• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skjutdörr

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en Eura Mobil 672 hos Husvagns-svensson lidköping, så när vi tittade på den så var skjutdörren till Toa trasig, det skulle ordnas innan vi hämtade den 25/9, när vi kom dit hade de inte kunnat laga dörren pga att det är svårt att få tag i delar. nu blev det lite kris för vi hade planerat en resa söderut till San-Remo för att hälsa på vänner. Sagt å gjort vi åkte ändå med hb, med dörren fasttejpad intill karmen, med lite fibbling med dörren av mig själv så kunde vi stänga å öppna med lite konster. I övrigt en fin bil men det blev ju lite små saker som man ville ha åtgärdat när vi kom hem,inom garantin och det har de gjort också förutom toadörren gick inte att få ordning på till ursprunget skick. Dom har varit i kontakt med Eura fabriken men det finns inga sådana dörrar eller reservdelar längre. Husvangs har försökt att ordnat dörren men det är väl inte riktigt opptimalt.
Ja det blev mycket skrivit, men är det någon inom klubben som har samma problem eller är det någon som har tips var man kan ordna en dörr. Jag har kollat på Husvagnsskroten men där finns ingen. Pusst./Kenneth
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Ja det har husvagns Svensson gjort. Det är autohallen som varit i kontakt med Eura fabriken.
Men tack ändå
 

Qcomfort52

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
19268
Medlemskap
2024
Vi har en eura mobil Terresta 670 SB årsmodell 2009 hade också problem med toalett dörren en skjutdörr men jag kunde fixa den med lite lim och plast bitar och silikon spray nu funkar dörren som den ska men ja tycker att de var en dålig konstruktion hoppas att de går bra för dig . fråga hos Kanon Kurt Ludvika om dom har något har sett att dom har sålt delar till Euro Mobiler som har blivit kvar
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tack för upplysningen, ska ringa dit i morgon och höra.
Lurade en gång på att hitta några små hjul som den kunde rulla på, men alla är lite för höga.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej du kan höra med bengts i alvhem norr om göteborg de var återförsäljare för eura-mobil innan autohallen och jag vet han har lite grejor i hyllorna sen den tiden ! lycka till !
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tack för upplysningen. Jag mailat dom å frågat, så får se o. jag får svar
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Du har inte funderat över att bygga om, avlägsna skjutdörren och sätta en vanlig dörr ?
Har du en bild så kanske någon kommer till insikt om liggande reservdel :)
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tack, jag har haft dom funderingarna, men det blir så liten plats kvar att komma in på Toan.
Haft fundering på en vikbar dörr som finns i en del duschar som skulle gå att vika inåt toavägg som är mot sängen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men om du visar några bilder på skadan så finns det säkert någon ljushuvud här på hbk som kanske kommer med en lösning :rolleyes:
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tror det har löst sig det mesta av dörren.
ska försöka skicka bilder.
Tejpen som sitter på dörren har husvagn-svensson satt dit.
Jag har satt små stoppklossar uppe och nere i bakkant, förut var det bara två skruvar med en plastplupp som var tanken att den skulle stanna mot där när du öppnar, men dörren gick förbi dom å hakade fast när dörren skulle stängas. Jag har smörjt lite i spåren så den ska gå lättare. Enl. Bengts Husvagnar så är det tejpning med silvertejp som är det enda för att hålla dörren någorlunda stabil. Tack för alla råd och tips jag fått.
 

Bilagor

  • 20191118_152159.jpg
    20191118_152159.jpg
    1,7 MB · Visningar: 316
  • 20191118_152340.jpg
    20191118_152340.jpg
    1,9 MB · Visningar: 318
  • 20191118_152305.jpg
    20191118_152305.jpg
    2 MB · Visningar: 314

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Hmmmm..... vi har exakt samma problem på vår bil som vi köpte i november 2020.
Dörren var inte på plats då pga att golvskenan i plast var trasig.
Beställde en ny skena från Autohallen i Alingsås som jag monterade men jalusidörren är precis som du beskriver det.
Har du bilen kvar och har du lyckats få till det med eventuellt en vikdörr så får du gärna dela med dig av lösningen.... :msn_thumbup: :)


20210214_092539.jpg
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Påminner om toalettdörren på vår Hobby -05.
Dörren består av lameller som hålls på rätt höjd sinsemellan med hjälp av en genomskinlig armerad plasttejp på insidan. På vår bil har tejpen delvis släppt vilket fått med sig att några av lamellerna åkt ner lite och ställer till det i skenan.
Min plan när värmen kommer är att ta ut hela paketet, lägga lamellerna i linje, torka ordentligt rent med T-röd och sen tejpa med en stark tejp. Silvertejp tror jag kan bli för kladdigt i hög värme och kanske heller inte så speciellt snyggt. Siktar på att testa denna: tesa extra Power® Extreme Outdoor

