• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB-uttag, någon som har alternativ?

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Hej! Det liknar Biltemas, har ni köpt ett sådant? Blev besviken på Biltemas eftersom det är en blå lysdiod inbyggd i uttaget och den lyser ganska mycket på natten. Någon som åtgärdat detta?

Hälsningar Arne
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Hej! Det liknar Biltemas, har ni köpt ett sådant? Blev besviken på Biltemas eftersom det är en blå lysdiod inbyggd i uttaget och den lyser ganska mycket på natten. Någon som åtgärdat detta?

Hälsningar Arne

Har inte använt den, men ett knep för att sänka styrkan på sådana lysdioder är att pensla dem med lite svart nagellack eller liknande. De lyser igenom färgen, men inte lika starkt. Flera lager kan man ju också prova.
En bit eltejp hjälper också, men syns mer.

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Jag håller med om att biltemas variant lyser väldigt starkt, det blev inget problem för mig då jag monterade uttaget ovanför en hylla och ofrivilligt samt oplanerat fick jag faktiskt lite nattbelysning för den hyllan. ;)

Jag har ett uttag till som ska monteras vid sängen för läsplattan/telefon, då kommer jag nog testa nagellackstricket.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?


Tack Skagerlund's, mycket bra förslag! Jag beställde 3 st. av det här alternativet (alla CE märkta) för montering mellan sängar/bäddar, förarhytt och en i garaget + strömbrytare för startbatteriet (er) som förhindrar oönskad start av motorn. Totalkostnaden blev ca 350:-, hoppas bara att det fungerar som det är tänkt. Återkommer med hur det blev...

USB.jpg
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Köpte ett dubbelt dubbeluttag 2,1/1Ampere 5Volt från eBay. Delade på dem och satte ett i bodelen kopplat på befintligt uttag. Skippade gummilocket och borrade in ett hål upp bredvid det befintliga. Tänker sätta ett i bak-delen så man kan ladda telefonen i sängen. Valde bort 5A varianten då jag inte litar på att ström-kablar till iphone och liknande tål 5A om det blir kortslutning, det är tunna ledare i dessa. Kanske det kan bli varmt i stället för att säkringen eller strömbegränsningen bryter. Kanske brandfara? Vill inte chansa...
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Hej, kan rekommendera:
USB-uttag dubbelt BLUE SEA. Finns att köpa bl a på Sesea båttillbehör.
. "Dubbelt USB-uttag för infällt montage. Intelligent USB-uttag som anpassar laddningen efter ansluten enhet, t.ex. Android eller Iphone/Ipad. Utmärkt för att ladda mobila enheter. Inbyggt filter för reducering av elektronisk störning. Överhettningsskydd. Tätande lock. Flatstiftsanslutning. Max uteffekt 4,8A.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
En stor risk för överhettning/brand uppstår då man har en central 5V källa som matar flera uttag. Om det blir kortslutning i en laddkabel, speciellt i telefon/plattänden, kan en ström på 4-5A leda till att kabeln blir överhettad. Använder man separata omvandlare till varje USB-uttag sker en strömbegränsning eller den slår ifrån vid kortslutning. Tror att man bör testa vad som händer om det blir kortis i kontakt/kabel!
En tunn kabel kan inte klara stora strömmar!
Bättre safe than sorry!
Med vänlig hälsning,
Conny J
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
själv har jag dessa USB som man kan slå av eller på när man så önskar.

fungerar utmärkt, och man kan beställa från Amazon UK till Sverige. Betydligt billigare än vad jag kan se hos andra leverantörer.



//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har benyttet en håndfull med doble usb ladere med gummilokk og blått lys (Ebay no name) koblet til 12 volt. Just disse er montert i nattbord i en AirBnb enhet vi har. Enkel montering bor et 32 mm hull og tre laderen inn og sett på låsemutteren på baksiden før en kobler til 12V. De ser ut som de til DJ Freddy, men uten av og på bryter.
 
F

F.d. 4220

Guest
Denna tråd har nu några år på nacken och det har hänt en hel del på marknaden.
Rekommendationerna ovan verkar alla vara bra alternativ för att ladda mobiltelfoner och tablets med max 2.1A

Men om jag skall byta ut några av de USB kontakter jag har nu, eller komplettera med fler, så hade jag installerat en som också stödjer nya USB-C. Jag har numera både en laptop och mobil som laddas med USB-C, vilken klarar ännu högre strömstyrka. Så denna kontakt eller liknande kommer att vara ett intressant alternativ:
Uttag med USB-C
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet inte om jag är dum eller inte men det står ju överallt olika strömmar på usb uttagen, vad jag vet så ska dom ge 5 volt och inget mer eftersom det är vad mobilen ska ha, sen sköter ju mobilen laddningen oavsett man kan ta ut 10A. Bara om telefonen kräver mer än laddaren kan ge som det blir spänningsfall så det blir under 5 v.
Biltema har en trippel laddare som absolut inte verkar kunna ge det som står på uttagen om flera saker är inkopplade, det har även en usb laddare med termometer och spänning, termometern går helt fel när man laddar eftersom givaren blir varm, sen ser man att spänningen går ner lite när man laddar också. köp inte den sen har de ett uttag med laddare i kontakten plus en lång jättetunn tråd till två cigarettändaruttag knapt man kan använda ett uttag till 1 a laddare innan det bir för mycket spänningsfall så totalt oduglig. Verkar som det finns lite olika standard på uttagen eftersom de glappar i mitt cigarettändaruttag. så plötsligt piper det att batteriet är lågt speciellt innan en större trafikplats.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vanlige USB kabler optimale for data er ikke nødvendigvis optimale for ladning. Det er veldig vanskelig å lage en USB kabel som er over 2 m lang og fungerer godt for både ladning og data. Ladningen krever lav motstand - noe som tilsier grøvre ledere, mens data krever lavt kryss signal - noe som best oppnås med balanserte tvinnede par. En kabel som kunne fungert er CAT-6 ethernet kabel - om den ikke hadde vært så tykk og stiv.

Kort kabel fra lader til forbruker er alltid det beste om en ikke har sense kabel og spenningskompensjon i laderen - noe som er mulig med USB-C, men der er det og mulig med andre spenninger enn 5V eller litt høyere - husker ikke hva som er maks for USB.
 
Toppen