, og så får batteriet leve så lenge det kan.
Mvh Ivar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kult, min gamle bil er hos et medlem :D og min antagelse om at en kun med lengre mellomrom trenger å balansere ser ut til å stemme. 400 Ah Winston celler uten BMS er det ikke mange biler som har, jeg hadde en BMS men den døde etter et par dagers bruk og ble fjernet.

Noe jeg ville gjort om jeg hadde fortsatt med den bilen var å forsterke ladningen fra bilens generator. Den 80A sikringen som sitter i motorrommet er egentlig i minste laget og blir kun reddet av spenningsfallet i kablingen. Kraftigere kabler og 150A sikring ville passet bra - det er 180A tilgjengelig fra generatoren og batteriet tåler godt den strømmen. Sterkt nedtappet og 80A sikringen ryker når bilen kommer opp i turtall. Problemet unngås om en lar bilen gå på tomgang eller lavt turtall en tid før en spinner opp.
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
Hei Knut.
Sikring og sikringsholder er byttet ut pga. korrosjon fra salt. For å ikke øke slitasjen på dynamoen så lar jeg originalkablene være. Vi bruker ikke så mye strøm så oppsettet har fungert fint for oss.
Har jobbet som bilmekaniker og mye bilelektro hos merkeforhandlere på bla. US Chevrolet og Land Rover men ikke vært borti litiumbatteri før nå. Har også hatt husbil siden 1986, og litium gav en så radikal forbedring av opplevd bokvalitet att det blir litt før og etter (ny tidsregning).
Ivar
 
F

F.d. 1470

Guest
Kult, min gamle bil er hos et medlem :D og min antagelse om at en kun med lengre mellomrom trenger å balansere ser ut til å stemme. 400 Ah Winston celler uten BMS er det ikke mange biler som har, jeg hadde en BMS men den døde etter et par dagers bruk og ble fjernet.

Noe jeg ville gjort om jeg hadde fortsatt med den bilen var å forsterke ladningen fra bilens generator. Den 80A sikringen som sitter i motorrommet er egentlig i minste laget og blir kun reddet av spenningsfallet i kablingen. Kraftigere kabler og 150A sikring ville passet bra - det er 180A tilgjengelig fra generatoren og batteriet tåler godt den strømmen. Sterkt nedtappet og 80A sikringen ryker når bilen kommer opp i turtall. Problemet unngås om en lar bilen gå på tomgang eller lavt turtall en tid før en spinner opp.
Som jag beskrivit många gånger kör jag också dessa pack utan bms utan problem. Pendlar mellan 90-95% och 30% SOC utan underhållsladdning vilket ger mååånga cykler och ingen obalans. Och kostnadseffektivt. Och kan ställa av längre tid utan batterislukande bms. Och kan undvika att ladda om batteriet är kallt. Allt med vanliga laddare och regulatorer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Äntligen lite intressant fakta från verkligheten, Tack :)
Jag sitter själv på EV-Powersidan flera gånger om dan med beslutsångest om vilket paket jag skall gå på.
Hur löser jag laddning utan temp.kontroll?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Vad jag kan se på min utrustning, så kommer bilen att bli skrot innan mina LiFePo4 kommer upp i max antal cykler. Jag har lagt max laddning till 90% och sen återladdning vid 70% (= kan gå lägre i % innan laddning startar)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Trådskaparen frågar efter prisvärda lösningar och de flesta vill väl ha en bra avvägning mellan investeringskostnad och livslängd/kvalitet. Att köpa ett cell-pack med tillbehör är ett sätt att hålla nere investeringskostnaden. Man skall väl inte måla f-n på väggen i onödan men vad kan försäkringsbolagen tänkas säga om sådana gör-själv-varianter? Några rader ur Folksams villkor, avsnittet Brand:

Aktsamhetskrav


Elektriska kablar och komponenter ska vara fackmannamässigt monterade.


Om du bryter mot aktsamhetskravet ovan gör vi normalt avdrag med 25 procent på ersättningen. Avdraget kan i allvarligare fall bli större, till och med så stort att du inte får någon ersättning alls. Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Vi gör inget avdrag om försummelsen är lindrig.


Skulle ett utförande som i broschyrbilden nedan anses fackmannamässigt? Det är kanske lite "extra allt" över det hela men det kallas ändock "ready to be installed". Jag kan tycka att det ser lite rassligt ut....

(Ja jag vet att bilden inte visar ett 12V batteri)

upload_2019-11-26_16-41-36.png
 
Toppen