• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fogskum

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad som än skall ske i övrigt i de där utrymmena, jag skulle ju börja med att rostskydda mycket noggrant, först tunn rostskyddsolja i alla spalter och anslutningar mot andra plåtar även uppåt där förstärkningarna ligger an mot ytterplåten och sedan efter ett tag en tjockare rostskyddsolja som kapslar in den tunna som har en tendens att dunsta annars.
Men allra viktigast är den tunna som skall krypa in överallt och hindra att rosten får fäste.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det du kallar balkar skulle jag vilja kalla karossförstyvningar, tveksamt att spruta skum där skulle inte jag göra utan ordentligt rostskydd och se till att avrinning vilket borde finnas någonstans inte är täppta av smuts. Dina elkablar ligger väl där också.
Ser ut som du har en massa genomgående hål där det sitter plastpluggar som håller fast plastlister på utsidan, när det regnar brukar ju vattnet gå på insidan av listen om det inte är tätt och sen rinner det in genom hålen för pluggarna är ju inte helt täta.
Hade en fiat fiorino som hade samma fast då var det inte plastpluggar utan plåt så när man monterade listen så skavde de av färgen i hålet och rosten började direkt, för att göra det effektivare hade man limmat en bit skumgummi bara på jävelskap precis över hålen som blev blöt och nästan aldrig torkade för att det slulle rosta på insidan.
Såna är dom bilfabrikanterna, på min caddy hade man gjort en avrinning med ett gummirör i botten av en liknande förstyvning som din, där var det precis fullt med sand som var blöt och täppte till avrinningen.
Orsaken var att man placerat den precis bakom hjulet just i sprutet från däcket knappast en slump utan uträkning, lösningen blev att sätta dit stänkskydd, finns knappt till bilar men till släpkärror.
När man inte måste ha stänkskydd på bilarna tog många bort dom och på alla nya bilar försvann dom över natten.
Det som hände då var att det började rosta i bakvagnen finns inget rostskydd som klarar av att bli blästrat av sand salt och vatten. Samtidigt så blev det stenskott på rutor strålkastarglas och fronten blästrad av stenar.
Bra för nybilsförsäljningen och eftermarknaden.
Det är en medveten strategi det är därför man inte behandlar hålrum i balkar under bilen, fast de sägs vara doppade i något rostskydd, bara att läsa rosttester i vi bilägare.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Är det möjligt att rostskydda själv. Håller till i en varm lokal med alla möjliga sorters maskiner även tryckluft. Vilket rostskyddsmedel ska man använda.
Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Får nostalgiske flashback, jobbet endel med rostskydd i min ungdom. Steaming en dag, varmluft tørking til neste dag. Tynntflytende men herdende middel inn i alle hulrom og plugging av alle hull lget for sprøytingen. Etter en slik behandlig ville jeg ventet noen dager før innsprøyting av skum. Har sett at enkelte påbyggere benytter skum på utvalgte steder som B stolpen på helintegrerte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är ju precis på det sätt jag förställer mej att det ska göras för att få maximalt skydd. Borde ju vara gjort från fabriken innan leverans.
Om jag skulle köpa en ny bil så skulle allt ingå plus att bilen skulle kontrolleras av en oberoende firma innan godkännande och betalning skulle ske.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Beställde rostskyddsmedel. Tunn och tjockare. MEN googlade och där sa dom att om den har vaxade hålrum. Så om man tillför rostskyddsolja kan det påskynda rosten. Det var Trafikmagasinet från 2009 som sa det.
Men jag har tittat på filmer hur Dinitrol gör och dom sa inget om det. Är den någon som har kunskaper om detta. Montreal har du koll på detta.
Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har hört detta förut, man har sagt att rostgarantin inte gäller om man rostskyddar sin bil.
Jag tycker det är sämsta sortens sätt att smita undan rostskyddförsäkringen som egentligen inte gäller för någonting.
har någon nånsin hört talas om att någon fått trösklar utbytt på en försäkring?
Teoretiskt kan ju lösningsmedelt lösa upp vaxet men det kan nog vara bra så kryper hålrums skyddet in överallt.
För att vax ska fästa så måste ju karossen ha rätt temperatur så den verkligen hinner krypa in i alla hålrum innan den stelnar vilket den gör ganska omgående om inte karossen har en temp nära eller på stelningstempen.
Jag har inget mer att stödja min högst privata åsikt om att såklart man ska rosskydda så mycket man kan allt annat är lögn och bedrägeri men jag tycker det är tråkigt att man ska vara tvungen att göra ett jobb som skulle blivit riktigt gjort för svenska förhållanden från början i fabrik.
Trafikmagasinet hade mycket åsikter en var att man blev jättefull på nästan ingenting det andra var att folk kunde dricka massor och ändå köra bil utan att komma över promillegränsen. Så fick han ju sparken också för att köra runt med testbilar i det privata.
Det var ingenting som jag tog till mej den som ledde programmet framstod som en amatör.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäst är att ta reda på vilket rostskyddsmedel bilen från början har eller rättare sagt vad den har nu (någon kan ju sprutat på annat). Och så köper man ett likvärdigt. Finns till ”lågpris” för de flesta varianter. Jag har använt motorolja (inte spillolja), linolja och vaxbaserat till olika bilar. Linolja luktar väldigt gott och kryper in bra, vaxbaserat verkar hålla bäst. Gjorde en vaxbaserad behandling på min Saab -05 när den var nästan ny och den har inte en rostfläck under.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej, jag håller med Bäckis om linolja.
BILTEMA har haft o kanske fortfarade har ett linoljebaserad rostskyddsmedel i tub för spruta.

Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 22252

Guest
Har använt biltemas linolja för många år sedan på en obehandlad furubänk stod på sprayburken att det skulle fungera, efter några månader var det blåmögel på den.
rå linolja torkar dåligt kokt linolja som jag tror det är i sprayburkarna torkar långsamt.
Spillolja innehåller en massa svavel och diverse syror fungerar jättbra att impregnera gammalt virke Hade det på ett uthus med falu rödfärg blev riktigt bra. Men bilar kan börja rosta sen kryper den inte in överallt.
Riktigt rostskydd är det man ska ha speciellt gjort för det, har provat det mesta även sågkedjeolja och tjockt svart smörjfett utspätt med bensin så att det går att spruta, egentligen livsfarligt en gnista så är det ett eldhav.
 
Toppen