• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Hej! Vi har planer på att köpa en ”plåtis”. Den vi är mest tända på har kompressorkylskåp och diselvärmare.
Nu var vi hos en handlare igår som hade en bil med ett vanligt kylskåp som gick på 12 v , gas o 240v.
Han menade att det inte skulle gå att fricampa mer än ett dygn med kompressorkylskåp,och har man dessutom diselvärmare så skulle det inte fungera ens om man hade solcell, och dubbla bodelsbatterier.
Nu undrar jag, kan det verkligen vara så? Ni som har en sådan bil ge oss tips innan vi slår till.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tittar man på den strömförbrukning som en tillverkare anger så anges en förbrukning på 1,1 Ah för ett kylskåp på 78 liter och 1,6 Ah för ett kylskåp på 108 liter.

När vi tidigare hade båt hade vi en kompressordriven kylbox och en solpanel på 50 W. Ibland låg vi stilla flera dagar utan att starta motorn men vi hade aldrig några problem kylboxen.
Det här var ju mitt i sommaren så möjligen påverkade detta att solpanelen klarade av strömförbrukningen.

Jan-Olov
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Förlåt men vad är ASU?
Hittade denna info:
Vad är ASU?
ASU innebär att kylkompressorn från Danfoss, alltid startar och varvar upp till högkapacitet när motorn körs och strömmen är "gratis" Då laddas det inbyggda kylmagasinet snabbt upp i kylskåpet, som sedan håller kallt under 6 - 12 timmar, utan strömförbrukning! Angivna medelströmsförbrukningar är beräknade utan någon motorgång och vid -4grader i rysfacket, +6 grader i skåpet samt +22grader i omgivningstemperatur.

Jan-Olov
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hittade denna info:
Vad är ASU?
ASU innebär att kylkompressorn från Danfoss, alltid startar och varvar upp till högkapacitet när motorn körs och strömmen är "gratis" Då laddas det inbyggda kylmagasinet snabbt upp i kylskåpet, som sedan håller kallt under 6 - 12 timmar, utan strömförbrukning! Angivna medelströmsförbrukningar är beräknade utan någon motorgång och vid -4grader i rysfacket, +6 grader i skåpet samt +22grader i omgivningstemperatur.

Jan-Olov
Denna funktion har för och nackdelar,med välladdade batterier och solcell så kommer kompressorn gå upp på fullvarv korta stunder, därefter stanna och starta igen kort efter när spänningen stiger,jag har ibland val att gå över i manuellt läge och endast använda termostat när det inträffar.
När det gäller trådens frågeställning,räkna på 50% drifttid på kyl och värme så här års,då får du se hur många Ampertimmar som krävs per dygn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Denna funktion har för och nackdelar,med välladdade batterier och solcell så kommer kompressorn gå upp på fullvarv korta stunder, därefter stanna och starta igen kort efter när spänningen stiger,jag har ibland val att gå över i manuellt läge och endast använda termostat när det inträffar.
När det gäller trådens frågeställning,räkna på 50% drifttid på kyl och värme så här års,då får du se hur många Ampertimmar som krävs per dygn.

ASU är väl tänkt att användas vid motorgång/ körning, i övrigt skall skåpet gå på vanlig termostat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
ASU är väl tänkt att användas vid motorgång/ körning, i övrigt skall skåpet gå på vanlig termostat.
ASU känner av spänningen,över en viss nivå går den över i max läge på kompressorn,motorn går eller solcell som driver upp spänningen, nu var det några år sedan jag hade sådan kyl men antar att inget har ändrats.
Jag vet att dom som har litiumbatteri i båtar med ASU kyl ,har haft problem då spänningen i dessa batterier är över tillslag för ASU,vilket gör att kylen går på max hela tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Vi har planer på att köpa en ”plåtis”. Den vi är mest tända på har kompressorkylskåp och diselvärmare.
Nu var vi hos en handlare igår som hade en bil med ett vanligt kylskåp som gick på 12 v , gas o 240v.
Han menade att det inte skulle gå att fricampa mer än ett dygn med kompressorkylskåp,och har man dessutom diselvärmare så skulle det inte fungera ens om man hade solcell, och dubbla bodelsbatterier.
Nu undrar jag, kan det verkligen vara så? Ni som har en sådan bil ge oss tips innan vi slår till.

Om ni avser att användabilen året runt har han helt rätt, på vinterhalvåret har du väldigt litet bidrag från solceller och elförbrukningen blir betydligt högre, värmaren går eventuellt hela dygnet, kylskåpet också, du använder mera belysning, kanske TV, datorer m.m.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.381
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har ett kompressorskåp och luftburen värme som matas av ett 100Ah batteri och en 160w solpanel.
Sommar, tidig höst/vår är det inga problem att klara ett par dygn. På vintern klarar vi oss ca 1 dygn utan att starta bilen. Å andra sidan står man längre än en natt på vintern så har man oftast tillgång till el.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har man? :) Vi står ibland 3-4 dygn. Truma och Absorbtionskylskåp. Gastank och 2x95Ah AGM-batterier samt solceller på tillsammans 150w varav en rörlig 40w som är den som gör någon nytta på vintern. Övriga kommer att göras uppfällbara under vintern. Då räknar jag med lite bidrag från dom också.
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Har man? :) Vi står ibland 3-4 dygn. Truma och Absorbtionskylskåp. Gastank och 2x95Ah AGM-batterier samt solceller på tillsammans 150w varav en rörlig 40w som är den som gör någon nytta på vintern. Övriga kommer att göras uppfällbara under vintern. Då räknar jag med lite bidrag från dom också.
Nu var det ju kompressorkylskåp det handlar om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer väl inte om du läser frågeställarens fråga, den handlade om skillnaderna mellan bil med kompressorkylskåp och absorbtionskylskåp i bil med dieselvärmare vid fricamping? Sedan sveper det ju iväg lite efterhand, men det får man nog leva med på ett forum. :)
 
Toppen