• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket värme behövs för att undvika fukt i vinter?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
o jag som kört en Mitsubishi avfuktare i tvättstugan i 19år, det är alltså samma vatten som gått runt i avfuktaren då, förutom de tusentals liter jag hällt i avloppet då.
:D:D:D:D:D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det är inte jag som påstår det. Jag bara säger att det vatten som finns i behållaren vill avfuktaren avfukta. Detta är samma avfuktare som Älvsbyhus hade i sin krypgrund och som dom nu är förbjudna att marknadsföra som "krypgrundsavfuktning".
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har nu i drygt en vecka inte haft någon värme på. Trots detta så ligger innefuktigheten på ca 85% och ute är det ca 95% i snitt. Har haft dörrarna på bilen öppna några gånger för att byta luft och då går fuktigheten upp tillfälligt men sjunker sedan snabbt tillbaka. Tycker allt trä och annat i bilen skulle sugit åt sig fukten och det skulle stabiliserat sig med samma fuktighet inne som ute. Fortsätter försöken utan värme.

Har beställt en fuktsensor som ska visa rätt:
HIH6130-021-001 Humidity Sensors - Honeywell
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Är ni medvetna om att om ni inte leder bort det vatten som avfuktas utan låter det samlas i behållaren, kommer avfuktaren att avfukta det vattnet som samlas i behållaren först. Detta är snudd på en "evighetsmaskin".
Men jag håller med om att en torrboll är utslängda pengar och handen på hjärtat kanske en WDD 80 också är det.
Att syssla med avfuktning är inget som är enkelt, om du istället håller ca +14 grader i husbilen hur tror du då klimatet är i bilen? och en sak ska ni veta det spelar ingen roll var i landet ni har HB,n uppställd för är temperaturen i bilen 14 grader så är den det.

Nja det tror jag inte funkar så. Tricket med torrbollar är att byta saltpåsen när det är mindre än hälften kvar och tömma burken ganska ofta.

Här ett litet skolexperiment som tvivlarna kan utföra:spinny:

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=180
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi använder WDD80’n också på kalla höstnätter/morgnar.
När vi står vid stolpe, så får den gå en stund på morgonen och det tar inte många minuter innan all kondens försvinner från förardelens fönster.
Även efter en dusch gör den nytta. Känns bra att hålla ner fukten i bilen även vid resor.
 
F

Fd.47585

Guest
Förstår inte hur ni som avfuktar i husbilen tänker. Luften i husbilen byts ju ut hela tiden, på boverkets hemsida (Luft och ventilation i bostäder) hittade jag denna info om inomhusluft: "Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta.". Detta för att vi skall må bra och självklart finns denna ventilation även i husbilen. Hur stor effekt tror ni då avfuktning har, oberoende av metod? Självklart blir det massa vatten när ni avfuktar men den avfuktade luften försvinner ju ut ur bilen snabbare än kvickt och ersätts av ny "fuktig" uteluft. Tror att värma husbilen lite på vintern är betydligt smartare, då är alla ytor inne varma och luften kan hålla mer vatten än uteluften som kommer in. Fukt avsätts ju på ytor kallare än luften så tar man in kall luft till ett uppvärmt utrymme så avsätts ju ingen kondens. Utan uppvärmning och det blir en kall period så blir ytorna inne nedkylda, när sedan utetempen stiger så kommer denna varmare luft in och kondenseras på de kalla ytorna=inge bra.
 

Hannu & Pirkko

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
9558
Medlemskap
2024
MoldRiskDiagr.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förstår inte hur ni som avfuktar i husbilen tänker. Luften i husbilen byts ju ut hela tiden, på boverkets hemsida (Luft och ventilation i bostäd

När snön lägger på husbilen blir ev ventilation skit.
Bor du i husbilen, så känner man väl själv ifall man vill/behöver avfukta. Även många bebodda husbilar denna årstid som dryper av fukt
 
F

Fd.47585

Guest
När snön lägger på husbilen blir ev ventilation skit.
Även många bebodda husbilar denna årstid som dryper av fukt
Snö släpper väl igenom luft om den inte är packad? Om man blir överraskad av snöoväder skall man ju gräva ner sig i en håla (som snöas över) för att klara sig och där kvävs man ju inte. Och om "många bebodda husbilar dryper av fukt" så är ju ventilationen otillräcklig (skulle tro att åtgärder gjorts för att minska värmeförlust och därmed ventilationen), men en oändrad husbil skall ju inte "drypa av fukt" om den är rätt konstruerad. Halvintegrerade måste ju på vintern då ha typ MASA-täcke eller liknande för att hindra kondens på de annars kalla fönstren men i övrigt skall ju inte kalla ytor förekomma.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ventilationen i bilen beror ju på hur tät den är och hur stor skillnaden i temperatur är mellan ute och inne.
En avfuktare tar både bort fukt och värmer samtidigt så vad är nackdelen? Jo inköpskostnaden blir högre men pga. högre effektiviteten så blir elkostnaden lägre. Det finns väl en anledning till att man sätter en avfuktare i husgrunder istället för bara en värmare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt inget fel att köra avfuktare ifall man är nöjd med resultatet.
Nuförtiden står min husbil i varmgarage, men första åren ute, då körde jag en avfuktare på timer höst o vår. Hade kameraövervakning via wifi då den stod 3mil bort, kunde läsa av temp. o hygrometer I mobilen, alltid torrt o svalt i HB, så jag var nöjd med min avfuktare där.

