• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i södra Spanien

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det går att köpa en koppling/adapter till gasolen från en spansk flaska här nere i Torrevieja eller någonstans söder om Torrevieja? Det är en Cepsaflaska vi har.

Vi köpte den förra gången vi var här nere då vi desperat - och förgäves - letade efter nånstans att fylla på vår tyska el svenska flaska.

Hoppas!!!
 
F

F.d. 22252

Guest
På kinesen finns spanska regulatorer vill man använda den svenska regulatorn får man köpa en kran som passar på den spanska flaskan och sen en adapter til svensk regulator. En regulator kostar ca 10 eu så det är en billigare lösning, men ett problem är att den spanska regulatorn har 10mm slang på de jag såg och slangen på den svenska har förmodligen 8mm. Jag fick bekymmer med att få på den och lätt att skada slangen.
Leta upp en järnhandel så får man hjälp, på kinesen vet dom ingenting, kontrollera också det är rätt tryck på regulatorn det finns 30 och 50 och ska förmodligen vara 30mbar. står på den svenska regulatorn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
För att kunna använda den spanska adapter (inte regulatorn, adaptern har ratt regulatorn har en spak på toppen) måste du ha ytterligare en adapter Tysk -> Svensk.. Finns här hos husbilshandlare men inte i Spanien.
Skippa adaptersetet, bortkastade pengar och funkar inte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Forstår jeg det ret bengtic, at dette sæt er at anbefale når man kører sydpå med svenske flasker ( evt. købe spanske når man er fremme )
ADAPTERSET EUROPA
Det verkar lite overkill att lägga ut 1000kr för att få en massa adaptrar man aldrig kommer att använda.
Gasolfyllarna har en spansk regulator med slang som de säljer för 200kr+ . I spanien är den billigare men gasolfyllarnas såg bättre ut knappen ovanpå fanns inte utan det var en kran på sidan av regulatorn som adaptersetet och en bit slang av rätt dimension med.
10mm. Det verkar finnas en tredje variant med bara kran som jag tror wizard tänker på.
Annars lär det inte fungera för man kan inte koppla två regulatorer efter varandra.
Jag kopplade ju bara om slangen till den spanska från den svenska 10eu för regulatorn och sen fungerade det.
Nur har jag en svensk nyfylld flaska som reserv och när den spanska tar slut vill jag inte gå ut mitt i natten nära noll grader och flytta slangen till den svenska så jag köpte en T-koppling så att bägge flaskorna är inkopplade efter regulatorn.
Tar den spanska slut stänger jag av den och öppnar kranen på den svenska startar värmaren och går och lägger mej.
Finns ju en automatisk ventil som sköter det men då vet man ju inte vilken flaska som är slut eller troligast bägge två och då har man problem. Kallt på nätterna vintertid.
Repsols flaskor är orange cepsas silverfärgade som det verkar. likadana kopplingar
och såklart ska man ha propangas annars slocknar värmaren på natten när det blir kallt.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Jeg har Norsk (Spansk) adapter siden det er det vi bruker i Norge.. Har montert en Truma Monocontrol CS..
Bruker en selvfylle flaske med tysk kobling, og en spansk flaske når jeg er i Spania.. I Norge bruker jeg en Norsk flaske..
Det finnes adapter til både Tysk og Svensk flaske slik at de begge får Norsk kobling..

Regulator, gasslange
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
....................................Finns ju en automatisk ventil som sköter det men då vet man ju inte vilken flaska som är slut eller troligast bägge två och då har man problem. Kallt på nätterna vintertid.
Repsols flaskor är orange cepsas silverfärgade som det verkar. likadana kopplingar
och såklart ska man ha propangas annars slocknar värmaren på natten när det blir kallt.

Man ser på manöverpanelen när den valda flaskan är tom. (Om rätt inkopplad) Lyser rött med en flasksymbol. Vilken flaska som skall tömmas först väljer man på Duokontrollen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte alla bilar som har manöverpanel med mätare, den duokontrollern man ville sälja till mej var automatisk vilket gör att den skiftar automatiskt när den ena flaskan är tom. Så har man inte elektroniken så kan man bli lurad har sett det på forum i HBK.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är väl knappast gratis med all utrustning för att någon gång ibland gå upp och växla, det brukade Jojje göra. Värre när man inget har att växla till för att man inte har displayer som visar läget.
 
Toppen