• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis har den olika chassin?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har letat under hösten efter en Plåtis som vi skulle fall för, nu idag när jag läste en annons så skrev säljaren så här: "slår inte fjädringen i botten" skrev även nått om 15" tum chassi och 16 tum chassi.

Nu till frågan finns det olika chassin för en plåtis på 6.4m.
Eller menar han däck tum när han skriver så, 16 tum blir ju lite högre och då slår inte fjädern i botten.

Vet att husbilar har light chassi, alko osv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du har samma skillnader på Fiat Plåtisar, det finns både Lightchassie och Heavychassie, men för att göra det riktigt intressant finns det lightchassie utrustat med 15" eller 16" hjul , medan Heavy alltid har 16" Säkrast att kolla är Bultcirkeln, alla Light har 118mm medan Heavy har 130mm.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom flesta plåtisar är byggda på FIAT helchassi alltså inga Alko,att fjädringen slår i botten har inget att göra med hjulstorleken,det beror på vikten samt spiral(skruv) fjäderns dimension .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Att framfjädring slog i botten för några år sen är känt, åtgärdas med högre spiral. Senare årsmodeller (från 2015?) är bättre, får bara genomslag vid gatans plötsligt uppdykande upphöjning, bums.
Bakaxeln ligger nära, eller mot, en gummikudde (fastsatt i chassit) och det gör de flesta plåtisar, mer eller mindre och bakvagnen blir stötig, åtgärdas med luftkudde typ AL-KO eller liknande.
Jo, 15/16" beter sig lika för genomslag.
15" hjul kan innebära lägre maxlast, men 16" Maxichassi har 3500kg och högre.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Fortsätter i denna tråd istället för att skapa en ny tråd då det gäller frågor om Plåtis.
Vi vill ha en med enkel sängar, men nu när vi börjat kolla på last utrymmet i en 6.36 m plåtis med enkel sängar så är det väldigt litet" garage". Gången mellan sängarna vill vi ju ha för att det ska va lätt att ta sig ur och i.
Men kollar jag på en plåtis 5.99m som man får klättra upp i eller bara med en pall så har man ju mer utrymme att lasta trots att den är 37cm kortare. Hur tänkte ni som köpte 5.99 m istället för 6.36m
Är det värt pris skillnaden för de 37 cm och sämre last utrymme?
Har lite snöat in mig på
Chausson Twist 697 och Challenger Vany V217.
Nån som har någon av dessa?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Fortsätter i denna tråd istället för att skapa en ny tråd då det gäller frågor om Plåtis.
Vi vill ha en med enkel sängar, men nu när vi börjat kolla på last utrymmet i en 6.36 m plåtis med enkel sängar så är det väldigt litet" garage". Gången mellan sängarna vill vi ju ha för att det ska va lätt att ta sig ur och i.
Men kollar jag på en plåtis 5.99m som man får klättra upp i eller bara med en pall så har man ju mer utrymme att lasta trots att den är 37cm kortare. Hur tänkte ni som köpte 5.99 m istället för 6.36m
Är det värt pris skillnaden för de 37 cm och sämre last utrymme?
Har lite snöat in mig på
Chausson Twist 697 och Challenger Vany V217.
Nån som har någon av dessa?
Kolla in rapido 55
 

Marita o Rolle

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
25189
Medlemskap
2024
vi tänkte så här betydligt lättare parkera överallt,smidigt och komma fram,broavgifter.Detta året tre reser ner till spanien,vår sommar höst.Tycker inte om att parkera bilen för att komma in i städerna.Med en plåtis tar man sig fram överallt.Vi kör en pöösl. 2win 2015.Lycka till med ditt val.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
ok, så vi som åker april till sept så är kompressor kyl okej, men inte om man ska va utan ström när det är kallare och ingen sol.
HUr länge kan man driva kompressor kyl utan fast el? Ofta står ci 2-3 dagar vid en sjö eller stälplats i Europa utan el.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hur långt är ett snöre?

För att kunna ge ett ungefärligt svar på din fråga behöver man veta:

Batteribankens storlek samt typ av batteri
Storleken på eventuell solcellspanel
Kylskåpets storlek (och därmed genomsnittliga strömförbrukning)

Pålle
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vår plåtis har ett Dometic MDC90. 2019 (maj-sep) var första säsongen. Jag klockade kompressorns gångtid vid några tillfällen och den var c:a 30% av totaltiden. Med det hamnar vi något under specifikationen i produktbladet och det verkar rimligt eftersom genomsnittlig omgivningstemperatur var lägre än 25 'C .

45W/12,5V = 3,6A
3,6A * 24h * 0,3= 26 Ah/dygn = 1,1 Ah/h

upload_2019-12-29_13-40-40.png
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tyvärr har vi inte köpt bilen än så lite svårt att veta om det kommer finnas solceller eller bara ett bodels batteri osv.... tänkte mer vad som kommer krävas av oss om det sitter ett kompressor kyl i den plåtisen som vi vill köpa. Eller om vi får leta vidare enbart för att det sitter ett kompressor kyl i Plåtisen.
Har enbart erfarenhet av den mer vanliga varianten gas/el/batteri.
 
Toppen