Hade en Polar camper uppställd kall ute en vinter med 50cm snö på taket, fyfan va svartmögel det blev i den då.
Så kan de gå, nu tror jag faktiskt att de va specialsnö den vintern, som vägrade andas :cool:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Förstår inte hur ni som avfuktar i husbilen tänker. Luften i husbilen byts ju ut hela tiden, på boverkets hemsida (Luft och ventilation i bostäder) hittade jag denna info om inomhusluft: "Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta.". Detta för att vi skall må bra och självklart finns denna ventilation även i husbilen. Hur stor effekt tror ni då avfuktning har, oberoende av metod? Självklart blir det massa vatten när ni avfuktar men den avfuktade luften försvinner ju ut ur bilen snabbare än kvickt och ersätts av ny "fuktig" uteluft. Tror att värma husbilen lite på vintern är betydligt smartare, då är alla ytor inne varma och luften kan hålla mer vatten än uteluften som kommer in. Fukt avsätts ju på ytor kallare än luften så tar man in kall luft till ett uppvärmt utrymme så avsätts ju ingen kondens. Utan uppvärmning och det blir en kall period så blir ytorna inne nedkylda, när sedan utetempen stiger så kommer denna varmare luft in och kondenseras på de kalla ytorna=inge bra.

Lösning = stäng/tejpa samtliga luftintag. Så gör vi.

Bor vi i bilen avfuktar vi den inte.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Snö släpper väl igenom luft om den inte är packad? Om man blir överraskad av snöoväder skall man ju gräva ner sig i en håla (som snöas över) för att klara sig och där kvävs man ju inte. Och om "många bebodda husbilar dryper av fukt" så är ju ventilationen otillräcklig (skulle tro att åtgärder gjorts för att minska värmeförlust och därmed ventilationen), men en oändrad husbil skall ju inte "drypa av fukt" om den är rätt konstruerad. Halvintegrerade måste ju på vintern då ha typ MASA-täcke eller liknande för att hindra kondens på de annars kalla fönstren men i övrigt skall ju inte kalla ytor förekomma.


Har bott många nätter i snöbivack.
Öppnar du inte upp ventilationshål (oftast med hjälp av stavarna) dör du pga syrebrist.

Porös snö släpper igenom syre. Vartefter vi andas och värmer upp utrymmet täpps dessa öppningar i snön igen. Av denna anledningen skrapar vi av innertaket i snöbivacken inför natten (om vi bor mer än en natt i samma bivack).

Kontroll på att rätt syrenivå finns sker med levande ljus i ansiktshöjd.

Vakna upp med släckt ljus = akut syrebrist. Så öppningen in sparkas upp ASAP.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Över 3 veckor sedan jag skrev något i denna tråd. Försöken har fortsatt och lite klokare har jag kanske blivit. Har bytt fuktsensorn till en mycket mer exakt. Trodde i början att även denna visade fel men har efter en del kollande blivit övertygad om dess förträfflighet. Fuktigheten kan variera mycket både vad gäller tid och plats. Trodde att det var samma fuktighet inne i en ladugård som utanför efter flera veckor med +5C och regn men det är det inte. Inne på en loge med tvärdrag kan det vara 10%RH lägre än utanför märkligt nog. Samma i husbilen, efter 12 dagar utan värme och flera dygn med öppna fönster så är fuktigheten lägre i bilen än utanför. Min teori är att materialen, trä etc., buffrar fukten. Har frågat SMHI några saker men fick inga bra svar. Skulle vara intressant att få kontakt med någon som håller på med forskning om fukt i hus eller liknande för att kunna få svar på en del frågor.

Är fortfarande övertygad om att mitt sätt att värma bilen för att hålla ner relativa fuktigheten fungerar. Håller ca 71%RH vilket innebär ca 4 grader högre temperatur än utanför. När utetemperaturen går under nollan så stängs värmen av helt. Energiåtgången blir mindre än 200W. Har kollat ett flertal gånger efter fukt på insidan, på framrutan och synliga plåtdelar på insidan, men aldrig sett någon kondens.
 
Toppen