• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microsoft Edge "bråkar"

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
På sistone öppnar alltid Edge helt automatiskt när min laptop har varit i pausläge och jag har loggat in.
Jag använder alltid Chrome, som är min standardläsare. Jag har försökt hitta lösningar på nätet men inte funnit något som stoppar Edge att öppna. Irriterande.
Någon som har något tips eller lösning?
MVH Johan
 
F

F.d. 4220

Guest
Startar den med en specifik sida, eller är det en tom browser du får upp?

Jag skulle börja leta efter andra orsaker. Typ att det finns något annat som i sin tur startar Edge.
Titta efter vad som ligger i Autostart och se om någon av dem kan orsaka problemet:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026268/windows-10-change-startup-apps

Det kan ocksåvara så att Windows försöker köra ett test av något slag, som inte får kontakt, varpå den startar Edge. Om det är så, så kan man stänga av det genom att ändra en flagga i registret. Om du känner dig bekväm med att ändra i registret så kan du ändra detta värdet från 1 till 0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NlaSvc\Parameters\Internet\EnableActiveProbing

Registret når du genom WIN-tangenten + R och skriv "Regedit".
Det verkar ha hjälpt flera som har fått detta problemet. Det stänger helt enkelt av denna aktiva självtest som är en vanlig orsak till detta problem.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Eller kan det vara så enkelt, att vid något tillfälle så valdes Edge läsaren som standard webbläsare? Kolla detta genom att i sökfunktionen till höger om Windows start skriva i "Standardappar" och sedan "Enter" och där bör man se vilken webbläsare som är vald som standard, detta förutsatt att du använder Windows 10 förstås.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Startar den med en specifik sida, eller är det en tom browser du får upp?

Jag skulle börja leta efter andra orsaker. Typ att det finns något annat som i sin tur startar Edge.
Titta efter vad som ligger i Autostart och se om någon av dem kan orsaka problemet:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026268/windows-10-change-startup-apps

Det kan ocksåvara så att Windows försöker köra ett test av något slag, som inte får kontakt, varpå den startar Edge. Om det är så, så kan man stänga av det genom att ändra en flagga i registret. Om du känner dig bekväm med att ändra i registret så kan du ändra detta värdet från 1 till 0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NlaSvc\Parameters\Internet\EnableActiveProbing

Registret når du genom WIN-tangenten + R och skriv "Regedit".
Det verkar ha hjälpt flera som har fått detta problemet. Det stänger helt enkelt av denna aktiva självtest som är en vanlig orsak till detta problem.

Hej och tack STACT! Ändrade i registret och det verkar hjälpa i mitt fall. Claes
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Startar den med en specifik sida, eller är det en tom browser du får upp?

Det är MSM.com startsida som kommer upp.

Jag ändrade i registret som du rekommenderade, tyvärr ingen skillnad.

Jag har endast ett fåtal appar som är aktiverade i autostart. Kan du ge något tips på någon som eventuellt kan ställa till problem?
Ovanstående problem dyker endast upp när datorn har varit i pausläge, aldrig vid om- eller nystart.
Johan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Min tanke var att det var något som försökte starta Edge för att visa en specifik sida, pdf eller liknande.
Att msn.com startas låter som att det är Edge standard startsida du får. Så jag skulle testa att stänga av "EnableActiveProbing" (ändra till "0"), trots att du bara får problem från pausläge. Det kan ju vara så att testet lyckas vid omstart...
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Min tanke var att det var något som försökte starta Edge för att visa en specifik sida, pdf eller liknande.
Att msn.com startas låter som att det är Edge standard startsida du får. Så jag skulle testa att stänga av "EnableActiveProbing" (ändra till "0"), trots att du bara får problem från pausläge. Det kan ju vara så att testet lyckas vid omstart...

