• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK Husbilsplatser, synpunkter

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Instämmer i kören - det är ett otroligt jobb och mycket bra resultat. Dessutom upplever jag, som inte är särskilt haj på tekniken, att det är mycket användarvänligt. Tack!

En liten fråga, som jag inte riktigt hittat svaret på: finns det någon symbolförklaring? Det är framför allt symbolen med "husbil med avtappning under" jag är lite nyfiken på; innebär den tömningsmöjlighet för såväl grå- som svartvatten eller endast gråvatten?

// J Peter
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tips (exempel): Vill ni veta husbilsplatserna i Blekinge? Klicka på Visa sökfilter och skriv in Blekinge i sökrutan;
Kommer det någon koppling till Locus Pro?
Alla tidigare POI-filer (som ligger under Filer, eller via menyn Husbilsplatser) finns kvar och kommer att aktuellthållas som tidigare. Kanske tom oftare eftersom vi rationaliserat framtagning av dessa. Inklusive till Locus Map
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Instämmer i kören - det är ett otroligt jobb och mycket bra resultat. Dessutom upplever jag, som inte är särskilt haj på tekniken, att det är mycket användarvänligt. Tack!

En liten fråga, som jag inte riktigt hittat svaret på: finns det någon symbolförklaring? Det är framför allt symbolen med "husbil med avtappning under" jag är lite nyfiken på; innebär den tömningsmöjlighet för såväl grå- som svartvatten eller endast gråvatten?

// J Peter
I nästa steg av programmet/appen integreras Tömningsplatskartan med alla andra husbilsplatser. Det kommer att täcka in det du efterfrågar, särskilda ikoner på kartan för tömningsplatserna som visar servicen på platsen (och förstås om man klickar på ikonen, kortfattad och detaljerad information).

Tills vidare måste du klicka på platsikonen, då får du ett "popup-fönster" som visar faciliteterna. Klickar du där på Visa detaljer får du ännu mer info, kan starta navigering dit, mm.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Genom att det inte finns alternativet TomTom go app att länka till när man vill navigera till en vist plats så kan man välja tex, Google att navigera genom att trycka översta koordinater enl. bild och kopiera koordinaterna när du kommer till Google maps och klistra in dom i TomTom go .
 

Bilagor

  • E0C6C200-ACB2-45CC-B60D-0573C05C20D5.jpeg
    E0C6C200-ACB2-45CC-B60D-0573C05C20D5.jpeg
    316 KB · Visningar: 41
  • E224BB16-5E8B-4299-A17B-A73DE4A4532D.jpeg
    E224BB16-5E8B-4299-A17B-A73DE4A4532D.jpeg
    586,2 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Toppen, det här ger ett väldigt positivt förstaintryck. Infobilden om platsen ser ren och strukturerad ut. Vad jag kunde önska är att där det finns en länk till en websida för platsen så skulle den öppnas som nytt fönster/flik. Då kan man behålla info om intressanta platser och lätt skifta mellan dem för att jämföra/läsa på.
Må gött
Jan-Åke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Toppen, det här ger ett väldigt positivt förstaintryck. Infobilden om platsen ser ren och strukturerad ut. Vad jag kunde önska är att där det finns en länk till en websida för platsen så skulle den öppnas som nytt fönster/flik. Då kan man behålla info om intressanta platser och lätt skifta mellan dem för att jämföra/läsa på.
Må gött
Jan-Åke
Det finns flera sätt, t ex
  1. Skapa en genväg/länk på din startskärm (mobilt) eller på skrivbordet (laptop - Se handledningarna (klicka på meny Husbilsplatser och välj Handledning)
  2. Om du t ex har Husbilsklubben.se upp i en flik, högerklicka på fliken och välj Duplicera
  3. Control + vänsterklicka på en länk för att en flik ska öppnas
  4. Högerklicka på menyn Husbilsplatser och välj "öppna länk i ny flik"
Det ser dock tyvärr lite olika ut beroende på webbläsare, respektive på laptop eller mobil enhet.

Ett alternativ är att vi ändrar så att en ny flik startas automatiskt när man väljer Husbilplatser i blå menyn. Vi tar upp det för diskussion i projektgruppen. :)
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Tills vidare måste du klicka på platsikonen, då får du ett "popup-fönster" som visar faciliteterna. Klickar du där på Visa detaljer får du ännu mer info, kan starta navigering dit, mm.

Stort tack. Ja, så långt är jag med, men det är när jag klickar på den ikonen som det står "Markbrunn" och jag fattade inte om det avser grå- OCH svartvatten. Får fortsätta att använda "Tömningsplatser" tills vidare där det anges med olika färger.

// J Peter
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Markbrunn avser i de allra flesta fall (åtminstone i Norden) gråvatten, men kan t ex i Spanien användas även för svartvatten på vissa platser. Men då försöker vi ta reda på / komma ihåg att skriva det i platsens beskrivning. Så tolka det så här:

Markbrunn = Gråvatten
Kassettömning = Svartvatten
Tömningsvagn = Gråvatten

Så är det i huvuddelen av fallen. Kolla platsbeskrivningen i Visa detaljer för säkerhets skull om du är osäker, eller fråga när du kommer fram.

"Tömningsplatsexperterna" kan det här bättre, ropar på dom här @Sjöberg @Kaehne4363
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Provar på en Samsung läsplatta. På frågan om platsinfo blockerade jag. Händer inte mycket sedan. Några prickar vid Göteborg.
Blockerar du platsinfo ställer sig inte kartan med "Min position" i centrum, varken när du startar HBP (Husbilsplatser) eller när du klickar på kikarsiktet högst uppe till vänster.

Vill du få tillbaka den frågan (och tillåta i st f att blockera platsinfo) tror jag att det är enklast att rensa webbhistoriken i webbläsaren. Rensa ordentligt (då får då t ex ange din ev sparade lösenord på nytt).

Just den funktionen, alltså att snabbt ställa tillbaka kartan till min position tycker iaf jag är mycket användbar.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Stationär dator just nu.
På en stationär dator eller laptop finns ju ingen GPS funktion, såvida man man inte själv har en "GPS-puck" ansluten via USB.
Windows och webbläsaren (t ex Chrome) använder då dators WiFi/internetuppkoppling (eller det mobila nätverk om du kör med mobil router) för att bäst möjligt pricka in din position. Brukar bli ganska skapligt, på ett par hundar meter när.

Om du kör PC måste du även sätta på Windows' platsinfo (Inställningar/sekretess har jag för mej) och även i detta fall tillåta Chrome/webbläsaren att utnyttja platstjänsten/platsinfo (alltså tillåta platsinfo).
Se även Handledning.

Tillägg: Min position visas som en större blåfylld cirkel på kartan
Tillägg 2: Även de flesta surfplattor saknar GPS, i IOS-världen de iPads som inte har SIM-kort. Tror jag (IOS/Apple använder jag överhuvudtaget inte ;))
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen