• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skogsvårdsplan

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av ett eget ägandes program för skogsvårdsplan som exempel gårdsversionen av PC-skog.
//Conny
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
PC-skog är ju ett mer avancerat program för att göra skogsplaner. Själv får jag som södra-medlem deras app med skogsplan. Annars kan du ju läsa in kartfilerna i Google maps för att alltid ha med sig planen när man är ute i skogen.
Men förstår att du vill göra lite mer....
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Men förstår att du vill göra lite mer....
Hej,
Nej, jag vill inte göra mer snarare mindre. Som det nu är har jag en ny skogsvårdsplan på papper i en pärm och delar av samma i Skogsvinge från SCA.

Dels innehåller planen onödigt mycket data som dessutom ganska snart blir inaktuellt. Dessutom kan jag inte själv uppdatera i realtid. Och jag vill inte skylta med avverkningar som jag säljer till andra bolag.

Jag har möjlighet att få en fil från PC-skog för proffs till gårdsversionen av PC-skog som kostar ca 6000:-
Men vad jag kan läsa mig till om gårdsversionen av PC-skog så verkar den onödigt omfattande och i viss mån överarbetad. Men jag har ingen erfarenhet av detta program eller något liknande.
//Conny
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Södras app kan man inte uppdatera och lägga in utförda åtgärder. Använder den som information när man är ute i skogen, var gränser går, vilka åtgärder som föreslås etc.
Du kan få ut din skogsplan från PC-skog och läsa in den i Google Maps. Har en plan inläst och det fungerar liknande som södras app och kostar inget.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Säger inte att det är fel forum att ställa frågan i, men du får tillgång till väldigt många kunniga skogsägare m.fl. från hela norden om du ställer frågan i Skogsforum istället. Du fick en länk dit i 2:a inlägget.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Säger inte att det är fel forum att ställa frågan i, men du får tillgång till väldigt många kunniga skogsägare m.fl. från hela norden om du ställer frågan i Skogsforum istället. Du fick en länk dit i 2:a inlägget.
Hej,
Du kanske har rätt, men jag hittar inget som handlar om det jag efterlyser.
//Conny
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej,
Du kanske har rätt, men jag hittar inget som handlar om det jag efterlyser.
//Conny
Finns det inte en grupp som handlar om fastigheter, där kan du kanske starta en tråd. Annars kan du gå "bakvägen" och använda förstorningsglaset högst upp på förstasidan och söka på PC-skog så lär du hitta en hel del.
Lycka till.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Finns det inte en grupp som handlar om fastigheter, där kan du kanske starta en tråd. Annars kan du gå "bakvägen" och använda förstorningsglaset högst upp på förstasidan och söka på PC-skog så lär du hitta en hel del.
Lycka till.
Hej,
Jag hittade inget förstoringsglas men jämväl en sökfunktion som inte klarade av "-" så jag fick läsa 408 inlägg varav ca 10% avsåg "PC" - "skog", men inte gav mer vid handen än jag redan visste. Vilket var bra att få bekräftat. Så tack ändå!

Märkligt om jag är den enda skogsägaren i denna församling (?)
//Conny
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jo det finns nog flera som är skogsägare men kan inte svara på din fråga. Jag har en plan som en ”skogvaktare” gjort och har den i pappersform samt en CD. Har sedan låtit Södra lägga in den i sitt program men inte använt det i telefonen.
 

Lars & Laily

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
12390
Medlemskap
2024
Hej!
Har använt pcSkog/gård i ca 15 år, har fungerat bra. Gjorde ny skogsbruksplan under året som har varit, dom nya siffrorna stämde bra överens med vad gamla pcSkog/gård hade räknat fram, därför investerade jag i senaste versionen av programmet. Det enda man kan klaga på är att om man följer alla åtgärder programmet föreslår, så får man inte tid över till husbilsåkand.
 
Toppen