Tyvärr löser detta inte mitt problem.
Jag tar med tacksamhet emot fler tips...
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Du kan prova med att köra CMD som administratör skriv sedan sfc /scannow
Om du har ett registerfel så repar den det.
Du kan även köra adwcleaner och kontrollera att du inte fått in något som startar edge.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For meg er det nesten motsatt. Når pcen blir slått på så starter Chrome uten at jeg har bedt om det og jeg må starte Edge manuellt. Har ikke brydd meg med å finne årsaken - ennå.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej STACT och andra som har problem med att Edge startar upp automatiskt.
Åtgärden att ändra värdet för EnableActiveProbing i Registret fungerade tyvärr inte så länge för mig så det återställde jag. I stället har jag använt en annan åtgärd som går ut på att omregistrera Edge i Registret. Detta har fungerat ett tag nu.
Om du vill prova så gör du så här:

1. Sök upp Windows PowerShell med Windows Search.

2. Högerklicka på Windows PowerShell bland resultaten och välj Run as administrator.

3. När kommandofönstret har startat upp och visar en prompt, skriv följande kommando följt av Enter:

Get-AppXPackage -AllUsers -Name Microsoft.MicrosoftEdge | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml” -Verbose}

Kommandot är ju långt och snårigt så jag rekommenderar 'kopiera och klistra' som man enklast utför så här:
a. markera hela kommandotexten ovan exakt (inga mellanslag för och efter)
b. tryck ctrl+c (texten hamnar i tangentbordsbufferten)
c. gå till kommandofönstret efter prompten - tryck ctrl+v (varvid kommandotexten bör dyka upp)
sedan skall du trycka Enter enligt ovan.

Låt kommandot arbeta färdigt så att en prompt visas igen.

4.Avsluta Windows PowerShell.

Lycka till
Claes
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Get-AppXPackage -AllUsers -Name Microsoft.MicrosoftEdge | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml” -Verbose}

Finns det några risker med att utföra denna manöver?
Johan
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har undvikit en massa problem genom att göra tvärtom vad microsoft rekomenderar.
Uppdaterar nästan aldrig och om jag gör det alltid manuellt, alla uppdateringstjänster är avstängda/blockerade.
Jag och windows har helt olika åsikter om vad jag ska släppa in i datorn, varje uppdatering medför en risk ett antal parametrar ställs om och windows försöker ta kontroll över mitt liv.
Jag använder AVG pc tuneup regelbundet en gammal fungerande version. Jag använder så gamla versioner av windows som går körde xp i många år bytte sen till 7 skaffade en ny dator lyckades nedgradera win 10 till 7 och den kör jag tills det inte går längre. Att bli en obetald Betatestare i skrpt läge på min egen dator vägrar jag det får andra hålla på med.
De flesta problemen som uppstår beror på reklam eftersom man fösöker få in diverse programvara från alla håll i datorn som ställer till det. När jag började med internet eller rättare sagt internet dök upp istället för slöa BBS er var man förundrad över att internet var fritt att använda och en massa program, men sen förstod jag att internet betalas av reklam och vi som kunder betalar ett pålägg på alla varor som använder reklam i någon form. Ingen pratar heller om miljö när reklamen svämmar över våra brevlådor.
Jo väldigt mycket i livet betalas av oss indirekt all massmedia t.ex.
Så kan man hålla uppdateringar borta så kan man klara sej länge, ett sätt är att se till att man har återställningspunkter man kan gå tillbaka till men allt oftare så vägras man en återställning.
När jag misstänker problem stänger jag omedelbart av åtkomsten till internet startar om i felsäkert läge och tittar vad som kan ha kommit in i datorn utan mitt medgivande sen har jag program som tar bort programvaran och alla referenser i registret.
Min erfarenhet är att de flesta problem som uppstår har med mjukvara att göra nästan aldrig med maskinvaran.
I nästan alla fall har det kommit in något via internet. Ibland har ofta chefer tagit hem jobbdatorn och låtit barnen använda den att spela spel på och så har det kommit in en massa skräp.
 
Toppen