• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test av Lifepo4 batterier

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Tänkte dela med mig av vår första vecka med 2x 100ah LiFePo4 batterier.
Vi har fricampat ända sedan vår första husbil 2003 en Hobby 600 med halogenlampor, fläktvärmesystem m.m och ett gelbatteri på 75ah som räckte en kväll om det var på hösten med lite kyligare väder, alltså helt hopplöst om man inte stod vid 220v stolpe. Blev till slut 3 x 75ah gelbatterier så vi klarade oss en helg utan elbrist men det var nära på att det inte räckte det heller men efter att jag bytte alla lampor till led så blev det bättre. Bytte husbil 2014 Adria 690 coral med ett gelbatteri på 85 ah som tillslut blev 3st x 85 ah och fortfarande svårt att få det att räcka till för allt tv tittande, belysning, datorladdning m.m eftersom vi fortfarande fricampar. Nu bytte vi till 2 x 100ah LifePo4 batterier med bsm och djäklar vilken skillnad. Vi lyfte ur 3 gelbatterier på nästan 100 kg till 2x10kg litium batterier bara vikten gör det nästan värt att byta. Vi har nu testat i en vecka fricampandes i bohuslän med skitväder och nästan minusgrader, tittat på tv hela kvällarna, full belysning, laddat datorer och telefoner, kört köksfläkt t.o.m när vi kokade kaffe, alltså slösat till max och det lägsta värdet vi nådde det var 80 % laddning kvar. Körde vi en stund så laddade det fort som faen. Känslan att fricampa har aldrig känts mer fri än såhär.
Vi har en solpanel på 200 watt som monterades när bilen var ny, så vi har inte ändrat i konfigurationen efter inköpet av LIfePO4 batterierna. Jag köpte dessa hos en av HB klubbens medlemsrabatt företag Americantools.se.
Kan bara rekommendera att byta batterier för er som vill fricampa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Väldigt mycket ord i varje fall, får han betalt per ord möjligen? F.ö. lite av ett test utan värde, några watt på maxkapaciteten har ju liten betydelsen, kom igen efter några hundra cykler, det är ju egentligen det som är intressant.
F.ö. är ju blybatteriets kapacitet beroende på hur fort man laddar ur det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hjälper nog inte, målet är väl att få många följare i hans "sovrumsverkstad". Att ladda ut batterier med 70-80A är ju inte en särskilt realistisk test, de flesta husbilar använder väl inom området 1-10A och då kan ju resultatet bli helt annorlunda. Men han får väl sina följare så att han kan få grejor, eller t.o.m. pengar för att genomföra sina "tester"
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hjälper nog inte, målet är väl att få många följare i hans "sovrumsverkstad". Att ladda ut batterier med 70-80A är ju inte en särskilt realistisk test, de flesta husbilar använder inom väl inom området 1-10A och då kan ju resultatet bli helt annorlunda. Men han får väl sina följare så att han kan få grejor, eller t.o.m. pengar för att genomföra sina "tester"
Influencers, det nya yrket:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med 171 tusen prenumeranter och 100 000+ visningar kan denna person vad jag förstår leva gott på sitt youtubade. (han tjänar så mycket kontanter så det blir en mycket bra månadslön)

Till ämnet.
Här testas litiumbatterier för husbilar:
upload_2019-11-9_9-19-47.png

Tidningen kan nog köpas i välsorterade tidningskiosker, eller finns hos readly appen.
Sammanfattning, det finns inga litiumbatterier som är "drop in" in och håller för detta.

Ps jag tänker inte kopiera testet och lägga upp det här.Ds
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man får inte kopiera testet och lägga upp det här, eftersom text och bild är upphovsrättsligt skyddade.

Att sådant material inte får läggas upp, framgår tydligt av forumreglerna: Forumregler

Pålle
Exakt!

Men man kan vara säker på att någon frågat efter detta om jag inte varit tydlig.
Nu undviks en onödig diskussion.
 
F

F.d. 22252

Guest
DC-DC laddare sparar några watt per laddning men är onödigt dyra och sen ska man ha en adapter också om man inte har ecoride.
En billig 150w omvandlare kanske man redan har liggande går ju oftast bra att använda 2A 36 volt är ju en vanlig effekt = 72 w är ju inga problem att ladda med originalladdaren.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
DC-DC laddare sparar några watt per laddning men är onödigt dyra och sen ska man ha en adapter också om man inte har ecoride.
En billig 150w omvandlare kanske man redan har liggande går ju oftast bra att använda 2A 36 volt är ju en vanlig effekt = 72 w är ju inga problem att ladda med originalladdaren.

Jag vill inte ha inverter behöver det inte tänker inte skaffa det. Så det har inte med att spara några watt hit å dit. Sen med adapter så kostar det någon krona om du löder själv, om inte köper färdig ca 90:-
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Klart intressant läsning men jag ser inte vad eller vilken teknik som, ur ett husbilsperspektiv, är revolutionerande och verkligen saknas i dom lösningar vi kan få till i våra bilar idag?
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Har nu monterat två Sunlux Li batteri i våran Hymer. Har ändrat laddarna till bly/syra enligt rekommendation samt info i manualen på ebl. Testat en vecka och kör nu iväg fyra dagar då vi kommer ligga still utan el. Använder inverter till fruns hårfön annars mest lågförbrukare
 
Toppen