• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flimrande led spotlight

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej,
Har problem med några led spottar i min Concorde...vissa har börjat flimra...lite störande när man står o diskar eller rakar sig...:(... det är av typen diod spottar där vissa dioder flimrar...

Nån annan som haft liknande problem och vad göra?

//Klasse
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Så hade vi med i vår bil
Åkte till återförsäljaren och köpte en ny.
När jag sedan tog ner den trasiga kunde jag söka på tillverkare och nummer på lampan.
Fanns på nätet. Kunde köpt tre st för samma pris.
Jag föreslår att du gör som jag...... fast tvärt om. :)
Ta ner en lampa, (min var ganska enkel att ta loss, efter support på denna sajt) kolla tillverkare och modellnummer. Det står på lampan. Du hittar den säkert på nätet.
Peter
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Vi hade samma med belysningen på köksfläkten och fick då svar av "kunniga" att en del ledlampor (billiga) kan ha kortare kropp och når inte ända ner i hållaren så det blir inte riktig kontakt och då kan dom flimmra p g a dålig kontakt ???
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Hej Klasse!
Vi hade samma problem på våran Concorde 2010. Några byttes under tiden som 2-årsgarantin fanns kvar.
Men problemet fanns kvar alltid var det några som blinka, eftersom man måste klippa av och skarva kablarna när man skulle byta lampa så levde vi med blinkandet tills vi bytte bil 2018, nu inget blinkande ännu och dessutom dimbara, :bye::msn_hot::msn_idea:
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Otur
Kunde inte hjälpa dig heller, med numret. Det finns inte på Google.
Det verkar på dina bilder som att numret hör till den svarta sockeln.
Hittar du ingenting på själva lampan?
Hur många "leddar" är det i lampan? Svårt att räkna. Det är en tumstock i vägen ;)
Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om kretsen med lamper er dimbar så er dette sikkert et tilfelle av interferens mellom dimmerens PWM og lampens PWM regulator. Selve LED brikken jobber med en spenning under 5 volt - noe som kan oppnås på et par forsjellige måter. LED som har polaritet og fast 12V merkespenning bruker en seriemotstand for spenningsfallet. De som kan bytte + og - uten problem og med merkespenning fra og til volt (typisk 8 til 30 volt) har en PWM krets for en gruppe punkter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Då borde ju blinkningarna upphöra om man drog en strömförsöjning direkt från bobatteriet.
eventuellt lägga en kondensator över polerna på lampan. Man undrar ibland om blinkandet på något sätt kan störa hjärnan undermedvetet, har själv haft svårt med vanliga lysrör som ju är ganska tröga. Man brukar ju koppla armaturer med tre lysrör till olika faser för att minska blinkandet, men numera kör väl alla med hfreglering. Trodde i min enflald att det var serie och parallellkopling som gällde för 12v lampor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den enkleste varianten er den en finner i led-lister med 3 dioder og en motstand i serie fra 12V kilde. Med 20 eller 40 slike grupper pr meter og gjennomgående plus og minus ledere. Dimbare og flimrer ikke uten ekstern hjelp. Krever rett tilkobling for å kunne lyse.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej Klasse!
Vi hade samma problem på våran Concorde 2010. Några byttes under tiden som 2-årsgarantin fanns kvar.
Men problemet fanns kvar alltid var det några som blinka, eftersom man måste klippa av och skarva kablarna när man skulle byta lampa så levde vi med blinkandet tills vi bytte bil 2018, nu inget blinkande ännu och dessutom dimbara, :bye::msn_hot::msn_idea:

Jaha....då får man väl byta bil...;)...när skoja bara...trivs sååå bra med denna...men man får väl hitta nåt att ersätta dom med...
Konstigt bara att där dom är dimmrade så funkar det klockrent...
 
Toppen