• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Promobils statistik för ställplatser

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fick syn på en intressant artikel på Promobil web Stellplatz-Gebühren im internationalen Vergleich: Wie teuer ist die Übernachtung?

Titta på diagrammen och tabellerna som de har skapat ur data från sin ställplats-app. Man kan se några samband där man kan fundera på.

Första diagrammet: att priserna i Tyskland är generellt lägre än i övriga euro-länder är kanske ingen nyhet men här syns det tydligt.

Tabell 1: Stora ställplatser, med många platser är generellt dyrare oavsett standard på service och oavsett land. Inga stordriftsfördelar här inte. Tittar man på betygen så har de största och minsta platserna marginellt lägre betyg än "mellanklasserna".

Tabell 2: På betalplatser så ökar betygen när graden av service ökar men inte på platserna som inte tar betalt. Likaså ökar priserna med ökande service. Kanske inte så konstigt. Platserna i Tyskland har generellt lägre betyg än de utanför om man tittar på samma grad av service. Platser utan någon service har märkbart lägre betyg and de med minimal (=vatten + tömning= V+E) service.

Man skall väl komma ihåg att betygen är en kombination av besökarnas förväntan och vad de upplevde. Har man låga förväntningar men hittar en plats som överträffar ens (låga) förväntningar så kan det kanske ge ett högt betyg. Motsatt om man har höga förväntningar. Förväntningarna är sannolikt också kopplat till priset. Högt pris = höga förväntningar på ställplatsen.

I artikeln har de också ett resonemang om lönsamheten i att anordna en ställplats. Jag läste det som att det inte är lätt att få det att gå runt med normalt företagsekonomiskt sätt att räkna.

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Borde finnas en varning för s.k. automat platser där man ska riskera sitt kortnummer och få poletter och nummer och krångla med elen inte veta hur länge den räcker och om man kommer ut på morgonen är det sen mörkt och regnar så behöver man både regnställ och ficklampa. Och glasögon och vara kunnig i skrivet språk på tyska franska spanska.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Bengtic har rätt. En del "automatplatser" fordrar en intelligens en god bit över hundra. Trots språkkunskap. Förutom att de ofta krånglar. Vid en ny, mycket fin, ställplats i Alsace fordrades hjälp både av gendarmeriet och bypolisen för att klara bommen. Tacka vet jag en "gubbe" som går runt, vilken man också kan prata med och få hjälp av.

PS. visst är det bra med den franska bypolisen (police communale) som åker omkring och inger trygghet.
 
Toppen