Vet inte om samma lösning kan fungera för dig
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hmmmm..... vi har exakt samma problem på vår bil som vi köpte i november 2020.
Dörren var inte på plats då pga att golvskenan i plast var trasig.
Beställde en ny skena från Autohallen i Alingsås som jag monterade men jalusidörren är precis som du beskriver det.
Har du bilen kvar och har du lyckats få till det med eventuellt en vikdörr så får du gärna dela med dig av lösningen.... :msn_thumbup: :)


Visa bilaga 205992
Hej. Ja som du kanske ser på bilderna så har husvagnsvensson i Lidköping ordnat med silvertejp på insidan, eftersom det var garanti när jag köpte bilen, var ju lite tveksam till den sortens lagning, men enligt dom fanns det inget annat sätt enligt autohallen Alingsås. Sedan har jag förbättra med stopp uppe å nere i bakkant på dörren som du ser på bilderna. Så sedan dess har det fungerat. Hoppas du förstår å får användning för förklaringen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hmmmm..... vi har exakt samma problem på vår bil som vi köpte i november 2020.
Dörren var inte på plats då pga att golvskenan i plast var trasig.
Beställde en ny skena från Autohallen i Alingsås som jag monterade men jalusidörren är precis som du beskriver det.
Har du bilen kvar och har du lyckats få till det med eventuellt en vikdörr så får du gärna dela med dig av lösningen.... :msn_thumbup: :)


Visa bilaga 205992
Det går ju att ersätta jalusidörren med helt annan lösning. Jag tröttnade på att den TROTS låsning åkte fram och tillbaka vid körning och tog bort både dörr och skenor och byggde en dörr i MDF med pianogångjärn mot befintligt väggslut och ett enkelt garderobslås. Vi är mer än nöjda.
Jalusidörrar må se trevliga ut men de är inte tysta att manövrera på natten när man försöker smyga och kvaliteten på plasten vissnar med åren...:)
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Ok. Jag var inne på det att ordna en vanlig dörr, men tyckte det skulle bli trångt att gå in på toan. Eftersom det bara går att ha vänsterhängd dörr behöll jag det gamla, men en får ju ha uppsikt/service ibland. Du säger den åkte fram och tillbaka när du körde, men fanns inte magnetlisten på din då, för min funkar bra i stängt läge.
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Det går ju att ersätta jalusidörren med helt annan lösning. Jag tröttnade på att den TROTS låsning åkte fram och tillbaka vid körning och tog bort både dörr och skenor och byggde en dörr i MDF med pianogångjärn mot befintligt väggslut och ett enkelt garderobslås. Vi är mer än nöjda.
Jalusidörrar må se trevliga ut men de är inte tysta att manövrera på natten när man försöker smyga och kvaliteten på plasten vissnar med åren...:)
Okej, låter intressant.....har du något foto som du kan dela med dig av.... :rolleyes:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en Eura Mobil 672 hos Husvagns-svensson lidköping, så när vi tittade på den så var skjutdörren till Toa trasig, det skulle ordnas innan vi hämtade den 25/9, när vi kom dit hade de inte kunnat laga dörren pga att det är svårt att få tag i delar. nu blev det lite kris för vi hade planerat en resa söderut till San-Remo för att hälsa på vänner. Sagt å gjort vi åkte ändå med hb, med dörren fasttejpad intill karmen, med lite fibbling med dörren av mig själv så kunde vi stänga å öppna med lite konster. I övrigt en fin bil men det blev ju lite små saker som man ville ha åtgärdat när vi kom hem,inom garantin och det har de gjort också förutom toadörren gick inte att få ordning på till ursprunget skick. Dom har varit i kontakt med Eura fabriken men det finns inga sådana dörrar eller reservdelar längre. Husvangs har försökt att ordnat dörren men det är väl inte riktigt opptimalt.
Ja det blev mycket skrivit, men är det någon inom klubben som har samma problem eller är det någon som har tips var man kan ordna en dörr. Jag har kollat på Husvagnsskroten men där finns ingen. Pusst./Kenneth
Slog mig. Jag har ju faktiskt en skjutdörr liggande hel och ren eftersom den suttit i bilen endast ett år. Vad har du för behov av mått (Längd x Höjd i mm) ?
 
Toppen