• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ne bis in idem

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Hoppas alla har lika trevlig fredagskväll som jag har..... sitter och läser juridik :swoon:
Kanske helt fel forum för att ställa denna fråga, men vem vet kanske vi har några domare eller lagmän här i Hbk....

Nu undrar jag om nedan story kan anses som en Ne bis in idem altså en dubbelbestraffning....

Detta är ett exempel.... du kör xx km för fort och du får en böta, detta är din första fortkörningsbot...
Tyvärr kör du fort igen... lika fort som sist. Du får också nu en böta. Men den är 5 ggr mer än den första trots att du körde exakt lika många km/tim för fort.... Polisen motivera summan med att detta är andra gång du kör för fort och då får du betala mer.

Nu undrar jag om denna typ av beräkning kan anses som dubbelbestraffning ? För hade du inte kört fort första gång så hade ju summan blivit exakt det samma som du fick på din första böta.
 
Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
God kväll!
Hmm, i min kalender står det lördag ...
Men jag har haft fel förr, sanna mina ord!
I går kväll (min fredag) hade grannen o jag en bjud-middag hos mig.
Då sa jag:
-Vet inte, helt säkert, om jag vill åka iväg en hel vinter alldeles ensam?
Risken kan vara att jag "snöar" in på min ensliga husbils-kammare.
Hoppas att någon lagfaren medlem ger ett mera seriöst svar :)
Ps.
Genast på morgonen, i dag lördag,
efter bjud-middagen var jag också "kalender-vill" ;-)
Ha det gott och Kalispera ;-))
Jasmas! fr. Raasken
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha..... det tänkte jag inte på, för varje dag ser ut som alla andra när man åker runt så som jag gör.....
Men även solen har sina svarta fläckar.....
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Dubbelt straff det blir det väl inte
Slår jag ihjäl 1 person får jag 10 års fängelse, slår jag ihjäl 5 får jag kanske 15 år
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Lite dumt skämt
Straff som berör vanliga människor adderas snabbt, medan brott av kriminella ges mängdrabatt
 
F

Fd.47585

Guest
Inte svar på din fråga men var gör man på detta eminenta sätt? Tycker det skulle vara så på de flesta "brott", fattar man inte vad som gäller efter första gången så blir straffet dyrare/längre eftersom man inte tog lärdom av första gången. Sen fortsätter det så, tredje gången ännu dyrare/längre straff osv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga men var gör man på detta eminenta sätt? Tycker det skulle vara så på de flesta "brott", fattar man inte vad som gäller efter första gången så blir straffet dyrare/längre eftersom man inte tog lärdom av första gången. Sen fortsätter det så, tredje gången ännu dyrare/längre straff osv.

Nu handlar det jag skriver om i tråden inte om ett brott utan om bestraffning (böter) som vanligtvis fås vid en trafiköverträdelse .. Tror ingen och även du inte skulle gillat om dina parkering / fortkörning böter 5 dubblas varje gång du "åker dit" :oops: ... .även om du skriver så :rolleyes:
 
W

Weckman

Guest
Kan man få hoppa in här och ge min syn på detta.
Och har nyligen haft en liten dispyt med rättsväsendet gällande EJ grovt brott men gillar att släppa loss alla hästar under huven då jag är djurvän.

Huvudregeln när man dömer ut påföljd för flera brott är att personen döms till en gemensam påföljd för alla brott den begått, inte olika påföljder för var och ett av brotten, Brottsbalken 30:3 1st. Att någon begått flera brott samtidigt kan istället räknas som en försvårande omständighet som kan ge personen ett strängare straff, Brottsbalken 29:2. Exempelvis om personen begått ett brott som ger fängelse och ett annat brott som ger böter, så kommer han inte få både fängelse och böter. Istället kommer han att få ett gemensamt straff för båda brotten som är strängare än straffen för brotten var för sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det stämmer säkert det du skrivit ... .Men jag kan inte se någon likhet mellan mitt exempel och det du skrev. .. Då det kan går år innan man åker fast för fortkörning igen. . Och då funkar ju inte det du skrev .. .. Och än en gång undrar jag om man då skall få 5ggr högre böter bara för att man kört för fort.. .. låt oss säga för 4år sedan . ..
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Konsekvensen av det Weckman skriver bör innebära att det i Muskattens exempel bara skulle utdömmas det ema (högre) bötesbeloppet. Men det krävs nog i så fall att inga bötesålägganden godkänns utan båda fortkörningarna går till domstol i ett gemensamt mål.

Endast min logik som säger mig detta men jag har inga som helst lagkunskaper.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Konsekvensen av det Weckman skriver bör innebära att det i Muskattens exempel bara skulle utdömmas det ema (högre) bötesbeloppet. Men det krävs nog i så fall att inga bötesålägganden godkänns utan båda fortkörningarna går till domstol i ett gemensamt mål.

Endast min logik som säger mig detta men jag har inga som helst lagkunskaper.

Men det är också omöjligt för ingen vet om det blir en andra gång ...
 
W

Weckman

Guest
Det stämmer säkert det du skrivit ... .Men jag kan inte se någon likhet mellan mitt exempel och det du skrev. .. Då det kan går år innan man åker fast för fortkörning igen. . Och då funkar ju inte det du skrev .. .. Och än en gång undrar jag om man då skall få 5ggr högre böter bara för att man kört för fort.. .. låt oss säga för 4år sedan . ..
Inte riktigt det svaret du letade efter ifs. Men torskar man för fortkörning flera ggr under ett år så är bötessumman samma varje gång om du håller dig under 30km/h gällande hastighet.
Det sura är att den fjärde gången får du inte samma summa i böter utan det går direkt till åklagare. Han bestämmer sedan om åtal skall väckas i domstol för oaktsamhet/vårdslöshet trafik samt brott i trafikförordningen. Å de e INTE billigt
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Hmm jag råkade få tre fortkörningar inom en två årsperiod Resultatet blev 9200 kr i böter för dessa tre tillfällena 2400+3200+3600 helt enligt polisens tabell så jag har bara mig själv o skylla. Dubbelbestraffningen blev nog snarare en trippelbestraffning då jag också blev av med kortet 1 månad och sedan också min rätt att köra tung husbil.
Fortkörning övriga väger
11-15 – 2 000
16-20 – 2 400
21-25 – 2 800
26-30 – 3 200
31-35 – 3 600
36-40 – 4 000

Högre hastigheter rapporteras till åklagare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Frågan i tråden, är i mitt exempel om dubbelbestraffning ?
Om motivet till den 5ggr större bestraffning ... Är ... Att du har åkt fast nu för andra gången därför får du 5ggr högre straff. .. Är detta då en dubbelbestraffning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen